Nizzen Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Det er jo ikkje antall timer som teller, men kor mange TB du har skrevet. Ein SSD med lav slitasje kan jo fint vare i 20-30 år, eventuelt lengre om kondensatorene er av god kvalitet. Hardware pleier å vare lenge i en skuff... 1 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Nå veit eg ikkje om du er ironisk eller ikkje, men problemet med hardware som ligger i ein skuff er at dei ligger ein plass med lite optimal temperatur og/eller luftfuktighet. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Jeg vet egentlig svaret, tror jeg.Men er det noe poeng til å oppdatere fra 960pro til 970pro eller HP EX920 (denne frister veldig) i en laptop mtp. QD1 ytelse, egentlig? Trenger 1TB eller mer, så dagens Optane M.2 er nok uaktuet. Den dagen de kommer i 512GB eller større, så jeg all in, forøvrig. HP EX920 kontra 970 Pro .... hvorfor kjøpe 970 pro i det heletatt? Har stort sett light workload, men kjører en og annen VM-en på laptopen innimellom. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Jeg vet egentlig svaret, tror jeg. Men er det noe poeng til å oppdatere fra 960pro til 970pro eller HP EX920 (denne frister veldig) i en laptop mtp. QD1 ytelse, egentlig? Trenger 1TB eller mer, så dagens Optane M.2 er nok uaktuet. Den dagen de kommer i 512GB eller større, så jeg all in, forøvrig. HP EX920 kontra 970 Pro .... hvorfor kjøpe 970 pro i det heletatt? Har stort sett light workload, men kjører en og annen VM-en på laptopen innimellom. Kun for mer lagringsplass spør du meg. Skal du ha noe som har raskere QD1 ytelse enn den du har, så må det bli til Optane. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Optane pluss snurredisk vil framleis vere raskare for folk flest. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Hvis man bruker en Optane med en snurredisk, vil ikke det korte ned levetiden veldig? Tenker på at det blir skrevet veldig mye til disken hele tiden. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Hvis man bruker en Optane med en snurredisk, vil ikke det korte ned levetiden veldig? Tenker på at det blir skrevet veldig mye til disken hele tiden. Tenker du på levetid på optane eller disk da? Optane kan skrives "evig" til Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Optane kan skrives "evig" til ja :-) Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Ja, var Optane jeg tenkte på. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 (endret) Snurredisk i denne sammenhengen er totalt uaktuelt. Snurredisker bruker jeg kun i filservere. Misforstå meg rett, jeg har ca. 100 snurredisker i drift i dag, men kan jeg unngå det, så gjør jeg det.Ville en Optane 800p vært å foretrekke foran 970pro / HP EX920 hvis den hadde hatt stor nok størrelse? Har inntrykk av at disse er litt lobotomerte i forhold til 900/905 ? Endret 11. mai 2018 av JKJK Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 Om du bruker Optane sammen med snurredisk og intel sin cacheløysning, så får du ein veldig "stor" og rask "SSD". Ytelsen og langringsmengden er klart mest bang for bucks for "prosumere". Ellers er Optane 800P overlegen med stor margin. Det gjelder også opp mot 970 pro eller HP EX920. Spørsmålet er heller om du i det heile tatt trenger den ytelsen. Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 har man noe AMD storeMI muligheter hos intel bortsett fra optane? Har 32Gb som er totalt overkill for min bruk så om jeg kunne tatt 16Gb av dem til å cashe 960n Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 Om du bruker Optane sammen med snurredisk og intel sin cacheløysning, så får du ein veldig "stor" og rask "SSD". Ytelsen og langringsmengden er klart mest bang for bucks for "prosumere". Ellers er Optane 800P overlegen med stor margin. Det gjelder også opp mot 970 pro eller HP EX920. Spørsmålet er heller om du i det heile tatt trenger den ytelsen. Ja, det er et godt spørsmål. Siden 3D X-point / Optane har vesentlig bedre QD1 ytelse, hadde jeg håpet at ting kunne opplevdes litt mer snappy på vanlige, lette oppgaver i forhold til en 960 pro. Men jeg har en mistanke om at jeg ikke ville merket det, annet enn når jeg kjører en virtuellmaskin f.eks, i beste fall. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 Ein anna forskjell for prosumere, er når dei går "tom" for RAM, då vil eit system på Optane vere minst 100x responsivt enn et med "vanlig" konsumergrade SSD. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 (endret) Siden 3D X-point / Optane har vesentlig bedre QD1 ytelse, hadde jeg håpet at ting kunne opplevdes litt mer snappy på vanlige, lette oppgaver i forhold til en 960 pro. Men jeg har en mistanke om at jeg ikke ville merket det, annet enn når jeg kjører en virtuellmaskin f.eks, i beste fall. Jeg merket ikke forskjell mellom en Intel 750 til en Intel Optane 900p til mitt bruk iallefall. Tror du må lese/skrive mye for å merke det. Endret 12. mai 2018 av Betroz 1 Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 Allright.Da blir det nok ikke noe bytte med det første, såfremt jeg ikke ender opp med å må ha noe større. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 Jeg og madamen sitter fortsatt med hver vår 840, jeg med 840 Pro da. Funker okay begge for øyeblikket. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 Jeg har fortsatt en Intel 320 som systemdisk, selv om jeg har to 850 Evo og en SM961 i maskina. Er for lat til å føre over, selv om "bruker-mappa" med dokumenter og diverse ligger på SM961. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 14. mai 2018 Del Skrevet 14. mai 2018 (endret) Hva slags lagringsmedium er best om man ønsker raskest mulig lastetider i spill? Og rask installering av spill-patcher og slikt? Jeg tenker at m.2 fra Samsung er bra, eller går det å ta en hvilken som helst SSD? Hva er viktigst å se etter; ren les/skriv ytelse eller random 4k IOPS? Endret 14. mai 2018 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 14. mai 2018 Del Skrevet 14. mai 2018 Hva slags lagringsmedium er best om man ønsker raskest mulig lastetider i spill? Og rask installering av spill-patcher og slikt? Jeg tenker at m.2 fra Samsung er bra, eller går det å ta en hvilken som helst SSD? Hva er viktigst å se etter; ren les/skriv ytelse eller random 4k IOPS? Intel Optane 905p, men den koster litt vel mye. Eller den forrige Optane 900p. Når det er sagt så er ikke spill optimalisert for å utnytte kraften til disse SSD'ene. Du kommer langt med en Crucial MX500 SATA SSD også...eller Samsung 860 EVO SATA SSD. Men er ikke penger noe problem, så er det Optane 900p/905p som gjelder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå