Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Alså, de ønsker å gi ut en PCIe SSD, bare med annet grensesnitt, og kaller den "open" som markedsføring.

Åpenheten er så vidt jeg har sett ganske reell. Dvs. dokumentasjon som er åpen for allmennheten slik at det blir lett å optimalisere filsystemer osv for disse.

 

Det blir nok noe lignende PCIe SSD, men trolig med et annet elektrisk grensesnitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje jeg uttrykte meg litt uklart ja.

De lager en SSD som blir identisk det vi hittil har sett som native PCIe, bytter grensesnitt, og gir ut dokumentasjon og putter "open" i navnet som markedsføring. Det er godt mulig dette kan slå an, men jeg ser ikke helt poenget med å lage et nytt grensesnitt når PCIe fungerer perfekt for oppgaven. De kunne liksågodt bare laget den på PCIe og gitt ut dokumentasjon. (er PCIe proprietær?)

Lenke til kommentar
De har også en "trial" du kan laste ned så kan du jo prøve før du bestemmer deg.

 

Prøvde denne nå og brente en bootCD.

 

Den starter opp og de 2 valgene om å starte Acronis eller å fortsette start av windows dukker opp.

 

Jeg valgte å starte Acronis, men fikk feilmeldingen "Unable to load linux kernel" :dontgetit:

 

Hmmm, merkelig.

 

En dårlig start må jeg si, hva har du til maskinvare og har du noen eksterne medier koplet til?

Lenke til kommentar
Hmmm, merkelig.

 

En dårlig start må jeg si, hva har du til maskinvare og har du noen eksterne medier koplet til?

 

Eksterne medier er en WD 320GB USB Backup-HDD.

 

Har 2 RAID-kontrollere. Hovedkortets AMD-kontroller brukes til 2xWD200GB lagringsdisker i RAID0. Kjører innimellom Argentum backup (filkopiering til den eksterne USB-disken).

 

Resten står i signaturen.

Lenke til kommentar
Eksterne medier er en WD 320GB USB Backup-HDD.

 

Har 2 RAID-kontrollere. Hovedkortets AMD-kontroller brukes til 2xWD200GB lagringsdisker i RAID0. Kjører innimellom Argentum backup (filkopiering til den eksterne USB-disken).

 

Resten står i signaturen.

 

Fikk du ikke noe valg om "Safe-Mode" eller lignende.

 

Jeg har ikke vært borti den feilmeldingen før, men ser at det er andre som har hatt den. (bruker TI på en mengde maskiner både med og uten raid)

 

Her er en link som omtaler bruk av BartPE i forbindelse med drivere som ikke er støttet. (kan være verdt å se på)

 

Link

 

Du kan prøve å ta ut USB disken i tilfelle den forstyrrer.

(ikke optimalt men kanskje verdt forsøket)

Lenke til kommentar

Jeg har ett inntrykk at en liten RAM-disk kan være et bra kompanjong til SSD. Jeg kan tenke med at det er lurt å sette alle temp-filene (og andre ting også?) i RAM-disk.

 

Har noen noe meninger om RAM-disk er noe å satse på, og i tilfelle hva kan legges der, og hvilken størrelse vil være best?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Avhengig av hvor mye RAM og hva slags SSD du har, så kan det være lurt.

Hvis du har en SLC SSD så er det egentlig unødvendig, men for Mtron singeldisker kan det være litt ytelse å hente der.

For eldre MLC SSDer er det en nødvendighet å flytte tempfiler, download mappe, og pagefile til en annen harddisk (eller temp til RAMdisk som du sier).

For nyere MLC (Vertex, Apex, Titan, x25-M) så er det heller ikke nødvendig, men du kan spare noe levetid (eventuelt redusere degradering for de som er redde for det), og øke ytelsen noe ved å flytte disse til en annen harddisk eller RAMdisk.

