FpsStu Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Det har seg slik, at jeg har en 80gig som er i reperasjon som skal i master, og en 80gig som funker med all backup stæsj som står i slave... Også har jeg en 3,5" ledig plass på inni kabben... Så tenkte jeg at jeg bare MÅ fylle denne plassen opp på TG... Så er jeg litt beskymra over å bruke raiden da... fulgte med en 66siders instruks hefte med hovedkortet! Jeg er helt n00b på Raid! 0, 1 osv... WTF? Kan noen forklare med en lett måte å få kobla en 120gig disk til raid? Er det bare å koble disken i raid så funker den? Hva skal jeg sette disken på? Master eller slave? Lenke til kommentar
tore- Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Et vesentlig spørsmål er vel om du skal unytte raid-funksjonene eller bare bruke raid-portene som vanlige ide-kannaler. Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 6. april 2003 Forfatter Del Skrevet 6. april 2003 vell... jeg vil egentlig bare få igang ekstra harddiskene... mens den skal yte (minst) det samme som mine vanlige disker... Lenke til kommentar
Osram Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 http://www.hardware.no/guider/raid/ http://www.anandtech.com/storage/showdoc.html?i=1491 http://www17.tomshardware.com/storage/2002...0813/index.html Lenke til kommentar
tore- Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Hvis du skal bare bruke ide-kannalene til vanlig harddisk er det bare å plugge denne i og ikke sette opp noe array som består av to disker Lenke til kommentar
PlastBox Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Er egentlig ikke til så mye hjelp men jeg har testet det med å sette hver harddisk i ett eget array. Det funker ikke. De vises ikke i Windows 2000 uansett om jeg kjører de som 1 eller 2 disker. Hva må til for å få dem til å fungere i win2k? Lenke til kommentar
tore- Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Må installere raid drivere i windows Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 7. april 2003 Forfatter Del Skrevet 7. april 2003 Hvis du skal bare bruke ide-kannalene til vanlig harddisk.... Er det noen andre måter å bruke raid på? hørt at raid er mye bedre... hva kan en raid egentlig gjøre? Lenke til kommentar
Osram Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Du har fått tre lenker tidligere i denne tråden. Sett deg og les. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 2 LIKE STORE disker kan kjøres i raid 0 er det vell, slik at du får en dobbelt så stor disk som det går dobbelt så fort å skrive til.. Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 7. april 2003 Forfatter Del Skrevet 7. april 2003 Så jeg MÅ ha 2 disker? eller kan jeg ha en på Raid 0 og? Hvis jeg senere bestemmer å kjøpe en disk til, kan jeg "transformere" disse to til Raid 1 uten å miste data? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 2 LIKE STORE disker kan kjøres i raid 0 er det vell, slik at du får en dobbelt så stor disk som det går dobbelt så fort å skrive til.. I teorien ja, faktisk max ytelse i bestefall med alt optimalt er ca 30% økning Hvis du setter 1 80gib med 2mb cache og en 120gb med 8mb cache, vil du med raid da få 80*2gb du kan partisjonere med 2mb cache, så det er anbefat med like disker, det er derfor jeg ikke har det (har en 80gb fra før men det lønner seg jo snart å kjøpe 2*120gb eller noe. tenker da kr/mb Lenke til kommentar
tore- Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Må ha 2 helt like disker ja Ikke forvirr topic starter nå for de som har lyst å fortelle at han ikke MÅ ha det.... Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 du må ikke ha to like disker men regelen er slik 2*dårligste disk er det du får. så det å stappe 80 og 120gb på raid betyr at du får 2*dårligste disk og det er 2*80gb Du mister altså plass Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 2 like menes med 2 stk 80 Gb eller 2 stk 120 Gb osv..og det må du nok ha ja.. Lenke til kommentar
PlastBox Skrevet 7. april 2003 Del Skrevet 7. april 2003 Må installere raid drivere i windows Hvis du mener de som fulgte med hovedkortet så er det allerede gjort... Skulle gjerne hatt mine 2x120GB til å funke før TG Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 8. april 2003 Forfatter Del Skrevet 8. april 2003 Men kan jeg ikke ha EN disk? Jeg vil egentlig bare ha mer plass... vil egenltig ikke gi dobbel pris.... Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 har du en disk kun blir det en vanlig IDE kontroller uten noe merkbar forskjell Lenke til kommentar
tore- Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 med andre ord, ja. Men du må installere raid drivere i windows, slik at windows kan se raiden din.... Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 8. april 2003 Forfatter Del Skrevet 8. april 2003 har du en disk kun blir det en vanlig IDE kontroller uten noe merkbar forskjell Så raid kontrollern blir Ide kontroller? Nice... Hva skal den stå på da? stripe? eller ikke no? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå