bonni90 Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Hei. Eg var inne på ebay og såg at det var noe som hetter close up lense set og lurte på om dette er noe som er bra? Prøvde og finne litt men ble ikkje så mye klokere. Har sony a200. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Det er sannsynligvis en forsats du setter på objektivet du har fra før? Isåfall ville Jeg iallefall ikke sløst pengene mine på det. Lenke til kommentar
bonni90 Skrevet 3. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2008 er den typen som skrus fast på objektivet. Tviler på at eg bruker penger på det da. Heller vente og kjøpe macro objektiv Lenke til kommentar
Maxwell Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Brukes frempå objektiv slik at man kan fokusere nærmere, men man mister typisk mulighet til å fokusere langt vekk eller uendelig. Kvaliteten på disse "close-up" linsene er vist veldig variert, leste i en bok at Canon og Nikon har noen som er bra. Men tipper prisen må ligge på 500,- eller noe mer, har ikke sjekket dette selv. Et alternativ som muligens er bedre er såkalte mellomringer eller "extension tube". Det er bare et "rør" uten noe glass inni. Så man skulle ikke få dårligere bilder pga dårlig glass hvertfall. Men jeg selv har aldri testet disse så vet ikke hvor bra dette fungerer. Du må ha disse for den type "mount" som ditt kamera bruker, altså Sony/Minolta for deg. Kenko selger en pakke med 3 slike mellomringer. Prisen her i Norge ligger på ca 1895,- I USA finner jeg samme settet for ca 169$, men pluss frakt og moms så blir det omtrent som å kjøpe i Norge for 1895,- Nettbutikken www.ddmr.no har disse for Canon og Nikon, du kan helt sikkert kontakte de og spørre om de ikke kan ta de inn for Sony/Minolta også. Kenko har de hvertfall for Sony/Minolta også. Her finner du produktet for Canon: http://www.ddmr.no/index.php?page=vis_prod...;ProduktID=2739 Du finner endel av de "close-up" linsene også hos www.ddmr.no http://www.ddmr.no/index.php?MenyID=87 Men som nevnt så skal det vist være svært blandet kvalitet på disse. Endret 3. desember 2008 av Maxwell Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Et alternativ som muligens er bedre er såkalte mellomringer eller"extension tube". Det er bare et "rør" uten noe glass inni. Så man skulle ikke få dårligere bilder pga dårlig glass hvertfall. Men jeg selv har aldri testet disse så vet ikke hvor bra dette fungerer. Mellomringer gjør ingenting med bildekvaliteten eller brennvidden, de bare reduserer korteste (og lengste) fokusavstand. Så med mellomringer på kan du fokusere på ting som er nærmere objektivet enn normalt, men du kan ikke fokusere på ting som er langt vekke. Endret 3. desember 2008 av Sutekh Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Canons 250D/500D forsatsgrupper (to linseelementer) er ganske bra, og de kan brukes med ulike objektiver. De er i mange tilfeller et brukbart alternativ til mellomringer, men det er i stor grad objektivene, med sine nærfokusegenskaper, som bestemmer resultatet. Så en må prøve seg fram. Jeg har som regel med en 72mm 500D i sekken.. Lenke til kommentar
arela Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Ja 72mm Canon 500D er saken. Litt begrenset bruk, men lett å pakke i sekken. Det er vistnok mange slike forsatslinser som ikke er brukbare. Du har helt rett i at det er en jungel der det ikke er lett å finne gode reviews eller tester. Lenke til kommentar
arela Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Ny opplevelse! Prøvde for første gang den Canon 500D på min Nikon 24-85 med macro funksjon. Tilsammen fikk jeg faktisk forstørrelse på 1:2. Får vel teste litt på den varianten, men det kan jo være verdt å vite for andre også. Lenke til kommentar
OMyre Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Sigma Achromatic close-up er meget bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå