kpolberg Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Absolutt, det kommer jo helt an på hvilken type workload det er snakk om. Om man skal bruke noop,cfq eller deadline. Men ganske imponerende hvis Windows sin iSCSI driver (eventuelt FreeBSD sin kernel), er så mye kjappere enn disk driverene. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 (endret) Highpoint har lansert NVMe HBA... med raidfunksjonalitet o.O ?!: http://highpoint-tech.com/USA_new/series-rr3800a-overview.htm Så vidt jeg vet er det ingen andre som har gjort det enda.. altså med raid? Btw. Seagate rasler med sablene. 60TB 3.5" SAS SSD. Skal visstnok slippes neste år.http://www.anandtech.com/show/10555/seagate-introduces-10gbs-pcie-ssd-and-60tb-sas-ssd Blir sikkert hinsides dyrt mtp. hva prisen på PM1633a ligger på. Men samtidig vil det nok være med å presse prisene i enterprisemarkedet ned noe. Micron har også sluppet navnet på 3DXPoint produktene sine: http://www.anandtech.com/show/10556/micron-announces-quantx-branding-for-3d-xpoint-memory Får litt lyst til å se optane/quantx an i stedet for sm961/960 pro. SM951 + 850pro fungerer jo.... så jeg har det jo egentlig ikke travelt. Kan de ikke bare slippe priser og spec på dette snart! Angst. https://newsroom.intel.com/editorials/computing-and-data-meant-to-be-together/ Endret 9. august 2016 av JKJK Lenke til kommentar
johome Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Angående SSD med stor kapasitet så synes jeg at 48 TB 2.5" SSD som Lenovo kommer med er enda mer imponerende. Den har riktignok dobbel tykkelse. Kilde ___________ Micron har vist frem 3D Xpoint som de kaller for Quant X Kilde Ca 10x lavere latency vs Enterprise SSD The yellow line along the bottom of the chart highlights the performance with a typical 1.6 TB NAND-based enterprise NVMe SSD, which topped out at a "mere" 200,000 IOPS at QD32. The 3D XPoint SSD positively blows that performance away with 900,000 IOPS during the same workload, but the main takeaway lies in the incredible scaling under light load; the 3D XPoint SSDs saturate the x4 connection at QD4. Det at den stanger i taket allerede ved QD 4 gjør PCIe 3.0 til en gedigen flaskehals. Vi trenger PCIe 4.0 , ja helst 5.0 også så fort som mulig... Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Tror vi trenger heftigere cpu enn 6850x også Deilig qd=1 ja! Jeg er like klar som da jeg kjøpte p3700 ved release Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 (endret) Endelig kom det litt mer kjøtt på beina! Håper intel avslører litt mer til uka. Når man ser på prototypekortet, har jeg litt vanskelig for å tro at det vil dukke opp noe fornuftig i M.2 størrelse med det første. Kanskje det blir en SM961 likevell (ventepølseprinsippet). Endret 10. august 2016 av JKJK Lenke til kommentar
johome Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Tror heller ikke at det vil dukke opp M.2 kort med det aller første. Micron noted that 20nm 3D XPoint would feature a die density of 128 Gbit (16 GB) per die The 128 Gbit capacity is a far cry from the 384 Gbit (48 GB) density of Micron's 3D TLC NAND. Micron's 3D NAND does have the highest capacity per die than competing NAND types, but it features 32 layers. 3D XPoint is currently a two-layer design, and the company indicated that it expects the density to increase as the technology matures. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Samsung lanserer et og annet også ser jeg. Det er spennende tider i møte Håper denne utviklingen kan presse prisene ned. Jeg trenger 4TB 3-5WPD SSDer i 2000,- klassen asap Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 http://www.expreview.com/48772.html Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 http://www.theregister.co.uk/2016/08/10/toshiba_100tb_qlc_ssd Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 11. august 2016 Del Skrevet 11. august 2016 Intel twitret noe som kunne minne om ny NVMe disk lanseres neste uke, men det kan også bare være dårlig reklame for