Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

JEg kom i skade for å lese litt i starten av tråden og vil bare ta en liten statusoppdatering på hvordan det egentlig gikk.

Godt poeng angående tilgangstider på SLC/MLC. Kan seg for meg SLC vil fortsette i hva man kan kalle "profesjonelle" systemer hvor tilgangstider er veldig viktig for ytelsen.

Jeg er spent på 2009. Kan seg for meg 250 GB til under 2000 kr. og full utnytting av SATA2 (300 MB/s) neste år.

Om tre år: 1 TB til under 1000 kroner?

250 GB til under 1000 kr skjedde ikke i 2009 men heller rundt 2016 om jeg husker rett.

1 TB til under 1000 kr skjedde ikke i 2011, men er fortsatt et godt stykke unna i 2018.

Det går altså en hel del tregere enn det ble håpet på her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JEg kom i skade for å lese litt i starten av tråden og vil bare ta en liten statusoppdatering på hvordan det egentlig gikk.

250 GB til under 1000 kr skjedde ikke i 2009 men heller rundt 2016 om jeg husker rett.

1 TB til under 1000 kr skjedde ikke i 2011, men er fortsatt et godt stykke unna i 2018.

Det går altså en hel del tregere enn det ble håpet på her.

Ja, trodde vel den gang at HDD var helt utkonkurrert i 2018.

Lenke til kommentar

Kjøpte nylig en Crucial MX500 1TB til 1699kr på tilbud. Den koster nå 2100kr. Hadde nok ikke kjøpt den til dagens pris.

Hvorfor ikke? Har du hatt problemer med varme på denne? Har lest flere steder at MX500 m.2 kan bli veldig varm. Samsung sin 970 Evo ligger fortsatt på rundt 3000 kr for 1TB, finnes det noen rimeligere, gode NVME alternativer? Endret av mandela
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Har du hatt problemer med varme på denne? Har lest flere steder MX500 m.2 kan bli veldig varm. Samsung sin 970 Evo ligger fortsatt på rundt 3000 kr for 1TB, finnes det noen rimeligere, gode NVME alternativer?

Skulle ha en rimelig, men likevel en god/rask SSD til lagring av Steam spill. Hadde egentlig satt et tak på 2000kr. Da denne dukket opp på tilbud kastet jeg meg over den. Har ikke oppdaget mye varme.. ennå.

Skulle gjerne heller gått for en Samsung 860 Evo 1TB SSD, enn denne MX500, men prisen slo an.

Operativsystemet mitt kjører på en Samsung 950 Pro 512GB M.2, betalte 2300kr for den 2 år siden.

Der er helt vanvittig hvor dyrt en Samsung 960 2TB er nå.

Samsung 960 Pro 2TB ~14000kr 6.83 kr/GB

Samsung 960 Pro 1TB ~4600kr   4.48 kr/GB

Samsung 970 Pro 1TB ~4500kr   4.45 kr/GB

Samsung 960 EVO 1TB ~5000kr 4.97 kr/GB

Samsung 970 EVO 1TB ~3000kr 2.99 kr/GB

Samsung 970 EVO 2TB ~6500kr 3.27 kr/GB

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mulig det fungerer, men ikke optimalt, siden du har for få PCIe baner. Med mindre du bruker integrert grafikk da.

https://www.anandtech.com/show/13135/more-details-on-intels-z390-chipset-exposed

Fakta jeg finner andre steder på nettet tilsier at dette er galt.

Hvis man har et PCI x16 grafikkort koblet til et Z3*0 hovedkort med en CPU som leverer X16 så tar grafikkortet alle 16 lanes fra CPU. Men hovedkortet har også noen PCI lanes.

Leser litt i boken til mitt MSI Z370-A PRO og en av sidene viser et diagram der man tydelig ser at GPU får alle CPU lanes mens M.2 får 4 lanes fra chipset på hovedkortet. (se vedlegg)

Andre kilder:

GPU kjører i x16 med M.2 installert på et X99 hovedkort

I don't think any Z370 motherboards have M.2 slots routed to the CPU directly, they are, for the most part routed to the PCH

post-63221-0-05632000-1537469383_thumb.png

Lenke til kommentar

Det er 16 lanes til CPU og 4 til pch på pcie sporene på z370. Det er flere lanes tilgjengelig, men ikke på pcie sporene og ikke til CPU mente jeg.

Sånn sett kunne man fått x8 på GPU og x8 på m.2 adapterkortet. Har ikke regna på hvor mye chocka performance på ssdene blir da. Maxer båndbredda med 2-3 m.2 da kanskje? En mid range GPU merker vel ikke noe til x8, så det burde gå bra.

Om det er likt på Z390/9900K er vel ikke sikkert?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det er 16 lanes til CPU og 4 til pch på pcie sporene på z370. Det er flere lanes tilgjengelig, men ikke på pcie sporene og ikke til CPU mente jeg.

Sånn sett kunne man fått x8 på GPU og x8 på m.2 adapterkortet. Har ikke regna på hvor mye chocka performance på ssdene blir da. Maxer båndbredda med 2-3 m.2 da kanskje? En mid range GPU merker vel ikke noe til x8, så det burde gå bra.

Om det er likt på Z390/9900K er vel ikke sikkert?

Jeg har bare infoen fra den siden jeg linket til, og der kan du kun ha 16 PCIe baner fra PCIe-sporene. Å kjøre GPU i x8 skal gå fint, selv med et 1080ti, men de fire M.2 måtte delt på båndbredden fra 8x. Men når jeg tenker meg om, så makser vel man ikke alle 4 SSDene samtidig, med mindre du har dem i RAID.

Blir nok uansett HEDT på meg neste gang også. Jeg liker ikke begrensninger på PCIe lanes.

GPU kjører i x16 med m.2 på x99? Ja, X99 har 28 eller 40 PCIe baner.

Som Kyrre sier, M.2 slottene er ikke det samme som PCIe-portene.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg blir bare forvirret av svaret ditt. Er det ikke slik at man legger sammen CPU og SouthBridge PCH lanes?

Altså:

Z370

Cpu: 16

PCH: 24

= 40 totalt, hvorav 16 fra cpu er reservert 2 stk PCIe X16 spor (x8 hvis begge blir brukt). Resten er fordelt over funksjoner som USB, LAN, PCIx1-spor osv.. Også er det noen lanes igjen som kan brukes til M.2

Altså blir ikke PCI X16 spor endret til X8 av at man installerer en M.2 PCI X4 SSD på hovedkortet

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mulig jeg har vært inne på temaet før, husker ikke.

Jeg har en VMWare ESXi server som hoster 16 vm'er. 9 av dem er i bruk 24/7.
VM'ene kjører på 7200RPM seagate snurredisker i dag på en Areca 1882 kontroller. 
Dette begynner jeg å bli rimelig lei av, da det er tregt.

Jeg bruker ca. 1,65 TB av datastoret på 8TB i dag, så jeg ser for meg jeg kan gå ned en del i kapasitet, men jeg ser for meg i alle fall 3TB netto i et Raid 6 fordelt på max8 diskplasser, men helst 6 diskplasser, slik at jeg har utgidelsesmuligheter.

Så jeg er på utkikk etter SSDer som er beregnet på litt tyngre bruk enn klient, men jeg tviler på at jeg trenger enterprise-ssd'er.
Jeg vet en del bruker samsung's evo-serie i min situasjon.

Forslag? 

Lenke til kommentar

Har ikkje Areacen ram for cache? Om den har, så er det veldig lite å tene på å oppgradere

Jo. Men den ytelsa forutsetter jo cache hits.

8 7200RPM disker i raid 6 blir fortsatt litt for tregt å kjøre flere VM'er på.

Jeg merker f.eks. veeeldig stor forskjell på Areca-raidet og MSA 2052'en, som har 10k disker og SSD-tiering (fibre channel)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...