Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

I går satte jeg inn en 850 EVO 1 TB i laptopen min, en MSI GT80S. Men oppnår lav skriv og les på den, mindre enn 300 MB/s. I teorien skulle den ligge over 500 MB/s.
Det er nå 4 SSD’er i laptopen, 2 x Toshiba NVMe XG3 256 GB, 1 x 850 EVO M.2 500 GB (SATA3 port) og 1 x 850 EVO 2,5” 1 TB og det er den siste som ikke oppnår den hastigheten den burde ha. Har prøvd ørten forskjellige innstillinger, men samme resultatet.

Jeg begynner å mistenke SATA3 kabelen den er tilkoblet. Tidligere var det en HGST 1TB HDD der, og da var den kabelen mer enn bra nok. Men med en SSD virker det som den ikke er bra nok.  Dessverre tror jeg det ikke er mulig å få tak i en bedre SATA3 kabel til den laptopen, så jeg får vel leve med 300 MB/s.

Kanskje den er koblet til en marvelkontroller med for lite båndbredde? :) Hvis du får 260-270MB/s les/skriv, så har du den på sata2 hastighet :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler på at "bussen" er begrenset. Det er snakk om Intel CM236 chip, og det har 6 SATA 3 porter, og jeg bruker 3 av dem. Finnes ikke Marvel kontroller eller SATA2 porter i denne laptopen.

Det er jo ikke noe stort problem å sjekke, kun å ta ut M.2 SSD'en og gjøre en benchmark igjen.

Lenke til kommentar

Dette er jaggu meg rart, ser ut som at porten bytter hastighet slik den selv vil. I går morges klaget Samsung Magician på at SSD'en var koblet til en SATA2 port, så plutselig var alt i orden, SATA3 var den plutselig blitt til. I går kveld back to square one, da var den SATA2 igjen.

HWinfo sa først at det var en SATA3 port, men en stund etter opplyste HWInfo at den kjører som en SATA2 port, skjønn det den som kan. I følge MSI sin support side, er det en SATA3 port, så jeg kan bare mistenke noe rart med kabelen. 

Lenke til kommentar

Dette er jaggu meg rart, ser ut som at porten bytter hastighet slik den selv vil. I går morges klaget Samsung Magician på at SSD'en var koblet til en SATA2 port, så plutselig var alt i orden, SATA3 var den plutselig blitt til. I går kveld back to square one, da var den SATA2 igjen.

Bytt kabelen bare for å være sikker. Og dobbeltsjekk kontaktene og se at ingenting er bøyd/knekt.

Lenke til kommentar

Kan anbefale Samsung 840 serien. Har brukt den lenge nå og aldri hatt et eneste problem. Både skrive og lesehastighet er topp, og det til en super pris. Har under samme tid som Samsung 840 Evo hatt flere HDD som har gått kaputt og sitter igjen med en tro på at SSD disken aldri vil gå kaputt. Har god erfaring med andre SSD disker også, virker som de varer evig i forhold til harddisker.

Kjøpte Samsung 850 Evo 250 GB til en "gammel" laptop som jeg bruker som hovedlaptop. Har ikke like lang erfaring med den, men vil si at Samsung 8xx serien er solid, bra priset. Bruker Sata2 på den på laptopen, mens Samsung 840 på stasjonær går via Sata3 på et hovedkort som var en av de første med Sata3.

Min laptop gikk fra boot tid på rundt 25 sekunder med middels god HD, til under 10 sekund med Samsung 840 først og deretter Samsung Evo 850. Men jeg kjører et rimelig tungt Linux system, og har boot tid på 3 sekunder med en variant som heter Manjaro. Tatt i betrakning at maskinvaren var rimelig middelmådig til å være ultrabook når jeg kjøpte den, og at den nå i tillegg er utdatert er jeg superfornøyd med hastigheten, alt fra oppstart til hibernation, kopiering, flytting osv av filer og generell ytelse. Jeg vil si ytelse i daglig bruk er doblet etter jeg skrudde ut den gamle HD'en og byttet den med SD, alt er lynraskt. Batteritiden er betraktelig bedre og maskinen holder seg kjøligere.

Jeg har også en OCZ (steingammel sak) på 40gb og en Intel 80(?)gb i min stasjonære maskin. Men er dårlig fornøyd med OCZ som ikke støttet trim, og krevde å være på nett for å oppdatere firmware (for å støtte trim). Dårlig kundesupport hos OCZ hjalp heller ikke. Intel er jeg fornøyd med, den kunne oppdateres med CD.

Hastighet Samsung 850 Evo 250GB på laptop Sata2:

Timing cached reads:   11908 MB in  2.00 seconds = 5957.69 MB/sec
 Timing buffered disk reads: 956 MB in  3.00 seconds = 318.53 MB/sec

Mener Samsung 840 Evo 120GB på Sata3 på stasjonær ligger rundt 6500 MB/sec og 550 MB/sec.

For alle som har HD, så er det iallefall verdt å bytte til SSD. Verdien og ytelsesforbedrelse er mer enn nok til å rettferdiggjøre prisen (som idag er relativt moderat).

Lenke til kommentar

Jeg har også utrolig god erfaring med 840 EVO. Helt siden første dekningen av problemene har jeg kjørt hastighetstest med jevne mellomrom bare "for sikkerhets skyld" og jeg har bare sett gode resultater etter oppdateringene. Det krisemaksimeres unødvendig mye her til tider, og en 840 EVO vil gi bra ytelse så lenge firmware er oppdatert, og selve påliteligheten har det jo aldri vært noe galt med sammenliknet med andre SSD. 

Mitt eneste problem er at til min bruk så har jeg null motivasjon til å oppgradere ytelsesmessig. Det er vel kun de aller, aller eldste SSD'ene som menigmann kan forsvare å oppdatere fra på grunnlag av merkbar ytelsesforskjell. Og jeg var så lur at jeg kjøpte 1Tb som saboterer oppgraderingslysten også... :p  Men jeg har en kamerat som trenger SSD og hvis 960 kommer ut fort nok så kanskje jeg kan forsvare å oppgradere pga det.... :D

Lenke til kommentar

Finnes det noen som ikkje har ssd i 2016? :p

Haha ja, faktisk bruker en stor majoritet HD enda. Virker også som majoriteten av laptoper selges med HD heller enn SSD. For min del er det uaktuelt med laptop med HD. Kan kjøpe en maskin med HD, hvis jeg vet det er mulig å bytte til SSD, noe det som regel er.

Var ikke lenge siden jeg leste at rundt 80% av brukere fortsatt bruker HD.

Lenke til kommentar

kjøpte 1Tb

Selv foretrekker jeg de litt mindre SSD diskene. 120gb, 256gb frem til nå.

Oversikten her er jo interessant:

http://www.harddrivebenchmark.net/high_end_drives.html

Selv om PCI SSD har tatt helt over på toppen var det ikke lenge siden Samsung 8xx serien dominerte på topp med vanlige Sata disker.

Selv har jeg ikke testet PCI SSD enda. Noen som har god/dårlig erfaring med det?

Lenke til kommentar

PCI SSD har jeg ikke, men derimot 2 x Toshiba XG3 PCIe eller NVMe SSD'er. Sekvensiell les ca 2200 MB/s og skriv ca 1000 MB/S. Så langt bare fryd og alt det derre. Rask som bare det, håper bare det fortsetter slik.

En av PCIe SSD'ene er til OS, den andre brukes til lagring etc. I tillegg har jeg 2 x 850 EVO SATA3 SSD'er i laptopen.

Lenke til kommentar

HWinfo sa først at det var en SATA3 port, men en stund etter opplyste HWInfo at den kjører som en SATA2 port, skjønn det den som kan. I følge MSI sin support side, er det en SATA3 port, så jeg kan bare mistenke noe rart med kabelen. 

Siste bios? 

Longshot, men jeg hadde en laptop der HP plutselig nedgraderte fra SATA3 til SATA2 via en biosupdate, fordi "den ikke hadde sata 3 i spesifikasjonene (!!!)." De fikk imidlertid så mye pepper for dette, at det ble endret tilbake ved en senere oppdatering. 

Jeg tviler egentlig på at det er et biosissue i ditt tilfelle, men tenkte jeg skulle nevne det, just in case.

Lenke til kommentar

Kan anbefale Samsung 840 serien. Har brukt den lenge nå og aldri hatt et eneste problem. Både skrive og lesehastighet er topp, og det til en super pris. Har under samme tid som Samsung 840 Evo hatt flere HDD som har gått kaputt og sitter igjen med en tro på at SSD disken aldri vil gå kaputt. Har god erfaring med andre SSD disker også, virker som de varer evig i forhold til harddisker.

Kjøpte Samsung 850 Evo 250 GB til en "gammel" laptop som jeg bruker som hovedlaptop. Har ikke like lang erfaring med den, men vil si at Samsung 8xx serien er solid, bra priset. Bruker Sata2 på den på laptopen, mens Samsung 840 på stasjonær går via Sata3 på et hovedkort som var en av de første med Sata3.

Min laptop gikk fra boot tid på rundt 25 sekunder med middels god HD, til under 10 sekund med Samsung 840 først og deretter Samsung Evo 850. Men jeg kjører et rimelig tungt Linux system, og har boot tid på 3 sekunder med en variant som heter Manjaro. Tatt i betrakning at maskinvaren var rimelig middelmådig til å være ultrabook når jeg kjøpte den, og at den nå i tillegg er utdatert er jeg superfornøyd med hastigheten, alt fra oppstart til hibernation, kopiering, flytting osv av filer og generell ytelse. Jeg vil si ytelse i daglig bruk er doblet etter jeg skrudde ut den gamle HD'en og byttet den med SD, alt er lynraskt. Batteritiden er betraktelig bedre og maskinen holder seg kjøligere.

Jeg har også en OCZ (steingammel sak) på 40gb og en Intel 80(?)gb i min stasjonære maskin. Men er dårlig fornøyd med OCZ som ikke støttet trim, og krevde å være på nett for å oppdatere firmware (for å støtte trim). Dårlig kundesupport hos OCZ hjalp heller ikke. Intel er jeg fornøyd med, den kunne oppdateres med CD.

Hastighet Samsung 850 Evo 250GB på laptop Sata2:

Timing cached reads:   11908 MB in  2.00 seconds = 5957.69 MB/sec

Timing buffered disk reads: 956 MB in  3.00 seconds = 318.53 MB/sec

Mener Samsung 840 Evo 120GB på Sata3 på stasjonær ligger rundt 6500 MB/sec og 550 MB/sec.

For alle som har HD, så er det iallefall verdt å bytte til SSD. Verdien og ytelsesforbedrelse er mer enn nok til å rettferdiggjøre prisen (som idag er relativt moderat).

Hvorfor i all verden skulle man anbefale 840 serien i 2016? Er de i det heletatt å få kjøpt lenger?

840 vanilla og evo er jo også videns kjent for at den hadde en del firmwarebugs som ble rettet først LENGE etterpå, etter flere forsøk.

I dag kjøper man 850 evo eller pro hvis man er ytelsesbevvist, evt. 750 evo / nye intel 3dnand hvis man er prisbevisst (finnes mye annet bra i lavere prissegment også). 

Vi har flere tusen (rundt 7000 kanskje... litt usikker) SSDer i drift på jobb og har hatt det over flere år. Jeg har hatt både Intel (spes 510), Micron og Samsung (840 pro/evo og 850 pro) som har avgått med døden, men jevnt over er svinnet rimelig lite i forhold til når vi kjørte HDD. Da byttet vi gjerne 10-15-20 disker i uka, mot kanskje 2-3 SSDer i året nå.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Siste bios? 

Longshot, men jeg hadde en laptop der HP plutselig nedgraderte fra SATA3 til SATA2 via en biosupdate, fordi "den ikke hadde sata 3 i spesifikasjonene (!!!)." De fikk imidlertid så mye pepper for dette, at det ble endret tilbake ved en senere oppdatering. 

Jeg tviler egentlig på at det er et biosissue i ditt tilfelle, men tenkte jeg skulle nevne det, just in case.

Siste BIOS for laptopen og siste driver versjon av Intel RSTe. Så det er ikke det, men har tenk å gjøre noen tester senere i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Javel, så har jeg gjort noen små tester med 850 EVO 1TB, og jeg er nesten like klok eller for å si det sånn, resultatene var litt rare??

Jeg kjørte en “Secure erase” av SSD’en fra Windows, men det hjalp ikke. Den kjørte fortsatt i SATA 2 modus (3 Gb/s). Deretter slo jeg av laptopen, koblet fra SSD’en ca et minutt, koblet den til igjen og fyrte opp laptopen.

Da rapporterte HWInfo og CrystalDiskInfo at SSD’en kjørte i SATA 3 modus (6 Gb/s). Formaterte den, og back to square one, da var den hoppet til SATA 2 modus.

Gjentok dette med frakobling etc. og 850 EVO tilbake i SATA 3 modus. Hurra, tenkte jeg, saken ordnet seg. Men hvor lenge var Adam i paradis? Ikke lenge nei, for det var ikke jeg heller. Fyrte opp AS SSD for å ta en benchmark, og da hoppet dritten tilbake til SATA 2 modus igjen.

Så av en eller annen grunn, bytter den hersens kontroller (eller SSD'en) til SATA 2 modus hver gang det blir lest eller skrevet data til SSD’en, men hvorfor det vet ikke jeg. Og kontroller er en SATA 3, ingen tvil om det.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Skulle ikke forbause meg, men det å få tak i en ny slik kabel blir ikke lett. Men jeg mener å huske en nettbutikk i Tyskland som solgte en god del MSI deler. Hadde jeg bare husker navnet på den ......  :hmm:

Kabelen ser slik ut:

post-179662-0-79677700-1475604914.jpg

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...