Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kikka nå hos Multicom, og da er PM981 billigere enn Intel 760p. Da velger du jo Samsung sin. Hør med Nizzen også. Han er litt mer oppdatert enn meg.

Jeg har allerede 760p'en, kjøpte den på tilbud hos Komplett for 1790,- Men når jeg betaler med Komplett MasterCard så får jeg jo 6% Kickback, så det blir så og si samme pris. Vel PM981 blir vel et par kroner dyrere faktisk, når jeg plusser på frakt. Men om PM981 var vesentlig bedre, så kunne jeg jo bare returnert 760p til Komplett...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Brukte EaseUS Todo Backup Free 10.6 for å migrere fra 1TB snurredisk til 512GB SSD. Brukte mer eller mindre det som står her:

https://www.easeus.com/todo-backup-resource/free-clone-os-from-hdd-to-smaller-ssd.html 

Husker ikke om det var noe jeg måtte gjøre annerledes, jeg skrev dessverre ikke ned alt jeg gjorde.

Edit: Dette er ting jeg gjorde etterpå, og du må selv se behovet for dette:

cmd.exe administrator

fsutil behavior query DisableDeleteNotify

This lengthy command has a very simple output, either a 0 or a 1. If you get a 1, 
TRIM is not enabled. If you get a 0, TRIM is enabled. If you need to enable it type 
the following command:

fsutil behavior set DisableNotify 0
----

Make sure defragmentation is turned off. There is no need to defragment an SSD, and in 
fact, it’s advisable not to. Windows should handle this automatically, but it doesn’t 
hurt to check. Open the Start menu and, in the run box, type dfrgui to open the Disk 
Defragmenter. Click on the Schedule button, then click “Select Disks” Uncheck your SSD 
(which should be your C: drive) and Click OK.

Installere Crucial Storage Executive.
Slå på Momentum Cache.

Disable caching also if you're cloning/copying your SSD 
contents to another disk (within Windows).

Det siste her kan kanskje være lurt.
Endret av toreae
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nice. :)
Jeg huker tak i mye serverutstyr billig/gratis jeg også, for øvrig. 

Men har ikke jaktet så mye på brukt SSD, det har jeg kjøpt nytt.

Tenkte jeg skulle kjøpe et par ekstra 900GB SSD-er til HP MSA 2052 SAN'et mitt for noen uker siden. Det kosta 18.000,- pr. SSD, eks. mva. Snakker om det gale vannvidd! Så... det fikk holde med de SSD-ene som var der til tiering allerede. Ytelsen var egentlig god nok.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Ny Intel 760p 512gb spesifisert med opp til 3200mb/s i seq.read gir meg ikke mer en maks 1600mb/s.

Disken sitter i en Lenovo Ideapad 720s-14IKB satt opp med dual boot Linux Mint / Win10 Pro.

Her er skjermbilder av specs, kan noen se hvorfor farten på seq.read blir begrenset?

Takk for all input.

post-82552-0-34823900-1534095082_thumb.png

post-82552-0-57159400-1534095094_thumb.png

post-82552-0-89306400-1534095103_thumb.png

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/memory-storage/solid-state-drives/consumer-ssds/760p-series/760p-series-512gb-m-2-80mm-3d2.html

Lenke til kommentar

Ny Intel 760p 512gb spesifisert med opp til 3200mb/s i seq.read gir meg ikke mer en maks 1600mb/s.

Disken sitter i en Lenovo Ideapad 720s-14IKB satt opp med dual boot Linux Mint / Win10 Pro.

Her er skjermbilder av specs, kan noen se hvorfor farten på seq.read blir begrenset?

Takk for all input.

as-ssd-bench INTEL SSDPEKKW51 12-Aug-18 19-18-09.png

HWInfo_2018-08-12 19.12.00.png

Screenshot_2018-08-12 ideapad_720S_14-techsheet pdf.png

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/memory-storage/solid-state-drives/consumer-ssds/760p-series/760p-series-512gb-m-2-80mm-3d2.html

Ser ut som m.2 porten er koblet til pci-e 2.0 :)

Godt nok for en middels laptop, ville jeg tro.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...