En fin størrelse på en RAMdisk kan være 512MB-2GB, avhengig av hvor mye RAM du har. Jeg vil ikke anbefale å bruke RAMdisk hvis du har under 4GB RAM. Hvis du har 6GB så 512MB-1GB, og for 8GB 1-2GB ramdisk. Hvis noe annet skulle være aktuelt for dine bruksområder, så vet du i såfall nokk selv til finne ut hvor mye du kan/burde sette av.

Lenke til kommentar

Jeg har 6GB nå, men RAM er så billig at jeg kan gå for 12GB også(om nødvendig).

 

Jeg har lagt download mappee på en HHD, og pagefile er skrudd off totalt. Men jeg kan tenke meg å sette tempfiler i RAM-disk, fordi jeg liker ikke tanken på at systemet skriver hele tiden til den mappen. Det kan bli litt raskere også, men det var ikke årsaken, og nå bekrefter du at det kan hjelpe på levetid/vear. Jeg kan prøve å sette en liten (1MB) RAM-disk da.

Lenke til kommentar
Kanskje jeg uttrykte meg litt uklart ja.

De lager en SSD som blir identisk det vi hittil har sett som native PCIe, bytter grensesnitt, og gir ut dokumentasjon og putter "open" i navnet som markedsføring. Det er godt mulig dette kan slå an, men jeg ser ikke helt poenget med å lage et nytt grensesnitt når PCIe fungerer perfekt for oppgaven. De kunne liksågodt bare laget den på PCIe og gitt ut dokumentasjon. (er PCIe proprietær?)

Hva får deg til å tro at det blir PCIe og ikke ONFI eller lignende? Antagelig er ikke kontrolleren integrert på OFM, men på et moderkort/kontrollerkort/hovedkortet.

Lenke til kommentar
Hva får deg til å tro at det blir PCIe og ikke ONFI eller lignende? Antagelig er ikke kontrolleren integrert på OFM, men på et moderkort/kontrollerkort/hovedkortet.

I mine øyne er det negativt... Det vil føre til mindre åpenhet, dårligere tilgang på drivere, billigere/dårligere kontroller, og mindre mulighet for optimalisering. Pluss hele sulamitten med å lage et nytt grensesnitt når vi allerede har et perfekt for jobben som er tilgjengelig i alle nyere maskiner.

Lenke til kommentar

Flash har veldig mange likheter med DRAM og implementasjonene vil gjenspeile dette fordi de grunnleggende premissene er de samme. Ønske om lavest mulig forsinkelse vil til slutt gi integrert flash kontroller på samme brikke som CPU med selve flash minnet plassert i DIMM lignende moduler. Det hele virker ganske opplagt egentlig.

 

Edit: Jeg ser nå at bildene av modulene som SUN har lagt ut har hhv SATA og SAS påskrevet. Så det er altså snakk om standard disk interface i denne omgang. jaja. Det kommer nok flere nyvinninger på dette området i tiden fremover. :)

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Flash har veldig mange likheter med DRAM og implementasjonene vil gjenspeile dette fordi de grunnleggende premissene er de samme. Ønske om lavest mulig forsinkelse vil til slutt gi integrert flash kontroller på samme brikke som CPU med selve flash minnet plassert i DIMM lignende moduler. Det hele virker ganske opplagt egentlig.

 

Edit: Jeg ser nå at bildene av modulene som SUN har lagt ut har hhv SATA og SAS påskrevet. Så det er altså snakk om standard disk interface i denne omgang. jaja. Det kommer nok flere nyvinninger på dette området i tiden fremover. :)

Jeg er så absolutt enig i at det vil være en fin måte å håndtere flash på, men jeg tror ikke dette vil skje på en stund ennå, men det er absolutt ikke galt dersom det ender opp slik. En integrert flash-kontroller i CPU som snakker til kort med SLC eller MLC NAND flash (buffered eller unbuffered, med mulighet for ECC på samme måte som RAM har. Bare at buffer da vil være en dedikert RAM brikke på kortet...) som sitter i en egen minne-buss vil være en god løsning. Problemet foreløpig er at dette vil kreve mye av mange parter. CPU produsent, hovedkort produsenter, operativsystem, filsystem, og produsentene av brikkene. Sansynligheten for å få alle disse til å samarbeide om ÈN standard i nær fremtid er ganske liten, men som sagt, hvis de får det til på en god måte er det absolutt ikke negativt.

