Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Latskap spørsmål, hva er planene for mainstream plattformen de neste 1-3 årene? Får M2 en ny revisjon som støtter høyere hastigheter? Kommer det andre porter/standarder?

Jeg sitter på en 960 EVO og bortsett fra kapasiteten så sliter jeg virkelig med se for meg hva som skal friste meg til å oppgradere, men tenker at det må være kombinasjon av ny standard som støttere høyere throughput, samt ny teknologi på disk siden også. 

Lenke til kommentar

Latskap spørsmål, hva er planene for mainstream plattformen de neste 1-3 årene? Får M2 en ny revisjon som støtter høyere hastigheter? Kommer det andre porter/standarder?

Jeg sitter på en 960 EVO og bortsett fra kapasiteten så sliter jeg virkelig med se for meg hva som skal friste meg til å oppgradere, men tenker at det må være kombinasjon av ny standard som støttere høyere throughput, samt ny teknologi på disk siden også.

Pci-e 4.0. Høyere båndbredde og sikkert enda lavere forsinkelse. Optane 900p er det som teller nå. Vesentlig raskere på 4k random read QD=1.

Ved loading av programmer er jo cpu/minne nå største flaskehals...

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Spørs vel kanskje om prisen er lav nok med tanke på at målgruppen er high end consumer? Stått veldig stille en stund, men uansett bra at det skjer ting  :thumbup:

2TB og enda litt bedre random ytelse i ~4-5k prisklassen så er jeg veldig interessert.

Lenke til kommentar

Er det verkeleg ingen i Noreg som selger Intel Optane 800p? WTF? Eg hadde tenkt å kjøpe meg 2 stykker av den nå, men det ser ut som eg bare må bestille frå USA.

Proshop og multicom selger. Dog ingen på lager enda.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4722690

Intel 760p 1TB m.2 på lager endelig:

https://www.multicom.no/intel-1tb-760p-series-ssd/cat-p/c/p9909085

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

"elendig" 4k random read. (Alt er elendig når man har Intel 900P Optane) Grei som lagring. 

HP SSD EX920 1TB er et MYE bedre valg, etter min mening. Pris på HP vet jeg dog ikkje :)

Edit: ca 3 300kr - for 1TB HP

4500kr for 970 evo  :confused: 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Til vanlig bruk, surfing, gaming osv hvor mye merker man forskjell fra en vanlig SSD f.eks EVO 850 og en Optane?

Ca 10 :p

Jeg merker forskjell på noe, men langt ifra alt. Mange ganger ved loading er cpu flaskehals, og da hjelper det ikkje med raskere lagringsenhet :)

Verifisere spillfiler i origin/steam går Veldig fort med Ootane, f.eks :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...