Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Ikke glem at et raid trenger ikke å feile bare pga. feil på disk/ssd, men kan også feile pga. at disken blir utstøtt av raidet av kontrolleren av andre årsaker.

 

Ikkje glem at hvis man har en single disk til OS, så kan den også ryke :p

 

Det værste er at noen folk tror at raid-0 er 1000 ganger mere usikkert en en single disk :ermm:

Tja, det kommer nå helt ann på hvor mange disker du striper da ;) Med riktig antall kan du fort komme opp i 1000

 

Mener 2 disker i raid-0. Noe som de fleste som har når de bruker raid.

 

Statistisk sett så blir det vel akkurat halvpraten så sikkert?

 

Uansett. Det at kontrolleren utstøter disken, vil dette gi tap av data?

Eller vil man kunne bygge opp igjen disken uten datatap?

 

Selv har jeg en JMicron kontroller i en ICH7R sørbru. (Asus P5W DH)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oki...da er OCZ Vertex`en i retur. Det er flere grunne til det:

 

1. Hoved grunnen til at jeg sender den tilbake er at jeg har fått 3 freez i desktop. Når maskinen så booter opp igjen kommer det en feilmelding om at disken mangler.

 

2. Skikkelig skuffet over droppet i performance. Jeg får ikke dette droppet på MTRON`en som står i AA1, og vil ikke ta noen sjanser hvorden det blir fremover.

 

 

Min erfaring er at skal du ha skikkelig kvalitet så er SLC veien å gå.

Mobi`en er en del lavere ratet på papiret, men jeg opplever den som en skikkelig kvalitetsdisk.

 

Når jeg heller ikke flytter svært filer fra/til OS disken, så vil IOPS og access være det viktigste.

Jeg hadde samme problemene etter jeg gikk over til RAID-mode. Fikk ett par BSOD og Vertex forsvinner fra BIOS, og en cald-boot måtte til for at BIOSen kunne se Vertex. Den funker fint hos meg nå.

 

Jeg har lest litt for å finne årsaken, og det anbefales at man må ha en(clear CMOS) før installering av Vertex og RAID-setup.

Lenke til kommentar
Den skal sitte i en MacBook Pro, altså aluminiums chassis. Vil jeg få problemer med varmegang?

 

Du burde spørre JKJK, han hadde en slik i en Dell Latitude og følte at den ble for varm. (hvis du går 20-40? sider tilbake finner du innleggene hans)

 

Han endte opp med en Intel X25-M 80GB.

 

Hvor stor "disk" trenger du?

Lenke til kommentar
Kilde?

 

Kan ikke helt forstå hvorfor BIOS skal stå i Raid mode...

 

Jeg leste den på OCZ-forumet, i en tråd om nettopp disse symptomene som du beskriver, men jeg husker kilden nå (linken er på min game vista, og nå er jeg på W7). De anbefaler at man skal gjøre det slikt:

 

Clear CMOS + installer Vertex (+ eventuell RAID-setup) mens alt er på defualt, og da kan man installere OS og det vil stabilisere seg.

Lenke til kommentar

GullLars, du spurte etter en ny CDM test ja?

 

Her er den jeg tok da jeg hadde fått de:

post-90235-1237238765_thumb.jpg

 

Og her er nå:

post-90235-1237238769_thumb.jpg

 

 

Men jeg tok en ekstra titt i bios, og så at kontrolleren sto på IDE. Jeg satt på over til RAID mode, og vista boota på.. wait for it.. 1/5 av tida! Serr, jeg fikk sjokk!

 

 

RAID-mode har gått smålig utover seq.write og 512k write, men 4k er jo over dobbelt så bra, og bootinga var bare vill.

Lenke til kommentar
GullLars, du spurte etter en ny CDM test ja?

 

Men jeg tok en ekstra titt i bios, og så at kontrolleren sto på IDE. Jeg satt på over til RAID mode, og vista boota på.. wait for it.. 1/5 av tida! Serr, jeg fikk sjokk!

 

RAID-mode har gått smålig utover seq.write og 512k write, men 4k er jo over dobbelt så bra, og bootinga var bare vill.

Hvilken SSD er det med?

Jeg hørte noen imponerte lyder fra han som monterte opp servern vår når han restarta den første gangen (han satt og hadde voicechat med meg fra laptoppen når han reboota den). OS var server 2008 (uten multicore boot). Restart med både shutdown og boot tok 10-15 sekunder.

Lenke til kommentar

Etter å ha fulgt med på denne tråden så har jeg finni ut at det er OCZ Vertex som gir mest ytelse for pengene. Men jeg mener SLC som X25-E er et mer sikrere valg med tanke på ytelse over tid. X25-E er også fortsatt den raskeste SATA SSD'n på markedet. Konkurentene kommer sikkert på banen med raske SLC SSD'er som matcher eller slår Intel sin, men hvor lenge det kan ta vet ingen. Eneste som stopper meg nå er 3700 kroner for 32GB... Hvis prisen vil droppe om 1 måned, så venter jeg uten problem. Men hvis jeg må vente til Intel sine nye SSD'er på sen-høsten, så blir ventetiden for lang. Hmm :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...