eksisterende disker. Blir spennende å se hva de lanserer på IDF Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 (endret) Ikke noe spennende fra IDF enda, ser det ut som. Men The register antydet tidligere at prisen på 3DXpoint kom til å ligge 4-5x dagens NANDprodukter. Såfremt ikke ytelsen er veldig merkbart bedre i praksis (nå snakker jeg om både konsument og enterprisesammenheng), så har jeg vanskelig for å tro at det vil "ta av" de første årene. Hvis Samsung klarer å levere noe i nærheten med sin Z-NAND til en lavere pris, kan de gjøre det stort (denne gangen også). Endret 17. august 2016 av JKJK Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Ikke noe spennende fra IDF enda, ser det ut som. RealSense er jo spennende .. men ikke relevant for SSD-tråden. Lenke til kommentar
johome Skrevet 17. august 2016 Del Skrevet 17. august 2016 Angående Z-NAND så fant jeg dette : Virker mere som en evolusjon.... Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Ikke noe spennende fra IDF enda, ser det ut som. RealSense er jo spennende .. men ikke relevant for SSD-tråden. Jepp. Endelig en drone som kan følge etter deg med ølboks, automatisk. I tilfelle krise. Dette har jeg ventet på lenge! Det kommer til å bli mange pensjonerte Bovliarhunder fremover. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Angående Z-NAND så fant jeg dette : Virker mere som en evolusjon.... Er det bare meg, eller viser grafen max iops på QD16, i stedet for 8? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 Intel's Optane avbildet: http://www.tomshardware.com/news/intel-optane-client-first-pictured,32506.html Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 (endret) Intel's Optane avbildet: http://www.tomshardware.com/news/intel-optane-client-first-pictured,32506.html Sm961nvme som OS ryker så fort denne er i butikken.Er dog redd for at den kommer i ganske liten modell, som er mulig å kjøpe innen for rimelighetens grenser. Blir vel pris som p3700nvme var ved release for 2 år siden eller.no Endret 18. august 2016 av Nizzen Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 (endret) Ja, har en mistanke om at vi snakker 5-6000,- for 250ish GB i første omgang. Jeg har et ganske fritt budsjett i denne sammenhengen, og jeg akter i aller høyeste grad å bruke det nok en gang hvis jeg har tenkt det.Men det kommer helt an på hva man får igjen. Mellom P3700, 750 og SM951, og fåglarna vet hvor mange sata ssder. så er jeg på utkikk etter noe som gir MYE mer ytelse ved QD1 enn SM951/961. Jeg synes det er litt fånyttes å kaste et titusen eller to etter noe man ikke henter noe på, år etter år. Det er ikke tvil om at større datacentre enn det jeg drifter har i aller høyeste grad utnyttelse av NVMe ssd'er som de eksisterer i dag, og vil ha nytte av 3DXpoint / NVram / neste 2-3 års generasjons lagringsmedium. Men jeg hadde forventet mer ytelse enn hva som blir hintet i dag! Jeg har dog en mistanke om at jeg ender opp med både SM961/960pro og optane/micron, selv om det er relativt kostbart for mindre ytelse enn hva man først ble lovet. Når sata ssd'er har lav nok latency til å holde QD ganske langt nede selv ved over middels enterprise workload (langt nok nede til at man ikke får hentet ut det meste av ssd'en), så håper jeg virkelig det skjer noe både på hardwareutviklingsfronten og ikke minst programvareutviklingsfronten. Dog ... hvis man får 250 GB for 5-6 lapper, så er det billigere enn hva X25M kostet i starten Endret 20. august 2016 av JKJK Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Altså SM951 er jo sånn 100x treigare enn Intel P3700 på sync write. Om du ynskje god sekvensiell ytelse og masse plass, kvifor ikkje bare lage eit raid? 8x Intel 320 600GB koster 6000 kr og vil gi deg 4.2TB og ein lese og skrive ytelse på 3000/3000MB/s Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Du har et poeng der. Har både P3700 og 4x 850pro i raid 1+0 i workstationen og 850pro raidet fungerer veldig bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå