Runningback Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Hei, idag hadde jeg tentamen. Og jeg valgte å skrive en artikkel. Så trenger tilbakemeldinger på min artikkel, og om det er en artikkel? Rikt land, alikevell fattig! Norge er et av verdens rikeste land, men det er fortsatt mennesker med familie i Norge som er fattig. 70 000 norske barn lever i fattigdom, det vil si de foresatte har en inntekt under 100 000 norske kroner. Fattig i Norge Norge er et av verdens rikeste land, og er blitt kåret det beste landet å bo i 3 ganger på rad. Men alikevell er det folk her til lands som er fattig. Det er barn som lever i ekstrem fattigdom, foreldrene er enten avhengig av rusmidler eller alkohol. Det er til sammen hele 235 000 nordmenn som ligger under fattigdoms grensa. I Norge finner vi også ekstrem fattigdom. Ekstrem fattigdom er mangel på basis behovene som mat og andre nødvendige ting. Relativ fattigdom er en kjent type fattigdom som er mangel på nødvendig inntekt, for å tilfredsstille klær og hus lån. Det å være fattig i Norge er mye verre en du tror, hvis du ikke har noen i rundt deg som er fattig. Barn som er fattig i Norge beskytter sine fattige foreldre, de skjemmes over å være fattig, og er mindre sosial en andre barn. Fattige barn føler seg utenfor vennegjengen, fordi de gang på gang må si nei til bursdagsselskaper for de ikke har råd til å kjøpe gaver. De blir ikke med på klasseturer gjennom skolen fordi de ikke har råd til egenandel. Noen barn får heller ikke den oppveksten de har krav på, fordi de mangler mat og klær. Slik burde det ikke være i et av verdens rikeste land, regjeringen må hjelpe de fattige før det er for sent. SV hadde satt seg et mål om at i 2009 skulle ingen behøve å leve i skam å være fattig, de skulle hjelpe alle sammen og gi dem et sted å bo. Det er en menneske rett at alle har rett på mat og tak over hode. Uteliggere En uteligger er en som bor på gata, fordi han er ekstrem fattig og klarer ikke å forsørge seg selv med penger. De fleste som bor på gata har enten mistet jobben, forlatt av kona eller blitt avhengig av narkotika, disse grunnene er de vanligste. De finner mat på gata, som vi som har penger kaster ifra oss. Maten vi anser som å være søppel er et måltid for uteliggere. Uteliggere sitter som regel i gatene og tigger etter penger med plakater, og håper på å få noen penger. Mange nordmenn tror det ikke er så mange uteliggere i Norge, for det er ikke så mange som blir sett. Det er fordi uteliggerne skjuler seg og lever i skam. Sko pusseren Lars For en god stund siden var det et stort oppstyr rundt Lars (30), som bor på gata og er narkoman og alkoliker. Han jobber som skopusser i Karl Johans gate i Oslo, der han pusser sko hver morgen, og tjener penger på ærlig vis. Men en dag ville politiet ha slutt på dette, og beslagla utstyret hans. Politiets mening var at han ikke hadde rett til å drive næringsvirksomhet. Saken endte med at Lars fikk nytt utstyr ifra glade givere og dispensasjon til å drive næringsvirksomhet i Oslo Sentrum. Lars tjener ikke så mye penger på dette, hver kunde gir ifra 20 til 50 kroner, og det er veldig lang tid imellom kundene. I løpet av en dag har han ifra 5 til 10 kunder. Noe som han tjener penger på som han lever av, pengene han får bruker han ikke på mat, men på rusmidler og alkohol. Gi de fattige omsorg! Mennesket har behov for trygghet, autonomi, aktelse og selvrespekt forteller Underlid. De fattige må få respekt og omsorg. Politikerne, helse og sosial tjenesten og oss mennesker er de som må vise respekt. Professor Kjell Underlid er psykolog og underviser i sosialt arbeid ved Høgskolen i Bergen. Han har tidligere skrevet en doktorgrad om det å være arbeidsløs. Nå er det de fattige som er i hans fattigdom, sier han. Fattigdom er ikke så veldig synlig i samfunnet. Underlid forteller at det er mange måter