Leit Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Heisann.. Jeg driver og planlegger neste sommers ferietur.. Jeg har veldig lyst til å dra til Egypt siden jeg ikke har vært der før.. Den mest ideelle tiden å fra dit på er vel november til februar, men det er jo uaktuelt for oss.. Så jeg lurer på hvordan klima og temperatur er der nede i juli, er det et forholdsvis "trygt" reisemål klimamessig? Jeg hadde egentlig ikke tatt Egypt opp til vurdering da jeg viste at vi skulle på ferie i juli, men så så jeg at det står oppført som helårs reisemål hos ving.. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Været for Sharm: http://www.wunderground.com/NORMS/DisplayI...&Units=both Du blir i alle fall ikke plaget av skyer og regn, derimot vil dere oppleve 40 grader og sol som er så sterk at det ikke lengere er morsomt. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Veldig greit å leie seg bil med klima anlegg Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Det er ikke å anbefale å leie bil i Egypt. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Å kjøre i Egypt er et sant helvette. Greit nok i Sharm, men i Kairo - no way. I kairo tok jeg buss i rushtrafikken, og bussen snirtet 3 biler (måtte bytte speilet på ene siden) på den lille turen fra hotellet til Det Egyptiske Museum. Det er varmt i Juli, men ikke så værst - jeg var der i mars, men har vært i f.eks. Tunisia i midten av juli. Et morsomt bilde jeg tok: Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Har ikke hatt problemer med leiebil. Ingen knuste speil eller bulker. Liker litt tøff kjøring (men må nevne at jeg ikke har kjørt i selve Kairo by). Men det jeg ville frem til er at det bør være en eller annen tilgang til kjøling på sommeren. Endret 5. desember 2008 av SirEmanon Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Bruker de ikke sharia-lover med blodpenger om du er med i en trafikkulykke? Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Muligens det, har ikke bulket. Det finnes forsikringsordninger på leiebilmarkede i Egypt også.... Tror derfor ikke sharia-loven er veldig utbredt i forbindelse med trafikkskader. Og landet prøver politisk å fremstå som vestlig. De ønsker ikke å skremme vekk turister som er en viktig del av BNP. Men tilbake til trådstarterens spørsmål. Vil du ha sol og ikke har store problemer med høye temperaturer, så reis på sommeren. God Tur! Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Min familie drev litt business nede i Egypt for et par år siden - og vi leide alltid bil MED sjåfør og en (bevæpnet) guide. Dette gjelder både Luxor, Aswan og nederover der, samt Cairo. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Skjønner ikke hva du skal med bevepnet vakt egentlig ... ikke i Cairo i hvert fall. På landsbygda forstår jeg det da, vi kjørte i konvoi med politibil når vi kjørte fra Sinai til Kairo. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 I et land som Egypt er du realtivt utsatt hvis du reiser på egenhånd uten noen (charter-)gruppe. Vakt kan dermed være en god investering. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 I et land som Egypt er du realtivt utsatt hvis du reiser på egenhånd uten noen (charter-)gruppe. Vakt kan dermed være en god investering. Har reist på egenhånd (4 per.) uten tilknyttning til en gruppe. Gikk kjempefint. Ingen problemer og mange hyglige mennesker både i by og på lansbygda. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Det var busselskapet som ordnet det, var standardprosedyre. Måtte også vise passet 4 ganger i slike kontrollposter mellom Sinai og Kairo. Nå er det også forskjell på charterturister og forretningsfolk, forretningsfolkene er nok litt mer lukrative å rane/kidnappe. Lenke til kommentar
gunnern Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Over 8000 dør årlig i trafikkulykker i Egypt. Det sier vel litt. Kairo er så absolutt ikke et sted å anbefale med leiebil. Litt roligere tilstander i Sharm el Sheikh. Men det koster så og si ingenting med taxi der heller, så jeg ville nok anbefalt trygge løsninger når det gjelder fremkomstmidler. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Over 8000 dør årlig i trafikkulykker i Egypt. Det sier vel litt. Kairo er så absolutt ikke et sted å anbefale med leiebil. Litt roligere tilstander i Sharm el Sheikh. Men det koster så og si ingenting med taxi der heller, så jeg ville nok anbefalt trygge løsninger når det gjelder fremkomstmidler. Det dør også 8000 i trafikken i Tyskland, så hva er det du vil frem til..... Lenke til kommentar
gunnern Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Ja, og hva tror du man vil frem til ved å skrive det, mister? http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=544691 Over 8000 dør årlig i trafikkulykker i Egypt. Det sier vel litt. Kairo er så absolutt ikke et sted å anbefale med leiebil. Litt roligere tilstander i Sharm el Sheikh. Men det koster så og si ingenting med taxi der heller, så jeg ville nok anbefalt trygge løsninger når det gjelder fremkomstmidler. Det dør også 8000 i trafikken i Tyskland, så hva er det du vil frem til..... Lenke til kommentar
