Gå til innhold

Har du meldt deg på?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Støtter saken, men dette blir bare for dumt. På linje med oppropet om å fjerne Norge fra Internet. Alle vet hva fjortenåringer og gymnasiaster flest mener om saken, det er RØRENDE naivt å tro at et opprop av denne typen vil ha noen som helst effekt.

I stedet for å bruke tid på irritasjon:

- bit tennene sammen, lær deg nynorsk

- bli voksen

- stem Høyre, bruk tid og penger på å få andre til å gjøre det samme

Det er faktisk slik at de samme samfunnsfunksjonene som hindrer politiet i å skyte oss i vår egen seng og sparer oss for tortur for våre meningers mot påtvinger flertallet mindretallets vilje. Det kalles representativt demokrati, og selv om ordningen har sine bieffekter har den så langt vist seg å være godt egnet til å finne frem til minste felles onder for et samfunn.

Gi ditt biddrag til kampen mot nynorsk: bruk din energi til å bli en person med refleksjon og insikt nok til å fatte andres interesse. Ikke kast bort din tid og ditt engasjement på populisme og VG-politikk.

Lenke til kommentar

Hei dostojevski!

Eg er enig med deg når det gjelder det med refleksjon og innsikt.Eg føler at ditt innlegg til nå har vært det mest seriøse i denne tråden. Eg har ikkje noko i mot at andre personer har andre meiningar enn det eg har så lenge ein kan holde seg på eit saklig nivå.Liker dårlig personer som skriver eller seier "<<eit eller anna>> suger" Uten at dei begrunner kvifor dei ikkje liker <<eit eller anna>>.

Det kan sjå ut som at gjennom evolusjon vil Noreg få eit samnorsk som felles skriftspråk.Sjølv om det har vist seg at interessen for interresse organisasjonen for samnorsk er forholdsvis laber.Mange andre europeiske land reagerer veldig på at vi i Noreg har to skriftspråk og i tillegg godtar ein god del "klamme ord" (om dykk ser i ei ordliste kan dykk sjå ein del ord som står i [klammer].Dei (nokre europeiske land) har ofte veldig strenge reglar på koleis ein skal skrive.Og tollererer ikkje unvikelser fra loven.

Men,det finnes i dag i Noreg både radikale og konservative bokmål og nynorsk tilhengarar.

Elles så kan eg påpeike at nynorsk (tidligare landsmål) hadde stor oppslutning før krigen (1940-45).Da nynorsk tilhengarane på den tiden hadde profilert nynorsk som eit skriftspråk for heile landet.Men,da krigen var slutt holdt ikkje det argumentet.Da det var like mange (om ikkje fleire) personer med bokmåls (riksmålsbakgrunn) som var aktivt med i motstanskampen mot Hitler.

Fra 1945 har tilsluttningen til nynorsk dalt.Oppslutningen i dag ligger på omlag 23% av Noregs befolkning.

Denne tråden passer meg godt da eg skal skrive ein artikkel om utfordringane det norske språket står ovenfor mot år 2004.

Lenke til kommentar
¨Ja nynorsk suger jeg skal på ungdomskolen i år får man nynorsk der? :shrug:

ja. hvis du byner på ungdomsskolen nå så byner du vel med nynorsk. enten i 8. eller 9.ende.... regner med at du ikke har hatt nynorsk på barneskolen :lol: og en ting: ikke gled deg :grumpy:

Lenke til kommentar
Nynorsk begynner i niande klassen, og eg kjem ALDRI til å skrive under på den der signaturkampanjen! Kvifor ikkje bry dykk med å få vekk bokmål i stedet? Og om noken lurer; ja, eg hadde 5 i både skriftlig og muntlig nynorsk...

Omtrent av samme grunn som at vi ikke jobber for å få 20% innslag av kvænne-samiske nyheter i dagsrevyen eller statlig krav om at alle som jobber i norske dagligvarebutikker skal bruke bunad på jobb.

Og om noen lurer; ja jeg hadde 6 i sidemål, hovedmål muntlig og hovedmål skriftlig. Dessuten er jeg tusen ganger mer beskjeden enn deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skjønner ikke hva problemet er. Det er jo hundrevis av såkalte klammeformer på både nynorsk og bokmål skriftspråk, derfor kan hvem som helst nesten skrive rett ned det den personen prater og stemple det med nynorsk/bokmål etter behov!

Det er heller ingen som prater hverken nynorsk eller bokmål da begge deler er en slags samlingsform.

Men, ja, jeg kunne godt ha tenkt meg mindre norskundervisning i skola.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...