Gå til innhold

avspilling av 720p "hakker"

Anbefalte innlegg

jeg har nå brukt betydelig med tid på å lete igjennom det som er av forum om dette, men finner ikke noen løsning på mitt evinnelige problem:

problemet er avspilling av 720p h264 materiale fra pc til tv

tv: teco 37" hd-ready 5ms responstid

pc: gammel, men nytt skjermkort, ati radeon 2600 xt.

avsp.program: media player home cinema edition

etter mye om og men kjøpte jeg for en måned siden dette skjermkortet til min 4-5 år gamle pc. den klarer nå å spille av 720p h264 filmer med cpu på 1-10%. problemet er at filmene ser ut til å "hakke" litt, spesielt i panorerings-scener i filmen. refresh rate er satt til 50hz. materialet er 1280x720, 23.976 fps. jeg har sett rundt på alle mulige tråder om dette, men blir ikke noe klokere. såvidt jeg kan forstå er 720p progressivt, altså ett og ett bilde blir tegnet og sendt fra pc'en, 24 ganger i sekundet. jeg overfører via hdmi-kabel, og tv-en viser 720p når den er koblet til pc-en, altså tror vel tv-en at nå får den input som er progressivt, og en evt. innebygget de-interlacer blir deaktivert? likevel går ikke disse filmene like jevnt, eller "smooth" om du vil, som de ellers elendige tv-signalene. en film på tv går mye jevnere enn fra pc-en.

jeg bruker ati catalyst control center, og har prøvd alle de-interlacing-innstillingene, inkludert å slå av denne (sette den på weave såvidt jeg kan skjønne), men det "hakker" fremdeles på h264 materiale. det er vel å anta at enhver de-interlacing skulle være totalt overflødig ettersom 720p ikke er interlaced?

kan det være at tv-en de-interlacer uansett, og at det er derfor jeg får et "interlaced" bilde når materialet i utgangspunktet er progressivt? har det noe med de 5ms i responstid (skulle ikke tro dette, ettersom tv-filmer går fint), eller har det noe med instillingene å gjøre? setter stor pris på oppklarende svar, dette har tatt mye tid! =)

Endret av zmurphy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eneste oppløsningen jeg får den i 24hz med, er 1080i, og da ser det nesten verre ut enn med 720p/50hz. i powerstrip får jeg under custom resolutions opp e-edid liste over oppløsninger, kan det være de oppløsningene tv-en støtter? ingen av disse er i nærheten av 24hz i hvert fall, men er det noe annet man kan gjøre for å få bedre flyt i bildet? går det bedre om man bruker vga-kabel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...