Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

960 pro har ikke kommet på lager hverken på dustin, imento eller atea enda, så sitter fortsatt på gjerdet.

Det som irriterer meg litt, er at det trolig kommer info om 3dxpoint produkter før / like etter at 960 pro er på lager på disse sjappene, så jeg har mest lyst til å vente til man ser hva man kan forvente av produkter og priser der.

Skulle det ikke dukke opp noe mer konkret om 3D xpoint på denne siden av året? Det er jo ikke lenge til jul. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

960 pro har ikke kommet på lager hverken på dustin, imento eller atea enda, så sitter fortsatt på gjerdet.

Det som irriterer meg litt, er at det trolig kommer info om 3dxpoint produkter før / like etter at 960 pro er på lager på disse sjappene, så jeg har mest lyst til å vente til man ser hva man kan forvente av produkter og priser der.

Skulle det ikke dukke opp noe mer konkret om 3D xpoint på denne siden av året? Det er jo ikke lenge til jul. :p

Xpoint er såvidt jeg vet utsatt litt. Og det er også helt andre størrelser vi snakker om, blant annet 140GB etc.

Så det konkurrerer nok ikke mot feks 960 pro med det første.

Lenke til kommentar

Jau, har en mistanke om at det blir 960 pro da ja. 

Under 1TB er ikke aktuelt for min del i dag i denne sammenhengen.

Er du ute etter noe bra, så er det Samsung 960 PRO eller Intel 750 som gjelder. (hvis vi glemmer enterprise SSD'ene som koster en arm og halve kroppen) På papiret er 960 PRO overlegen og vinner de fleste benchmarks, men Intel 750 er fortatt best under tung last, og over tid på skriv. Men dette vet du vel :p

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Jau, har en mistanke om at det blir 960 pro da ja. 

Under 1TB er ikke aktuelt for min del i dag i denne sammenhengen.

Er du ute etter noe bra, så er det Samsung 960 PRO eller Intel 750 som gjelder. (hvis vi glemmer enterprise SSD'ene som koster en arm og halve kroppen) På papiret er 960 PRO overlegen og vinner de fleste benchmarks, men Intel 750 er fortatt best under tung last, og over tid på skriv. Men dette vet du vel :p

Ja. Jeg har allerede SM951 NVMe, 950 Pro, Intel 750 og Intel P3700.

Men skal oppgradere til større SSD i laptopen, så derfor venter jeg på 960 Pro 1TB.

Nå har jeg en SM951 250GB + en 850 Pro 1TB, men tenkte kanskje at 1 SSD var en fordel strømforbruksmessig enn 2.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Xpoint er såvidt jeg vet utsatt litt. Og det er også helt andre størrelser vi snakker om, blant annet 140GB etc.

Så det konkurrerer nok ikke mot feks 960 pro med det første.

Btw.... hvor du har lest at 3dxpoint var utsatt? Kan ikke komme på å ha sett noe nyheter rundt 3dxpoint på en god stund.

Lenke til kommentar

Er du ute etter noe bra, så er det Samsung 960 PRO eller Intel 750 som gjelder. (hvis vi glemmer enterprise SSD'ene som koster en arm og halve kroppen) På papiret er 960 PRO overlegen og vinner de fleste benchmarks, men Intel 750 er fortatt best under tung last, og over tid på skriv.

Det er nok måten Intel 750 er designet på som gjør at den vinner på tung last.

Ikke noe problem å få 960 Pro til å gjøre det langt bedre  her.

Lenke til kommentar

Hei, tenker å oppgradere pc'em min med en ssd. Har et gigabyte z68x hovedkort med intel smart response technology. Tenker derfor bare å kjøpe en billig ssd for å speede opp systemet med dette programmet.

Holder det å kjøpe ssd av billigste type? Feks denne her? https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/harddisk/ssdsata2a5/intenso-ssd-120gb-2a5-sata-iii-high/231426.11115/

Ville heller valgt denne. Den du linket til har jeg aldri hørt om engang...ever = skeptisk.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Intenso er et tysk merke, men den SSD'en er ikke mye å skrive hjem om. Hentet fra en test fra Nordichardware: "I vårt editor-test (det tyngsta testet i NHSB) så presterar enheten nästan lika dåligt som en gammal mekanisk laptop hårddisk."  :rofl:

Ta heller Crucial som Betroz linket til. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har en 840 PRO 256GB og en 512GB som lever enda jeg. Nå har jeg ikke skrevet like mye data som i den testen da menne :p

Jeg har selv ikke drept en eneste SSD så langt. Men siste snurredisk som døde hadde også 10-års jubileum før sin død så..

Men er det egentlig noen utløpsdato på nand annet enn antall writes og eventuelt reads?

Lenke til kommentar

Jeg har en 840 PRO 256GB og en 512GB som lever enda jeg. Nå har jeg ikke skrevet like mye data som i den testen da menne :p

Jeg har selv ikke drept en eneste SSD så langt. Men siste snurredisk som døde hadde også 10-års jubileum før sin død så..

Men er det egentlig noen utløpsdato på nand annet enn antall writes og eventuelt reads?

Ofte dør selve kontrolleren, om noe dør :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan kan jeg sjekke om kontrolleren er dårlig? Jeg har en Samsung SSD 950 Pro 512 Gb som er ett år gammel og i går begynte ting å skje usedvanlig sakte her. Ser at SSD'en sliter mye ved oppstart da jeg har en 30 - 40 programmer som startes. 

Etter boot ser alt til å fungere igjen.

Har disse dataene fra CrystalDiskMark:

Sequential Read (Q= 32,T= 1) :  2056.721 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) :  1326.067 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) :   575.316 MB/s [140458.0 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) :   242.070 MB/s [ 59099.1 IOPS]
Sequential Read (T= 1) :  1630.909 MB/s
Sequential Write (T= 1) :  1344.409 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) :    40.443 MB/s [  9873.8 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) :   221.391 MB/s [ 54050.5 IOPS]

Test : 1024 MiB [C: 50.7% (205.4/405.2 GiB)] (x5)  [interval=5 sec]
Date : 2016/11/21 15:27:18

Noen tips?

Og, hva bør jeg eventuelt oppgradere til?

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg sjekke om kontrolleren er dårlig? Jeg har en Samsung SSD 950 Pro 512 Gb som er ett år gammel og i går begynte ting å skje usedvanlig sakte her. Ser at SSD'en sliter mye ved oppstart da jeg har en 30 - 40 programmer som startes. 

Etter boot ser alt til å fungere igjen.

Har disse dataene fra CrystalDiskMark:

Sequential Read (Q= 32,T= 1) :  2056.721 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) :  1326.067 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) :   575.316 MB/s [140458.0 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) :   242.070 MB/s [ 59099.1 IOPS]
Sequential Read (T= 1) :  1630.909 MB/s
Sequential Write (T= 1) :  1344.409 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) :    40.443 MB/s [  9873.8 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) :   221.391 MB/s [ 54050.5 IOPS]

Test : 1024 MiB [C: 50.7% (205.4/405.2 GiB)] (x5)  [interval=5 sec]
Date : 2016/11/21 15:27:18

Noen tips?

Og, hva bør jeg eventuelt oppgradere til?

At oppstarten går sakte med mange programmer er ikkje ssden sin feil, men brukerfeil. Cpu er ofte flaskehalsen når programmer åpnes, og flere programmer har "oppstartsdelay", så de starter noen sekunder senere etter at du er kommet inn i OS'et.

Skru av c-states og alt av strømsparing i bios og windows. Dette hjelper godt på ytelsen av ssder. Hva slags cpu har du?

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Så er jo Win10 mer optimalisert for NVMe SSD'er enn det Win7 er da, som han bruker.

Helt riktig ja! Eneste gangen win 7 var bedre enn win 10, var da det trådløse nettverkskortet til mora mi ikkje var kompatibelt i det heletatt med win 10. Funker kun i win 7. Dermed forble det win 7 på den maskinen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...