Gå til innhold

Definer ditt livssyn med et par korte ord

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det må da være greit å dulle seg litt inn i en "fantasi" om hva som skal skje, når man samtidig er klar over realiteten. Jeg greier å innse at alle skal dø, alle skal ligge og råtne, men jeg greier ikke innse at det ikke skal være noe mer. Ikke-eksistens - bli født - leve - dø - the end. Det virker bare dumt, og det er jo ikke som om jeg etter døden skal tenke "nei oops, jeg skal visst bare ligge her og være død.". Så ja, hvorfor ikke?

Å bli født, å leve, å dø er ikke dumt, det er faktisk ekstremt logisk :)

Når du ikke eksisterer er du ingenting, når du lever er du noe, du har både masse og energi, når du dør går du tilbake til ingenting ettersom du råtner opp/forsvinner. Jeg syntes vertfall det er logsik at dersom en ved et tidligere tidspunkt ikke har eksistert, så medfører det at ved et tidspunkt i fremtiden så vil du gå tilbake til ikke-eksistens.

Kjønner ikke hva du mener med å ligge å tenke "nei ops, jeg skal vist ligge her å være dø" Tenkte du "nei ops, jeg skal vel ligge her å vente til jeg blir født" før du ble født. Jeg ser for meg døden akkurat slik jeg "opplevde" tiden før jeg ble født. Nemlig ingenting.

Lenke til kommentar

Merkelig hvor "store" og betydningsfulle noen er syntes jeg. De klarer ikke å tenke på seg selv som noe som går tilbake til naturen igjen fordi de kan tenke... Men hva blir en maur du slår ihjel? Jo, mat for de andre maurene før den går tilbake til det store kretsløpet... Hva hadde du blitt hvis noen slo deg ihjel et eller annet sted der ingen kunne finne deg etterpå? Jo, du hadde blitt mat til de samme maurene og de samme markene og småkrypene før du også hadde gått tilbake til det store kretsløpet. Å tro at du har en sjel bare fordi vi som mennesker kan sette oss inn i abstrakte ting er helt hull i hodet når vi VET at hjernen fungerer som den gjør, med kjemi og elektrisitet. Et godt ekskremsel på det er folk med alzheimer, der hjernen blir "spist" opp innenfra. Når de dør går sjelen hjernedød videre da? For det er hjernedøde de er mange av dem...

Latterlig og barnslig å tro noe slikt. Bare det å tro at vi er noe mer enn alle de andre dyrene, som ikke kommer til noen himmel, er jo latterlig, for vi består av AKKURAT den samme energien! Vi er, enten dere tror det eller ei, femte generasjon aper og det skal dere være STOLTE av, for det beviser bare at vi har en lang rekke med suksessrike forfedre foran oss som lykkes i den beinharde naturlige utvelgelsen alle arter har gjennomgått.

Så jeg kan vel føye naturist ( :p ) på listen også tror jeg. :)

Lenke til kommentar
Merkelig hvor "store" og betydningsfulle noen er syntes jeg. De klarer ikke å tenke på seg selv som noe som går tilbake til naturen igjen fordi de kan tenke...

Du sitter jo med monopol for hvordan folk skal tenke om eksistens og væren. Darwin beklaget at menneskene ikke har en bedre skjebne enn bakterier, når vi er så edle og moralske. For deg virker deg virker det mer tilbakelent og enkelt.

Men hva blir en maur du slår ihjel? Jo, mat for de andre maurene før den går tilbake til det store kretsløpet... Hva hadde du blitt hvis noen slo deg ihjel et eller annet sted der ingen kunne finne deg etterpå? Jo, du hadde blitt mat til de samme maurene og de samme markene og småkrypene før du også hadde gått tilbake til det store kretsløpet. Å tro at du har en sjel bare fordi vi som mennesker kan sette oss inn i abstrakte ting er helt hull i hodet når vi VET at hjernen fungerer som den gjør, med kjemi og elektrisitet. Et godt ekskremsel på det er folk med alzheimer, der hjernen blir "spist" opp innenfra. Når de dør går sjelen hjernedød videre da? For det er hjernedøde de er mange av dem...

Maur. Kretsløp. Marker. Abstrakte ting. En hjerne som fungerer med kjemi og elektrisitet. Alzheimer. Hjerne som blir spist opp innenfra. Sjelen og hjernedød.

Delikate fremstillinger som toppes av inntok av moderne psykologi og enkel biologi. Du dekker mange felt på en gang.

Hva er det som ligger bak, en appell som skal ut til folket, til alle?

Lenke til kommentar
Verden går til helvette.

