Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Vertex bruker en Indilinx kontroller, mens g.skill bruker to jMicron i et Raid-0 oppsett som igjen styres av enda en jMicron kontroller, altså tre kontrollere som blir rimelig varme. Vet ikke helt åssen apex funker, men er noe i samme gata. G.Skill kan du bare glemme å ha i en laptop hvertfall. Den blir alt for varm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine standard anbefalinger for tiden er: Vertex for best value, Intel x25-M for mest ytelse. Dersom du skal drive med server-aktiviteter eller database, og/eller trenger veldig høy sekvensiell skriv, så er x25-E veien å gå, men du betaler for det.

 

Et tips til er: Hoppet fra HDD til SSD er veldig mye større enn forskjellen på en SSD som singeldisk og 2 stk i raid-0. Hvis du ikke er komfortabel med raid, så gå heller for en større singeldisk. Hvis du vet hva du driver med og tør å rote litt i bios og avanserte windows-instillinger, så kan det være noe å hente med raid.

 

 

Til den som lurte på det fra første posten med eventuel 2-porters raid kontroller, den delen av posten er utdatert nå, og gjaldt hovedsaklig Intel ICH7/8 kombinert med eldre MLC SSDer. Man kan fortsatt oppleve at man møter veggen ved en bestemt båndbredde på eldre hovedkort, men man har fortsatt kjempegod ytelse pga den lave accesstime man får med SSD. Hvis du har Intel ICH9R/10R eller AMD 750SB med nyere drivere, så skal det ikke være noe problem. Hvis du skal kjøre en SSD som singeldrive, så trenger du ikke bekymre deg for hva slags hovedkort du har, bare sørg for å velge riktig onboard kontroller dersom du har fler.

 

EDIT: Jeg jobber med en revisjon av første posten, men det ble mye mer jobb enn jeg regnet med, så det tar litt tid. Jeg har studier og et liv ved siden av også :p

 

EDIT2: Før jeg blir ferdig med revisjon av førstepost er denne artikkelen fra anandtech anbefalt lesestoff. Det er en av de beste artikklene jeg har lest hittil om SSD, og tar med seg veldig mye både grunnleggende, dybde, og bredde.

 

EDIT3: Har lagt til OBS om å begrense størrelsen på IOmeter testfil til 1GB i "link til mine IOmeter test oppsett" som jeg har i signaturen. Skal oppdatere bildene med både det og "allign to 4KB" senere.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Guys as per another post on this forum i am testing 1275...it will be released soon so there is no need for beta test.

 

here are some stats for 1199 Vs 1275 same board.

 

single drive 1199 150 writes 225 reads

single drive 1275 200 writes 250 reads

 

I have a feeling this is as fast as we can make it...its also enhanced for raid reads.

 

Ser hverfall ikke noe verre ut!

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...3212&page=2

Lenke til kommentar

Er det noe forholdsregler man å ta for Virus scan på SSD? Jeg skal kjøre W7-defender scan nå, og sette AVG antivirus til å kjøre daglig scan. Jeg har ett inntrykk at det skal være helt ufarlig, er det?

 

Jeg ser W7-roaming skriver en del små filer for "My Recent Documents" og "Windows history" på SSD. Jeg kan disable disse i registery, har det noe for seg tro?

Lenke til kommentar

Jeg tror skylda ligger hos den gamle AMD sørbrua jeg har, men oppstart av vista tar ganske lang tid. Det kan også ha noe å gjøre med alle driverene som må lastes... Jeg ser bl.a. musa og tastaturet komme online med litt mellomrom under Vista loading. Multicore boot gjorde ikke så store forskjellen. Nå booter jeg heldigvis bare 2-3 ganger i uka da :p

 

Jeg har ikke hørt om noen problemer med Mtron Mobi raid nei, men du mister garantien hvis du prøver å sette de i servere. Mine Pro derimot kan jeg putte i servere og fortsatt beholde 5 års garantien. Mobi skal fungere med de fleste kontrollere og gi god ytelse, Pro har blitt testet og optimalisert mot alt av kontrollere for bruk i servere.

 

Jeg gleder meg litt til å sette det opp på en adaptec 5805 med en god haug cache :D

Lenke til kommentar

Har nå funnet ut at jeg like så greit hopper over Vertex og heller går på noe bedre da det virker som om det er en del problemer med dem. Blir da en Intel X25-M eller Intel X25-E, prisen her per GB er ca 2,5 ganger mer for E versjonen så er en betydelig forskjell. Spørsmålet mitt er om jeg tjener noe særlig på å gå for E versjoenen framfor M versjonen når PC'en brukes hovedsaklig til: surfing, kontoroppgaver, adobe programmene, Vegas 8, Macromedia Flash, kansje litt spill (spill er ikke en stor prioritet) og sikkert litt andre småprogrammer. Trenger nesten minst 64 GB så prisen for E versjonen blir på over 7000 kroner for 64 GB, mens M versjonen blir i undekant av 4000 kroner for 80 GB. SSD'en skal nok senere bli arvet av en bærbar, men akkurat dette har vel ikke så mye å si på valget da diskene har ca samme effektforbruk.

 

 

Spesifikkasjoner på PC'en (RAM'en skal oppgraderes til 8 GB):

 

 

PC - Stasjonær

 

Operativsystem:

Windows Vista Home Premium 64-bit.

 

Kabinett:

Antec Performance One P182

 

Hovedkort:

Asus Rampage Formula

 

Prosessor:

Intel Core 2 Quad Q9550 2833 MHz

 

Skjermkort:

Club3D HD4870 OC 512 MB

 

Minne:

2x OCZ DDR2-1000 MHz ReaperX 2 GB

 

Strømforsyning:

Thermaltake Toughpower 750W

 

Prosessorkjøler:

Thermalright ULTRA120 Extreme

 

Harddisk:

4x Samsung Spinpoint F1 1 TB (to stk i RAID1).

 

DVD-brenner:

Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7200S

 

Skjerm:

BenQ G2400W

 

Tastatur:

Logitech G15 v2

 

Mus:

Logitech MX518 Batman Edition

 

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Jeg har vært på nippet til å bestille meg en SSD til den stasjonære maskinen min en god stund. Ikke fordi jeg er spesielt misfornøyd med ytelsen til Raptor X disken min, men mest fordi den er en bråkebøtte av dimensjoner. Vurderer å smelle til med en Intel X25-M. Som alt annet i databransjen vil vel også SSD markedet storme fremover etter hvert som tiden går, men er det noe markant bedre i sikte innenfor 2-3 måneder? Man kan jo vente seg grønn i databransjen, men jeg trenger ikke disken akkurat nå. Ytelsen og stillheten frister imidlertid veldig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...