Gå til innhold

Pc med nytt HK/ram/cpu vil ikke starte skikkelig

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har et ganske rart problem (tror jeg), jeg fikk nytt HK/ram/cpu i går (fredag), og så entusiastisk som jeg er mekket jeg med en gang opp systemet.

Det besto av bla et a7n8x hk og barton2500 cpu.

Da jeg startet maskinen gikk den av etter ca 7 sekunder uten noen bootlyd, skjermreaksjon eller leting etter bootopsjoner...

Jeg prøvde med min gamle cpu (1ghz thunderbird) og det funka med en gang...

Kan det ha noe med at jeg bruker en svak vifte som gjorde at cop slo inn? Jeg har en Globalwin TAK58 som støtter opptil 1,7 (ifølge komplett).

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kjøre maskinen på den vifta men skulle bare se om maskinen ville boote, som den ikke gjorde :( Selv om vifta antakeligvis er for dårlig så burde det ikke skade noe i løpet av 7 sekunder?!

Ellers har jeg rask nok ram (2700) og stor nok strømforsyning (340W). Hva kan det være? :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
haha lol :)

tviler på at jeg har det! tar ikke 7 sek å svi en cpu med hvilken som helst kjøler på...

Jo!! En cpu kan svies på under et sekund bare den blir for varm.

Men det er helt uten kjøleribbe. Alle kjøleribber har såpass med masse at det nok tar lenger tid enn 7 sek. for CPU å nå skadelig temperatur.

Lenke til kommentar

en cpu kan jo svies på noen sekunder, men asus A7N8X Delux har jo Overheating Protection.

"(CPU Overheating Protection) is a hardware protection circuit that automatically shuts down the system power before temperatures go high enough to permanently damage your CPU"

Lenke til kommentar

Jeg glemte også en gang å feste vifta bra nok og hadde da samme symptoner som deg.

Cpu kjølern skal sitte veldig fast og det skal ikke være noe slærk.

Fest den med de to klaffene på toppen ( som regel ).

Er ingen Amd fan grunnet varme utvilkingen på slike Cpuer derfor husk at hvis du går inn i Bios menyen så vill ikke "strøm kutter" kutte ut like rask siden den tror du driver med feilsøking. Ergo da kan Cpuen svis hvis kjølern står på feil.

:woot:

Lenke til kommentar

heha takk for masse svar :)

Jeg har en TAK58 vifte som har en skrue oppå toppen som du skrur ned på ribba... Med andre ord kan du regulere hvor fast den skal sitte på kjærnen... Jeg skrudde den rimelig stramt på, gikk ikke ann å rikke kjøleren etterpå.

En kamerat av meg har også et a7n8x hk med barton 2500, han hadde en shims på toppen av cpu'en slik at kjøleribba ikke rakk ned til kjærnen. Den ble ikke svidd selv om maskinen var på i flere sekunder før vi skrudde den av en. Så da var det nok C.O.P. som slo inn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...