å bli fattig på. De fattige er like forskjellige som oss andre. Sosialkliente Underlid intervjuet er helt vanlige mennesker uten rusproblemer. De havner ofte i gråsonen og blir derfor sosialklienter. Å være fattig i Norge oppleves som tøffere enn noen gang. De fattige føler seg utrygge, ufrie og sett ned på. I boken ” fattigdommens psykologi ” gir professor og psykolog Kjell Underlid et sterkt bilde i hvordan det oppleves å være fattig i landet som er kåret til verdens beste sted å bo i. Alkolikeren Jonas Alkolikeren Jonas Bergstad er en av de som har mistet alt på grunn av alkoholen. Jonas forteller at allerede som 13 åring begynte han å drikke og fikk sansen for alkohol. Han hadde en far som var alkoliker og hadde en trasig oppvekst. Han forteller at Alkoholen var en måte å komme seg bort ifra alt. Han sluttet på skolen etter ungdomskolen, og rett på gata gikk det. Han ble kastet ut av faren i en alder på 17 år. På gata har han bodd i snart 11 år, der han har levd på søppel mat og penger han har tigget til seg. Pengene han har fått har han brukt på alkohol. I et intervju sier han ” Det å bo på gata er helt forjævlig, dagene er lange og kalde, og maten du finner er helt for jævelig, eneste som holder motet oppe er alkoholen ”. Jonas er en av de som kjøper seg en lotto kupong hver lørdag for å håpe han vinner, drømmen er en dag å bli millionær med flotte biler og et stort hus å leve i sier han med et stort glis. Halvparten av innvandrerne i Norge er fattige Halvparten av alle innvandrerbarn i Norge bor i familier som er så fattige at de behøver sosial hjelp viser en undersøkelse som er blitt utført av redd barna. Innvandrerne kommer til Norge for et håp om et bedre liv. De kommer som regel ifra krigs herjet land. Etter later seg alt av eiendeler, og kommer til Norge med ingen penger. De fleste skaffer seg litt mer dårlig betalte jobber som vaskehjelp eller på en resturang. De tjener penger nok til å ha et sted å bo og til mat å klær. Noen av de fattige innvandrerne i Norge stjeler og slåss, fordi de har hatt en forferdelig oppvekst, og klarer ikke å skille på rett å galt. De som stjeler gjør det fordi familien ikke har nok penger til det lille ekstra, så i stede for å kjøpe så tar de det. Innvandrer familien blir holdt unna samfunnet, for det som er gøy koster penger, aktiviteter koster penger, å dette har de fleste ikke råd til å betale for sine barn. Så innvandrerne holder sammen og er litt for seg selv. Generelt fakta I 1999 hadde 90 000 personer i Norge en inntekt under fattigdomsgrensen, 30 000 av disse var kronisk fattige dvs. de hadde levd fattig i flere år. 5% av den norske befolkningen lever i veldig dårlige leve vilkår, det er et folkeslag på 200 000. 202 000 personer blir forsørget av sosialhjelp. I rundt 300 000 lever på uføretrygd. 59 552 var arbeidsledig. 6 000 mennesker hadde ikke et sted å bo i Norge. 70 000 barn lever under fattig doms grensen. 200 000 er avhengig av alkohol. 10 000 er sprøyte narkomane som er avhengig av det. 250 000 barn har foreldre med rusproblemer. Det er den norske befolkningen som har disse tallene, og de har økt voldsomt de siste årene. Lenke til kommentar
Xboxftw Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 gg, stod jo ''fattig'' i vær jævla settning Lenke til kommentar
Runningback Skrevet 3. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2008 gg, stod jo ''fattig'' i vær jævla settning jaja, du har et poeng der Lenke til kommentar
Freewilly Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg synes det vare en meget enkel og bra tekst. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Jeg synes du bør være forsiktig med å bruke titler på avsnittene dine. Det gikk bra i starten når du brukte titler på forskjellige folk du mener blir behandlet dårlig i Norge, men når du komemr med titler som Gi de fattige omsorg!, så blir det bare forstyrrende. Da er det bedre å bruke vanlige avsnitt. Jeg er dypt uenig i det du skriver og synes du overdimisjonerer noe enormt, men det antar jeg ikke teller. Jeg antar at dette ikke er nødvendig på allmenn heller, og det er at du presenterer motargumenter mot artikkelen din, og viser hvorfor du er uenig, fordi det gjorde du ikke. Språket var bra. Endret 3. desember 2008 av Camlon Lenke til kommentar
trespiser Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Ser bra ut. Men jeg ser noen skrivefeil. På slutten så tror jeg nok du overdriver med noen av tallene. for eksempel at du mener at 250 tusen barn i Norge har foreldre som har rusproblemer. Men ellers så er det riktig at så mange som 10 tusen personer er sprøyteavhengige og 6 tusen er hjemløse. Men det er nok store mørke tall. Det der er bare statistikk og ikke realiteten. Den er større enn hva folk tror. Det er ikke lenger bare de største byene i Norge som har hjemløse (uteliggere) men også de mindre byene som Fredrikstad, Porsgrunn, Tønsberg, Kongsvinger bare for å nevne noen. Men de fleste heroinistene (sprøyttenarkomane) har som regel ikke noe hjem så da går tallet opp til ca 15 tusen hjemløse. Håper at de snart får hjelp. De trenger et hjem å bo. Jeg veit hvordan det er å være fattig. Jeg mener at det er best å være fattig i et fattig land enn å være fattig i et rikt land. Men det å være fattig betyr ikke at man har det vondt. Man blir i hvertfall aldri arbeidsledig som fattig. Og man blir sterk og man får unike egenskaper som ikke kan kjøpes for penger. Var ikke meninga å skrive dette men du har i hvertfall fått svar på hva jeg synes om artikkelen din Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Den er bra skrevet, men er ikke enig at det er så mange "fattige" i Norge, de har enten bare lavere inntekt enn resten av befolkninga (som i gjennomsnitt på verdensbasis er styrtrik) eller har problemer med dop og alkoholisme eller slike relaterte problemer. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Jeg vil strekke meg så langt som å si at det er så godt som ingen fattige i Norge. Man er ikke fattig hvis man ikke har råd til å ha bil, eller råd til å reise til syden - dette er luksusproblem. Her i Norge betaler alle jobber ganske greit (det er ingen som jobber for "minimum wage" som i USA), og det er godt offentlig helsetilbud - så med mindre man bruker penger på narkotika eller setter seg selv i spillegjeld, eller en annen selvforskyldt økonomisk krise, så lever de fleste her ganske godt. Ellers, grei tekst; litt merkelig med inndelinger og underoverskrifter. Det funker i aviser og magasin med spalter, men i et vanlig dokumkent er det kun forvirrende. Lenke til kommentar
Runningback Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 Jeg vil strekke meg så langt som å si at det er så godt som ingen fattige i Norge. Man er ikke fattig hvis man ikke har råd til å ha bil, eller råd til å reise til syden - dette er luksusproblem. Her i Norge betaler alle jobber ganske greit (det er ingen som jobber for "minimum wage" som i USA), og det er godt offentlig helsetilbud - så med mindre man bruker penger på narkotika eller setter seg selv i spillegjeld, eller en annen selvforskyldt økonomisk krise, så lever de fleste her ganske godt. Ellers, grei tekst; litt merkelig med inndelinger og underoverskrifter. Det funker i aviser og magasin med spalter, men i et vanlig dokumkent er det kun forvirrende. Ja det var ment som en artikkel i ei avis. Alle fakta jeg har med kommer fra internett, og i norge har vi også fattige folk som ligger under inntekts grensa. Vi har også folk som er uteliggere og tigger etter penger. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Jeg vil strekke meg så langt som å si at det er så godt som ingen fattige i Norge. Man er ikke fattig hvis man ikke har råd til å ha bil, eller råd til å reise til syden - dette er luksusproblem. Her i Norge betaler alle jobber ganske greit (det er ingen som jobber for "minimum wage" som i USA), og det er godt offentlig helsetilbud - så med mindre man bruker penger på narkotika eller setter seg selv i spillegjeld, eller en annen selvforskyldt økonomisk krise, så lever de fleste her ganske godt. Ellers, grei tekst; litt merkelig med inndelinger og underoverskrifter. Det funker i aviser og magasin med spalter, men i et vanlig dokumkent er det kun forvirrende. Ja det var ment som en artikkel i ei avis. Alle fakta jeg har med kommer fra internett, og i norge har vi også fattige folk som ligger under inntekts grensa. Vi har også folk som er uteliggere og tigger etter penger. Ja, tviler ikke på at statistikken stemmer. Ytret bare min personlige mening, mente ikke å påstå at faktaene dine var feilaktige. Hvilket nivå er det forresten? Ungdomsskole, eller vgs? Lenke til kommentar
Runningback Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Jeg vil strekke meg så langt som å si at det er så godt som ingen fattige i Norge. Man er ikke fattig hvis man ikke har råd til å ha bil, eller råd til å reise til syden - dette er luksusproblem. Her i Norge betaler alle jobber ganske greit (det er ingen som jobber for "minimum wage" som i USA), og det er godt offentlig helsetilbud - så med mindre man bruker penger på narkotika eller setter seg selv i spillegjeld, eller en annen selvforskyldt økonomisk krise, så lever de fleste her ganske godt. Ellers, grei tekst; litt merkelig med inndelinger og underoverskrifter. Det funker i aviser og magasin med spalter, men i et vanlig dokumkent er det kun forvirrende. Ja det var ment som en artikkel i ei avis. Alle fakta jeg har med kommer fra internett, og i norge har vi også fattige folk som ligger under inntekts grensa. Vi har også folk som er uteliggere og tigger etter penger. Ja, tviler ikke på at statistikken stemmer. Ytret bare min personlige mening, mente ikke å påstå at faktaene dine var feilaktige. Hvilket nivå er det forresten? Ungdomsskole, eller vgs? 10. klasse, ungdomsskolen Endret 7. desember 2008 av DonSindre Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Det jeg ikke liker med artikkelen er at det er åpenbart manipulering av data. Du skriver at 235K ligger under fattigdomsgrensa, men du sier først ikke om det er EUs eller om det er Norges fattigdomgrense. Siden tallet er så høyt antar jeg at det er EUs fattigdomgrense. Du sier ikke noe om hvor mye de har å leve på, og det er under 120 tusen per person. Dereter nevner du ekstrem fattigdom, men sier ikke hvor mye det er eller hvor mange som lever under de forholdene. Sannsynligvis veldig få. Dereter starter du å beskrive hvordan en som lever under ekstrem fattigdom har det og prøver å lage en stygg paralell mellom de som lever i fattigdom og de som lever i ekstrem fattigdom. Hvis du lever i fattigdom så har du absolutt råd til å la barnet ditt gi en 50-lapp til bursdag, og man har absolutt råd til klær og mat. Det som er det faktiske problemet er at de ofte ikke får være med på ungdomsklubber som fotball, og dette begrenser dem noe sosialt. I seg selv er teksten veldig dårlig (ikke språklig sett), men som en avisartikkel er den bra, men det sier heller noe om kvaliteten på aviser nå til dags. Endret 7. desember 2008 av Camlon Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 (endret) Det første du må gjøre er å utdype teksten på mange områder. toern er at du har skrivefeil som bare folk med skrive og lesevansker utgir på trykk Gleder meg til å se et nytt utkast. Du bør nok også gi flere eksempler på hendelser enn han ola rusgutt, snekker andersen og jørgen hattemaker Orddelingsfeil er også tilstede i artikkelen. Endret 8. desember 2008 av SpecialForce Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå