Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan vil dere vurdere 860 EVO (MLC) mot MX500 (3D TLC)? Riktignok er førstnevnte 600,- dyrere. Men om man ser bort fra det nå?

Tenker da på desktop, spilling og litt hyper-v. Tanken er å kjøpe en 1TB enhet nå som tar over for min gamle C: SSD og som kan tas med over som en D: i neste bygg.

I neste bygg blir vel en 760P C: tenker jeg med mindre man har noen "warnings" der.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ut i fra det eg leser så er Intel 760p heilt uinteressant til alt.

Du har jo et annet syn enn 99.99% av databrukerene i verden også da:p

Jeg ville tro at lasting/loading av spill og programmer er den meget sterk på. Database på enteprisenivå ser det ut som den sliter med i forhold til andre m.2 ssder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på å bytte SSD i serveren, er en Intel X25-M som er der nå og den begynner å dra på årene. Skal man satse på Samsung eller Crucial 256 GB? Trenger ikke større, beste hadde vært 128 GB eller der omkring, men det finnes vel ikke mer.

Gå for de nye Crucial MX500. Fås i kapasiteter 250GB, 500GB , 1TB, 2TB i 2.5: faktor.

Lenke til kommentar

Noen som har vært borti SSDer som fryser/låser seg i flere sekunder (alt fra 0-20ish) dersom man sletter en fil med "normal" størrelse på si 30 GB? :p Skjer forsåvidt det samme om eg prøver å slette mange små. Ser ut som fellestrekket er enten enormt mange, eller enormt store filer. Kan også trigge samme oppførsel hvis eg kjører en "TRIM" i Anvil SU. Problemet kommer hele tiden selv etter TRIM-kommando (har sjekket at TRIM er aktivert i Windows) og hjelper heller ikke fylle opp disken for så å tømme den igjen.

Dette er på jobb-pcen, er en SanDisk X300s 512GB med siste tilgjengelige firmware installert. Kan ikke huske at den var slik da PCen var ny, men kan også være endring i bruksmønster. Lurer på om det er relatert til SSDen eller software. Eg har også en snurredisk i pc'en, men denne klarer å slette ting uten å fryse. Hvis eg prøver å gjøre noe tilsvarende på privat pc'en med Samsung 850Evo, så får eg ikkje tid til å blunke. 

Her er et screenshot fra ressursovervåkingen rett etter PCen blir responsiv igjen. Før dette så kan eg bevege musen, men ingenting funker. Som dere kan se så er det en kø-dybde på 500 (!) kun pga eg har slettet en 30 GB fil (problemet kommer først ved tømming av papirkurv). Ser også tydelig hvor lenge PCen har "låst" seg på aktivitets-grafen. Kø-dybden er 0 helt fram til PCen blir responsiv igjen, da kommer det en kortvarig spike før alt blir normalt igjen.

Er ikke dette en meget merkelig oppførsel? 

post-57713-0-75549800-1517340107_thumb.png

Lenke til kommentar

Nei, det skjer blant anna kvar gong eg trener ein Ai modell som skal leses fra GPU til disk. Eller når eg bruker såpass mykje minne at eg overskriver det som er tilgjengeleg for systemet(typisk ved virtualisering).

Ergo en workload de fleste her inne ikke har. Hvorfor kjøper du ikke bare flere Optane 900p da?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...