Gå til innhold

Uro i Thailand og forsikringsselskapet vil ikke hjelpe

Anbefalte innlegg

Har nettopp kommet meg hjem fra Thailand, etter å blitt noen dager forsinket.

Vi var nord i byen Chiang Mai, og skulle egentlig reist derifra den 29. November, men pga at flyplassen i Bangkok var stengt, kom vi oss ikke noen steds. Buss og tog var fullt pga dette, så vi leide bil for å komme ned til Bangkok.

Etter at jeg kom hjem igår, så har vi kontaktet forsikringsselskapet for dekke av denne bilen, men de sier bare nei, og henviser til at dette var en politisk demonstrasjon som de ikke dekket.

I forsikringsvilkårene deres står det skrevet følgende:

Krig, uro og naturkatastrofer

Selskapet svarer for tap eller skade, og økning i tap eller skade, som direkte eller indirekte er forårsaket av eller står i sammenheng med

- jordskjelv og vulkanske utbrudd og annen naturkatastrofe på reise utenfor Norge.

- krig eller krigslignende handlinger, enten krig er erklært eller ikke, terror, opprør eller lignende alvorlige forstyrrelser av den offentlige orden, når sikrede er på reise i et område som før innreise ble ansett om fredelig.

Generelle vilkår punkt 1 som omhandler ovennevnte gjelder ikke.

Selskapet erstatter evakuering til nærmeste sikre destinasjon i henhold til Utenriksdepartementets anbefaling.

Transporten skal finne sted ved første anledning og i samsvar med departementets anbefaling.

Erstatningen er begrenset til kr 20 000 pr person, inntil kr 50 000 pr skadetilfelle for merutgifter til

reise, kost og losji i inntil 30 dager etter at hendelsen inntraff.

Jeg mener at det som har skjedd i Thailand går under definisjonen "opprør eller lignende alvorlige forstyrrelser av den offentlige orden".

Forsikringsselskapet henviser til følgende paragraf:

Streik - lockout

Forsikringen omfatter ikke tap/skade/utgifter som direkte eller indirekte har sammenheng med forhold utenfor selskapets kontroll (force majeure). Som for eksempel streik, lockout eller annen form for arbeidskonflikt eller politiske demonstrasjoner/opprør som inntreffer i forbindelse med reise.

Hva mener dere? Har jeg en god sak her eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forsikringsselskapet henviser til følgende paragraf:

Streik - lockout

Forsikringen omfatter ikke tap/skade/utgifter som direkte eller indirekte har sammenheng med forhold utenfor selskapets kontroll (force majeure). Som for eksempel streik, lockout eller annen form for arbeidskonflikt eller politiske demonstrasjoner/opprør som inntreffer i forbindelse med reise.

Hva mener dere? Har jeg en god sak her eller?

Tilsynelatende er det konflikten i Bankok av en slik art at det inngår under politisk demonstrasjon.

Selv om jeg uten å ha fulgt inngående med på situasjonen der nede gjerne ville omtalt det mer som "opprør eller lignende alvorlige forstyrrelser av den offentlige orden".

Lammelsen av en så stor internasjonal flyplass er mer enn et demo-tog 1 mai....

Ta saken videre til forsikringsklagenemda

Mer info >her<

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...