Pengu Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Er litt forvirret. Kjøpte en "trompet" på loppemarkedet til det lokale skolekorpset. Det er en Olds Ambassador, og i flg. det jeg har klart å finne ut i hht. serienummeret er den produsert i 1953. Kan noen si om det er en trompet eller kornett? Hvordan kan man se forskjell på disse to instrumenttypene? Den har noen bulker i "bøyen på røret" samt at en plate som antakelig var loddet(?) til røret har løsnet slik at "støttestangen" står i "løse lufta". Er det verdt å koste på en reparasjon? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Olds Ambassador var en studentmodell fra Olds. De finnes i bøtter og spann i skolekorps landet rundt. Olds laget helt greie instrumenter men ikke i klasse med Bach og de andre storhetene. Litt info her: http://abel.hive.no/trumpet/tpin/Olds_Ambassador.html Om det er verdt å reparere den? Ikke hvis du ser i forhold til hva du kan få kjøpt av nye instrumenter nå til en rimelig penge. Men det kan være verdt det om du ønsker å sette i stand et klenodium. Det kan godt hende den er spillbar fortsatt, dog er det ofte et problem på gamle instrumenter at ventiler er nedslitt og at det er lekkasjer. Trompet: Lang kornett: Kort kornett: Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 3. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2008 Takk for fint svar. Ut i fra bildene så ligner Olds Ambassador'en mest på en lang kornett. Har jeg rett? Jeg vet at det er lyd i den, men det fulgte ikke med munnstykke, så jeg vurderer å kjøpe et "just for fun". Kanskje jeg tar utfordringen å lære å spille etterhvert. Om den er et klenodium kan vel diskuteres, jeg har ikke noe personlig forhold til den siden den ble kjøpt for en 100-lapp på skolekorpsets loppemarked. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Ambassador ble nok laget både som trompet og lang kornett. Med tanke på at den kommer fra et skolekorps er det svært sannsynlig en lang kornett. Du ser det på munnrøret om du er i tvil: på en trompet har munnrøret (røret munnstykket settes i) kun en bøy før det går inn i ventilhuset. På kornetter går det en ekstra "runde". Den bruker i så fall et standard kornettmunnstykke. Trompetmunnstykker har en annen stilk og passer ikke. Endret 3. desember 2008 av kjeklulf Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 (endret) Jeg tror ikke det koster noen formue å lodde det punktet som har løsnet. "Bulkene" kan nok koste litt mer, men det koster jo ikke stort å få en vurdering fra en reparatør. Greit nok at dette er en Olds, men de har ikke så verst rykte. Faren min har en trompet, og den er ikke verst å spille på, selv om den nok snart er femti år gammel. Det er vanskelig å si noe om hvor slitt den er uten å prøve den. Det er faktisk slik med messinginstrumenter at de blir dårligere etter hvert som tiden går. Metallet i instrumentet blir hardere av vibrasjonene som oppstår når man spiller på dem, så det er ikke slik at en trompet blir "vintage" og veldig bra, tvert imot. Like bra som den Bachen jeg har liggende er den nok ikke. Endret 4. desember 2008 av CastorFiber Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Veldig artig video, men den kan nok ikke ta vekk det faktum at jo mer man spiller på et messinginstrument, jo mer slites ventilene, og jo hardere blir metallet, og instrumentet blir vanskeligere å spille på, og surere og surere.. Det er jo en grunn til at topputøvere på disse instrumentene kjøper nye, og ikke løper rundt med messinginstrumentenes svar på Stradivarius- fioliner. Videoen viser jo godt at man kan ha mye moro med gamle instrumenter av denne typen, og at de nødvendigvis ikke er verdiløse. Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Ja, og han sier jo selv at de er vanskeligere å spille på. Men noe vintage-sjarm er det vel Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 (endret) Det er helt klart. Må være spennende å ha tid og krefter til å egne seg til slikt som ikke er minste motstands vei. Kommer bare på, det har ikke bestandig vært så enkelt å være blåser. Mener å huske at blåsere i barokken gjerne tapet kinnene sine når de skulle spille. Det var fordi det ikke var helt uvanlig at kinnene sprakk på grunn av trykket. Den eneste utøveren i moderne tid vi har i klar faresone er vel denne: http://www.youtube.com/watch?v=cRvUyMpoQgA Dette var et problem han fikk over tid. Et meget bra utført musikkstykke, forresten. Endret 8. desember 2008 av CastorFiber Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 uten å sjekke ut linken, var det dizzy? "det har ikke bestandig vært så enkelt å være blåser" haha, er det så enkelt nå da? Jeg sliter som faen ihvertfall! Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Jepp, Dizzy, hvem andre, og skulle kanskje ha skrevet "vanskeligere å være blåser". Ha en fortsatt glimrende aften. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Vel, Dizzy spilte sånn hele sin karriere ut fra fotografiene og det han selv har uttalt i intervjuer. Det ble selvsagt tydeligere etterhvert som han ble eldre. Ellers er klippet du linket til fra en av kanskje tidenes beste konserter. Jeg var og hørte dem i Sandvika utenfor Oslo kort tid før konserten i Royal Festival Hall og det var av en annen verden. Dizzy selv var ikke all verden (sammenliknet med da han var på sitt beste) men Arturo Sandoval og Claudio Roditi i storform veide opp for det. Når du i tillegg har med folk som Steve Turre, Paquito d'Rivera, Danilo Perez, Ignacio Berroa, Airto Moreira etc. så må det jo nesten bare bli bra. Et annet klipp fra samme konsert. Her er det Dizzy og Arturo som spiller "mot" hverandre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå