Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gikk dette bare stille hen?

Hadde vært fint å få en kommentar av noen som har litt bedre peil enn meg på benching.

 

Men det viser også egentlig at IOmeter ikke er en så god test som man i utgangspunktet skulle tro. På read vil IOmeter gi korrekte resultater og vise veldig nøyaktig ytelse, men på write derimot, spesielt på 4k random, så vil ikke ytelsen vises like godt som den er. IOmeter kjører testen sin via en fil som den selv oppretter, og da vil alle sektorer være i "used state". 4K write vil da ikke bli korrekt (altså, den vil bli korrekt i et worst case scenario, der SSDen din er/har vært full, men vil ikke vise hva du får på en ny format) og vil ikke vise hva du som oftest vil få av ytelse. Når en SSD sletter en block på 512k vil det være mange plasser igjen til 4k skriving, så jeg tror faktisk at i de fleste tilfeller så vil man ha topp ytelse på 4k random write.
Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar
Flott at du har erfaring med denne :) Er det boot-CD løsning med muligheter for å laste inn RAID-drivere?

 

Fremtid: Fra en totalt blank PC, tenker jeg å opprette nye identiske partisjoner gjennom windows-bootCD og sette riktig align osv. Før image'ne overføres med Acronis stk for stk på hver sin partisjon.

 

Går dette bra med Acronis?

Se om det går med O&O DiskImage 3 Express Edition. Nettopp blitt utgitt gratis - funksjonene er deretter begrenset.

Lenke til kommentar
Se om det går med O&O DiskImage 3 Express Edition. Nettopp blitt utgitt gratis - funksjonene er deretter begrenset.

 

Jeg går nok for Ghost 14 istedet. Har brukt ghost mye før (gammel versjon, tror det var 9) og det var uproblematisk inntil Vista64 kom.

 

Ghost 14 er i tillegg eneste bekreftede måten å flashe Vertex på (som OS-disk) da rescue-disken starter opp i x86 mode. Så slipper man å ha windows installert på flere disker enn nødvendig.

 

Så valget er tatt :)

Lenke til kommentar

Hvis du vil se hvordan SSDer basert på den nye kontrolleren til samsung gjør det i forhold til mange nye SSD (inkludert x25-E og vertex), så sjekk artiklen til til anandtech det er linket til på forgie side. OCZ Summit bruker samme kontrolleren, og etter å ha sett bildet og benchmark tall tror jeg de faktisk bare har re-brandet samsung enheter.

Lenke til kommentar

Har fulgt med denne tråden en stund, og må si jeg har lært mye :thumbup:

 

Har en Intel X25-M disk i handlekurven nå, men er litt usikker. Jeg er ikke villig til å gå noe særlig opp i pris, så E serien til Intel er ikke aktuel. Kommer det noe i nermeste framtid jeg burde vente på eller bør jeg kjøre på med X25-M disken?

Lenke til kommentar

TommyTheGun,

 

Det vil ikke skje så veldig mye før til sommer/høsten bortsett fra at prisene kan endre seg fremover. (dollaren er ned i dag og prisene vil gå ned generelt)

 

Jeg har både Intel og Vertex og begge er gode, har imidlertid hatt Intel X25-M lengst og holder en knapp på den enda.

Lenke til kommentar

Intel sine SSD er såpass gode at om det kommer noe som er 4 ganger så bra om en mnd, så spiller det ingen rolle. Du ville antagelig ikke merka store forskjellen på en sånn eller den du kjøper nå. Som des sies flere steder i tråden så merker folk en enorm forskjell på å gå fra HDD til SSD, men bare en liten forskjell fra SSD til 2stk SSD i RAID-0. Eneste man isåfall kan vente på er at prisene skal falle.

 

Kjøp i vei og bli amazed :)

Lenke til kommentar

Det er morro å høre at folk som har fulgt med i stillhet her bestemmer seg for å kjøpe :D

Jeg har hatt en sterk mistanke en stund om at det er flere enn vi som diskuterer her som leser denne tråden... Over 50.000 på bare noen få månder vil jeg si er "on fire" topic ;)

(ca 4000 leste og 150 poster midt i januar...)

 

Og nå nærmer vi oss også post 2000 :)

Hvis noen som leser i stillhet her lurer på tips, triks, eller råd, så er det bare å spørre. Det har blitt håpløst å finne frem i tidligere poster nå, så om det dere spør om har vært tatt opp før, så får dere enten link, eller et sammendrag ;)

Lenke til kommentar

Helt enig :)

Er en liten standardgruppe med folk som poster her:

>100

GullLars: 363

Theo343: 209

JKJK: 200

Anvil: 187

Beef Supreme: 118

Nizzen: 105

 

Vi kunne trengt en liten liste over hva som er "best" å kjøpe. Det vil jo hele tiden endre seg, men selvom jeg har en kort kjøpsguide, og førsteposten her er en veldig god og lang guide, er jo folk fortsatt veldig usikre på nøyaktig hva de skal kjøpe.

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar
Se om det går med O&O DiskImage 3 Express Edition. Nettopp blitt utgitt gratis - funksjonene er deretter begrenset.

 

Jeg går nok for Ghost 14 istedet. Har brukt ghost mye før (gammel versjon, tror det var 9) og det var uproblematisk inntil Vista64 kom.

 

Ghost 14 er i tillegg eneste bekreftede måten å flashe Vertex på (som OS-disk) da rescue-disken starter opp i x86 mode. Så slipper man å ha windows installert på flere disker enn nødvendig.

 

Så valget er tatt :)

Ghost sluttet å være bra etter Enterprise 8 utgaven etter min mening, der hadde de den ultimate løsningen. Ghost v2003 var direkte farlig å bruke. Aller best var det i versjoner før v2002.

 

Acronis gir deg også fullstendig bootløsning, og jeg synes på mange måter at Acronis gir deg det jeg håpet Ghost ville utvikle seg til. Men etter Norton oppkjøpet ble Ghost bare dårligere.

Fremtid: Fra en totalt blank PC, tenker jeg å opprette nye identiske partisjoner gjennom windows-bootCD og sette riktig align osv. Før image'ne overføres med Acronis stk for stk på hver sin partisjon.

 

Går dette bra med Acronis?

Dette har jeg brukt BartPE til i mange år allerede, med Ghost eller andre løsninger, også Acronis. Anbefaler deg å sjekke ut BartPE. Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Dette har jeg brukt BartPE til i mange år allerede, med Ghost eller andre løsninger, også Acronis. Anbefaler deg å sjekke ut BartPE.

 

 

Jeg skal se om jeg får prøvd BartPE. Hvis den funker bra, kan jeg jo vurdere å vente til OCZ evt. kommer med DOS-basert flash-løsning til vertex-diskene :)

 

Hvis OCZ derimot ikke kommer med en boot-basert flashe-løsning, så må det bli Ghost da rescuedisken dems er bekreftet OK for vertex-flash av de på OCZ-forumet.

Lenke til kommentar

@Beef supreme: Hvor fant du den oversikten? Den passer ganske godt med kjernegruppen som diskuterer her ja.

Jeg ser jeg har ca 1/6 av postene i denne tråden, det er faktisk litt under det jeg hadde trodd... Men hvis man regner mengde tekst som ikke er quotes, så blir det nokk litt høyere ;)

 

Forslag om anbefaling av SSD i førsteposten er notert og vil bli tatt med i revisjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...