Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for all hjelpen. Det er alltid greit å få. Da blir det RAID.

 

Forrige gang klarte jeg ikke å installere "Intel Matrix Storage Manager" på W7, jeg fikk melding at den passer ikke for mit system (X58 chipset) .. bla .. bla, men den "funket grei" etter det jeg kumme bedømme. Hvor viktig er dette for RAID, er det kritisk eller bare øker ytelsen?

 

Jeg kan alltid prøve å installere den i W7-installasjons prosessen også, men den lister mange alternativer og jeg er litt usikker på hvilken av dem jeg skal velge. Men jeg må nok spørre dette av folk som kjører X58, regner med.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Har du en onboard SATA port ledig så skal det gå.

 

Hvis ikke pris spiller noen rolle så er svaret Intel X25-E

 

Blir litt stivt da med 2 sånne i raid 0. Mye og hente på raid 0 vs singel disk?

Jeg er ikke veldig avhengig av stor plass.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Har du en onboard SATA port ledig så skal det gå.

 

Hvis ikke pris spiller noen rolle så er svaret Intel X25-E

 

Blir litt stivt da med 2 sånne i raid 0. Mye og hente på raid 0 vs singel disk?

Jeg er ikke veldig avhengig av stor plass.

 

I praksis får du økt båndbredde ved raid-0 men den største forskjellen ligger i å gå over til SSD som sådan.

Du vil mao merke mest ved å gå over fra HDD til en single SSD.

 

Hvis du absolutt skal kjøre raid-0 tror jeg at jeg vil anbefale Vertex 30GB eller 60GB. (da basert på pris)

 

Hvis du skal ha 1 "disk" holder jeg fremdeles en knapp på Intel X25-M (80GB) men Vertex er fremdeles et godt alternativ.

Lenke til kommentar

Fikk Flashet, alignet til 128 sectors, på RAID-mode og installerte W7 på en "clean" disk inatt. Fikk justert alt på OS (indexing, osv..), og installerte alle drivere, oppdraginger, og de mest brukte programmene på Vertex, og det har vært både stabilt og veldig RASKT. Fremdels 22GB fri på den lille dingsen. :)

 

Dette tok litt lengre tid enn jeg regnet med, men prosessen har vært moro selv for en SSD-noob som meg. Jeg skal teste litt mer, med foreløpig virker det til å være stabilt og fint og hastigheten er over all forventninger.

 

Takk for all hjelp folkens, særlig GullLars og Anvil. Dette ville ta mye lengre tid uten hjelp.

Lenke til kommentar
Jeg prøvde å ta en Image med W7's innebygde verktøy, og den vil ta en partisjon fra HDD med seg også. ;)

 

Det var ikke helt bra nei. Men hvis du legger tempfilene på SSD og tar backup så går det sikkert bra? Da kan du flytte tempfilene til HDD etter hver gang du kopierer over image't ;)

Det var selvfølgelig det første jeg prøvde, men den ville fremdeles ta HDD med seg også. Hele partisjonen har blitt markert som "System" og var det samme selv etter jeg satt IE-temp tilbake til Vertex.

 

Jeg har ikke lagt noe annet på HDD, og dette er veldig merkelig. Jeg tror at W7-Image program er for dum, og et bra program vil løse flere slike problemer.

Lenke til kommentar
Dette er sikkert spurt om før, men finnes det noen gratis eller billige gode image-programmer som passer till SSD? Tenkte å ta backup av begge partisjonene nå som alt er rent og pent :)

 

Det finnes helt sikkert gode gratis løsninger men jeg mener at Acronis TrueImage er verdt hver eneste krone.

Det koster per i dag ca 340,- NOK ($49,99)

 

Link

 

De har også en "trial" du kan laste ned så kan du jo prøve før du bestemmer deg.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Jeg tok en Carpe Diem i dag jeg og bestilte meg en X25-E 32GB fra Amentio til 3633,- kroner. Kanskje jeg kommer til å angre om noen måneder at jeg ikke klarte å vente til prisene er lavere på SSD, men Carpe Diem!

 

Amentio har en ETA for den på 23. Mars - altså neste uke. Jeg gleder meg ikke....nei :grin:

 

Edit : Den skal brukes til OS og programmer. Spill skal jeg ha på min VelociRaptor. Skal ha enda en SSD mot slutten av året tenker jeg. Men venter på at det skal komme SSD'er med større kapasitet og lavere pris før jeg handler igjen.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Det finnes helt sikkert gode gratis løsninger men jeg mener at Acronis TrueImage er verdt hver eneste krone.

Det koster per i dag ca 340,- NOK ($49,99)

 

 

Flott at du har erfaring med denne :) Er det boot-CD løsning med muligheter for å laste inn RAID-drivere?

 

Fremtid: Fra en totalt blank PC, tenker jeg å opprette nye identiske partisjoner gjennom windows-bootCD og sette riktig align osv. Før image'ne overføres med Acronis stk for stk på hver sin partisjon.

 

Går dette bra med Acronis?

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...