gunnern Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 http://www.dagbladet.no/2008/12/14/nyheter.../egypt/4036989/ Her er mer lesestoff. Mener du at det er smart å anbefale folk å kjøre egen bil i Kairo for eks? Det er slettes ikke smart. Men det er lov å være uenige, og folk velger selv om de vil kaste seg ut i den kaotiske trafikken. Over 8000 dør årlig i trafikkulykker i Egypt. Det sier vel litt. Kairo er så absolutt ikke et sted å anbefale med leiebil. Litt roligere tilstander i Sharm el Sheikh. Men det koster så og si ingenting med taxi der heller, så jeg ville nok anbefalt trygge løsninger når det gjelder fremkomstmidler. Det dør også 8000 i trafikken i Tyskland, så hva er det du vil frem til..... Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Ja, og hva tror du man vil frem til ved å skrive det, mister? http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=544691 Over 8000 dør årlig i trafikkulykker i Egypt. Det sier vel litt. Kairo er så absolutt ikke et sted å anbefale med leiebil. Litt roligere tilstander i Sharm el Sheikh. Men det koster så og si ingenting med taxi der heller, så jeg ville nok anbefalt trygge løsninger når det gjelder fremkomstmidler. Det dør også 8000 i trafikken i Tyskland, så hva er det du vil frem til..... Kan vel også nevne at regler og hvordan veiene er "bygget opp" er ganske forskjellig fra den vestlige verden. Stort sett 4 felts vei, med heltrukket midtrabatt - med såkalte "U-turns", altså hull i midtrabatten. Skal du kjøre til butikken rett over gaten, må du derfor gjerne kjøre 3 km, for så å snu gjennom et slikt hull (noe som er klin umulig ) og deretter fortsette like langt i motsatt retning. Altså, de har ikke vanlige kryss og rundkjøringer (kun i Kairo), i hvert fall i Sharm el Sheikh. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 (endret) Ja, og hva tror du man vil frem til ved å skrive det, mister? http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=544691 ................ Dette blir litt Off Topic…. Beklager trådstarter Slike artikler kan vi finne fra Tyskland, England, India og for så vidt Norge. Likevel det er ikke de jeg vil frem til. Hvis du er trygg på deg selv, så er det ingen problemer med å kjøre i Egypt. Har hatt mange gode timer bak rattet og føler meg veldig friere med egen bil. Så litt tall: Egypt har ca 6 dødsfall pr. 100 000 innbyggere og dette er omtrent det samme som Tyskland. En av verstingene er Hellas med nesten 16 dødsfall pr. 100 000 innbyggere. Og her er det mange av oss som leier moped og raser rundt. Sannsynligheten for ulykke er mye større her. Trenger du mer info så kan du google Traffic deaths per 100 000 egypt og lese gjennom treffene. Hvis du vil vite mer kan du gå gjennom disse sidene HER, HER og HER. Edit: Fikset link Endret 15. desember 2008 av SirEmanon Lenke til kommentar
gunnern Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Det er bare tull å komme å sammenligne trafikksikkerheten i Egypt og Tyskland for eks. Men det er bare å kjøre i vei for de som ønsker det, men uansett hvor flink sjåfør og hvor mange timer du har bak rattet, så kan du ikke styre andres kjøreadferd og forutse hva de vil finne på. Og har du vært i Egypt et par ganger, så har du også sett mye rart i trafikken. Jeg var i hvert fall glad for å ikke sitte bak rattet selv da jeg var midt i Kairo og folk gikk midt i de mest trafikerte veiene og bilene kjørte slik det måtte passe dem (trafikkregler? Hva er det?). Man blir heller ikke sjokkert om man ser last på bilene som er hinsides all fornuft (det gjelder både materiell på tak, bakpå bilen eller mennesker oppå eller bak bilen). Og bilene, bussene og taxiene som kjører rundt er heller ikke av nyeste årgang i Kairo (langt bedre i Sharm). Men som sagt, er dette noe man er 100% komfortabel med, så er det bare å kjøre i vei. Ja, og hva tror du man vil frem til ved å skrive det, mister? http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=544691 ................ Dette blir litt Off Topic…. Beklager trådstarter Slike artikler kan vi finne fra Tyskland, England, India og for så vidt Norge. Likevel det er ikke de jeg vil frem til. Hvis du er trygg på deg selv, så er det ingen problemer med å kjøre i Egypt. Har hatt mange gode timer bak rattet og føler meg veldig friere med egen bil. Så litt tall: Egypt har ca 6 dødsfall pr. 100 000 innbyggere og dette er omtrent det samme som Tyskland. En av verstingene er Hellas med nesten 16 dødsfall pr. 100 000 innbyggere. Og her er det mange av oss som leier moped og raser rundt. Sannsynligheten for ulykke er mye større her. Trenger du mer info så kan du google Traffic deaths per 100 000 egypt og lese gjennom treffene. Hvis du vil vite mer kan du gå gjennom disse sidene HER, HER og HER. Edit: Fikset link Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå