Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Jeg var ferdig med RAID i 2002 :p (IBM DeathStar)

Det er sikkert enklere nå men jeg gidder bare ikke styret. 

kjøre 2 single m.2 går jo fint. Selv kjører jeg en rett i m.2 slotten på hk x99 rampage v og en med en adapter i et pci-e spor. Dermed har jeg 2 TB med m.2 heaven.

Har jo selvfølgelig testet raid-0 også :p

attachicon.gifcdm sm961nvme r0.PNG

Tallene på 4kQD32 virker lave? Jeg får over 1000MB/s med 4x SATA SSD'er.

Pga software raid :)

Får også høyere med 3x 850pro  raid-0 @ intel pch

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var ferdig med RAID i 2002 :p (IBM DeathStar)

Det er sikkert enklere nå men jeg gidder bare ikke styret.

Brukte du AID (Array of Inexpensive Discs, aka "Raid0" eller falsk raid) eller RAID (Redundant Array of Indepentent Discs")? Hvis Raid så antar jeg det sparte deg for en del trøbbel med GXP45 / 60GXP -diskene.

Uansett, forslaget mitt nevnte med vilje ikke Raid. Du kan fint bruke flere disker/SSDer uten å sette de i RAID/AID.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Brukte RAID0 ja, var ung og visste om risikoen men ga blanke likevel. 

Det er ikke bare risikoen som gjør meg skeptisk pr i dag da, nå vil jeg bare ha færre og større disker, og vil kunne ta en disk ut og plugge inn i en annen PC og likevel lese filene. VIl også ha mindre støy og varme og kompleksistet (jeg har samme filosofi når det gjelder GPU) og færre stasjonsbokstaver i Windows.

Lenke til kommentar

Angående nyeste Samsung 960 Pro så syntes jeg dette var interressant :

Samsung also tackled thermal throttling head-on with what they call Dynamic Thermal Guard. This is a combination of a few things. First is the reduced power consumption - the new controller draws ~10% less power despite moving to a 5-core design (up from a 3-core on the 950 PRO). Second, and perhaps more interesting, is a new heat spreading label:

DSC03621.jpg

This new label contains a copper layer that helps spread heat across more of the surface area of the M.2 part. Samsung gets bonus points for outside the box thinking there. The combination of the reduced power draw and the heat spreader help to make thermal throttling even more impossible under typical use:

Lenke til kommentar

Firefox and Chrome have been found to continuously write so much data that it might affect the durability of SSDs. Both browsers write an incredible amount of data to disk, even when idle.

34 GB pr dag .....

Firefox-with-32GB-written-in-a-single-da

This was discovered by researcher Sergei Bobik who used the software SSDLife to monitor how much data was read and written on his system. He found both browsers write a lot of data as they continuously make a backup of themselves.

Firefox makes a backup of itself every 15 seconds and Chrome follows a similar schedule.The backups are made to make it easy to recover all tabs with one click in case of a crash. While it’s a very useful feature, it requires a lot of reading and writing by the browser which could impact the lifetime of a SSD.

According to Bobik, Firefox writs about 1.5GB of data per hour  and Chrome was spotted writing 1GB of data per hour. Bobik also mentions that it’s possible to change the interval at which the browser makes a backup of itself. This is currently only possible for Firefox by browsing to about:config and changing the value ‘browser.sessionstore.interval’ from 15000 to 1800000 which changes the interval from 15 seconds to 30 minutes.

Bobik states that this might provide better endurance of your SSD, however if you have a modern SSD this isn’t really something to worry about. E.g. a 250GB Samsung 850 EVO SSD with TLC NAND (released in 2014) has a specified endurance of 41GB per day for 5 years.

Kilde

Lenke til kommentar

For firefox :

https://support.mozilla.org/no/questions/1006905

I created a new profile and all the disk activity is gone

https://www.servethehome.com/firefox-is-eating-your-ssd-here-is-how-to-fix-it/

Spotify er heller ikke helt god

https://forums.servethehome.com/index.php?threads/firefox-is-chewing-through-your-nand.11346/page-4

However, I've found a new super offender- Spotify. As I was tracking Chrome's usage on my desktop, Spotify would quickly outpace it with writes- even when it wasn't streaming or playing music. I left Spotify open, but not streaming and it wrote 50GBs to my disk overnight!

Lenke til kommentar

Hvis det der hadde vært et problem i praksis, hadde man hørt ramaskrik for lenge siden.

Jeg spekulerer i å oppgradere ene NASet jeg bruker som vmware datastore (ca 20 vmer) til billig-ssd. DER er jeg litt skeptisk når det kommer til endurance. Ut over det, skal det mye til før jeg blir bekymret.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

VMware og billig SSD.... høres like raskt ut som......... snurredisker! Husk å lese manualen, spesielt kapittelet om sync writes.

Takk, jeg vet.

Det er en grunn til at jeg ikke har handlet.

Men er delvis desperat etter å få byttet snurrediskene, for det holder ikke mål i det heletatt. Selv ikke med SSD cache i NASet og Intel 3610 i RAID 1+0 med Pernixdata FVP som read/write cache på ESXi hostene. (FVP har hjulpet noe, men det hjelper jo ikke på f.eks. sekvensiell accessert data som ikke er cachet, som er typisk ved lesing av store filer).

Er også avhengig av å bytte til SSDer som er 3TB eller større ... og per dags dato er dette en veldig dyr affere. spesielt når man skal ha 16-17-18++ stk.

Ser frem til den dagen man kan kjøpe 3TB low end enterprise sata til ca. 1500,-  +/- pr. stk. Synes utviklingen her går AAAAALT for sakte.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Det du trenger er ikke SSD disker, for det har du ikke råd til, men mange 2.5" harddisker. F.eks 24 stykk på 500GB vil gjøre underverk om du går for raid 10.

Eventuelt så kan du også stripe Intel 320 600GB som går for ca 100 dollar på Ebay. De fleste har bare brukt ca rundt 20-30TB og du skal kunne skrive minst 400TB til før de blir utslitt.

Lenke til kommentar

Joda, men naset er fullt og har bare 16 diskplasser, og har ikke tenkt å bytte det eller bygge det ut, da det er relativt nytt og var en ganske stor investering når det ble kjøpt.

Og det blir et jævla drass hvis jeg må konvertere raid10'et jeg har i dag til noe annet (i.e. mindre disker), dessuten har jeg behov for en del plass. NASet har vært i bruk i et år nå, og bruker ca. 60% av tilgjengelig kapasitet.

Lenke til kommentar
I går satte jeg inn en 850 EVO 1 TB i laptopen min, en MSI GT80S. Men oppnår lav skriv og les på den, mindre enn 300 MB/s. I teorien skulle den ligge over 500 MB/s.

Det er nå 4 SSD’er i laptopen, 2 x Toshiba NVMe XG3 256 GB, 1 x 850 EVO M.2 500 GB (SATA3 port) og 1 x 850 EVO 2,5” 1 TB og det er den siste som ikke oppnår den hastigheten den burde ha. Har prøvd ørten forskjellige innstillinger, men samme resultatet.

Jeg begynner å mistenke SATA3 kabelen den er tilkoblet. Tidligere var det en HGST 1TB HDD der, og da var den kabelen mer enn bra nok. Men med en SSD virker det som den ikke er bra nok.  Dessverre tror jeg det ikke er mulig å få tak i en bedre SATA3 kabel til den laptopen, så jeg får vel leve med 300 MB/s.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...