Det stemmer. :) Og det er ikke en dritt vi kan gjøre med det. Vi er utryddet allerede, men vet det ikke enda.... :)

Anyway, når alt kommer til alt så har vi kun denne ene planeten å bo på og kommer antagelig, med mindre en eller annen finner på noe skikkelig lurt, som å reise i en fart av hundre lysår...., til å bo på denne planeten til den slutter å eksistere om X millioner antal år... og det var det! Da går vi over i et enda større kretsløp vi enda ikke vet så mye om..... kanskje til et nytt big bang? Ingen vet helt enda, men noe evig liv har vi dessverre ikke, gudskjelov vil jeg vel heller kanskje si... :) Vi var ingenting før vi ble født og går tilbake til nettopp ingenting når vi dør.. end of story. Det er ihvertfall ingenting som indikerer noe som helst annet. Skjønner ikke hvorfor folk skal være så livredd for dette? Du har ingenting og hva får du? Ingenting! Du taper jo ikkenoe, gjør du vel... :)

Lenke til kommentar
Jeg er 100% ateist. Jeg tror ikke på noe før det er vitenskapelig bevist eller jeg har sett det med mine egne øyne.

Syns det er en dårlig formulert definisjon på deg selv, da jeg tipper vi er temmelig like. Ta Big Bang teorien f.eks. Den er den beste vi har, og derfor tror jeg på den. Men den er ikke akkurat vitenskaplig bevist.

Lenke til kommentar

Ok, litt dårlig formulert var det kanskje. Jeg tror også på Big Bang-teorien. Kan vel heller si det slik da: jeg tror ikke på noe med mindre det er vitenskapelig bevist eller det er en stor vitenskapelig enighet om det og/eller jeg har sett det mine egne øyne. Fornøyd nå? :p

Lenke til kommentar
[ som å reise i en fart av hundre lysår..

Lysår er en lengdenhet ikke fartsenhet :)

men ellers er jeg enig i inleggene dine, er også enig i at det ikke henger på geip i det hele tatt å tro at mennesket er noe mer enn et dyr og en biologisk maskin som har en veldefinert begrenset eksistens tid.

Merkelig hvor "store" og betydningsfulle noen er syntes jeg. De klarer ikke å tenke på seg selv som noe som går tilbake til naturen igjen fordi de kan tenke...

Du sitter jo med monopol for hvordan folk skal tenke om eksistens og væren. Darwin beklaget at menneskene ikke har en bedre skjebne enn bakterier, når vi er så edle og moralske. For deg virker deg virker det mer tilbakelent og enkelt.

Tror ikke det er ment som et monopol på hvordan folk skal tenke, men om du vil ta standpunkt i vitenskap og det som er observert, så er det den mest logiske "teorien" som stemmer best med observasjoner. Det er så fundamentale ting i fysikk, bilogi og annen form for vitenskap som tilsier at denne teorien er den riktige

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Det må da være greit å dulle seg litt inn i en "fantasi" om hva som skal skje, når man samtidig er klar over realiteten. Jeg greier å innse at alle skal dø, alle skal ligge og råtne, men jeg greier ikke innse at det ikke skal være noe mer. Ikke-eksistens - bli født - leve - dø - the end. Det virker bare dumt, og det er jo ikke som om jeg etter døden skal tenke "nei oops, jeg skal visst bare ligge her og være død.". Så ja, hvorfor ikke?

Å bli født, å leve, å dø er ikke dumt, det er faktisk ekstremt logisk :)

Når du ikke eksisterer er du ingenting, når du lever er du noe, du har både masse og energi, når du dør går du tilbake til ingenting ettersom du råtner opp/forsvinner. Jeg syntes vertfall det er logsik at dersom en ved et tidligere tidspunkt ikke har eksistert, så medfører det at ved et tidspunkt i fremtiden så vil du gå tilbake til ikke-eksistens.

Kjønner ikke hva du mener med å ligge å tenke "nei ops, jeg skal vist ligge her å være dø" Tenkte du "nei ops, jeg skal vel ligge her å vente til jeg blir født" før du ble født. Jeg ser for meg døden akkurat slik jeg "opplevde" tiden før jeg ble født. Nemlig ingenting.

Mitt poeng! Liker ikke tanken på å være ingenting vel. Aka, tenke som ei jente.

Endret av Theresaaa
Lenke til kommentar
Agnostisisme, positivisme.

Ordforklaringer: Jeg er åpen for troen på høyere makter, men følger "tror det ikke før jeg får se det" prinsippet.

Jeg mener at det ikke finnes noen forhåndsbestemt skjebne (determinisme, det motsatte av positivisme) og at mennesket kan utvikle seg fritt, uten særlig innvirkning av genetisk arv.

Vi tenker likt vi to, med unntak av det siste du sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...