 

Selv hadde jeg mer håpet at SSD vil ende som et ekspansjonskort med kraftig ytelse, på samme måte som skjermkort eller (dedikerte) lydkort. Det vil avlaste prosessoren kraftig, gi mulighet for mer skreddersydde enheter med kjekke løsninger, og være mulig å implementere allerede i dag (slik som ioDrive) uten noe større samarbeid mellom hardware produsenter. På samme måte håper jeg det kommer RAM SSD PCIe-kort med automatisk dump til onboard flash ved strømbrudd/shutdown.

For fremtidig masselagring blir tilsvarende illusjonen min et PCIe kontrollerkort (tilsvarende dagens raid-kort) med en form for FiberChannel eller SAS-type til 5,25"/3,5"/2,5" bokser stappet fulle av MLC. Allerede i dag er det mulig med 6,4TB i 3,5" format (bitmicro), det er bare prisen på brikkene som holder igjen, og den vil falle dramatisk fremover når produsentene får opp produksjonsvolum og SSD når mainstream.

Lenke til kommentar

De krever forhåndsbetaling, og det aksepterer jeg ikke. Siden jeg ikke kan få de som postoppkrav bestiller jeg ikke derfra.

 

EDIT: Nyhet:

Storagesearch.com har laget en egen expresscard kategori, for de som er interreserte i SSD via det grensesnittet til laptop. Det er ikke så mye der ennå.

http://www.storagesearch.com/ssd-expresscard.html

 

Jeg håper de får økt transfer rates og IOPS til minst 100/100 og 5000/1000, da vil expresscard bli et holdbart alternativ for de fleste som vil oppgradere.

 

Det står ikke listet på storagesearch siden, men Mtron har en 16GB Mobi verson på expresscard som skal yte likt som Mobi serien:

http://multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:2198521

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
GullLars, du spurte etter en ny CDM test ja?

 

Her er den jeg tok da jeg hadde fått de:

post-90235-1237238765_thumb.jpg

 

Og her er nå:

post-90235-1237238769_thumb.jpg

 

 

Men jeg tok en ekstra titt i bios, og så at kontrolleren sto på IDE. Jeg satt på over til RAID mode, og vista boota på.. wait for it.. 1/5 av tida! Serr, jeg fikk sjokk!

 

 

RAID-mode har gått smålig utover seq.write og 512k write, men 4k er jo over dobbelt så bra, og bootinga var bare vill.

 

En ting som jeg stusser på er den lave random write @ 4k som du har ~1,4Mb/s.

 

Er det et resultat av forskjellige størrelse på test fila?

 

Se på denne:

 

Skal visst nok være 3500 MOBI 32gig i raid 0 (Kilde)

post-92558-1237367631_thumb.jpg

Endret av adiabatic
Lenke til kommentar

Vel nå kjører jeg mine på en jMicron kontroller på hovedkortet mitt da (Nvidia rebrand), så det kan jo ha kraftig mye å si på det da. Tviler ikke på at jeg kunne fått mye mer ut av de om jeg hadde en Rocket Raid 3510 f.eks

 

Det er jo forsåvidt ikke så vanskelig å skjønne når man ser på testen Battleship Mtron. Der skalerer de perfekt i både les og skriv. Jeg får jo ikke full pupp på verken eller. Har ikke penger til et Raidkort nå, men den tid jeg kjøper det så blir det en Areca 1680ix med 4gb cache. Koster 7-8000 kr.

 

- NVIDIA MediaShield RAID supports RAID 0, 1, 0+1, 5 and JBOD configuration across SATA drives JMIcron JMB363 SATA controller

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar

Ny artikkel på Anandtech

 

Link

 

Quote

"The Intel drive is still the best of the best. Yes, it, and other SSDs do get slower over time and later in this article I’ll explain why it happens and why it’s not as big of a deal as you’d think."

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...