Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke kjøpe noe enda.... jeg venter til w7 blir sluppet som sagt. Det er mulig det blir en 6/e med batteripack og 512MB cache. Det er hvor mye jeg må betale for en der og da som bestemmer hva jeg går for. Er jeg heldig, så får jeg en.

 

Edit: Jeg gikk fir 6ir på webserveren. Skal kun kjøre raid1 der uansett. Men regner med jeg går for noe bedre den dagen jeg skal ha SSD i stasjonæren.

 

...vel og merke; hvis man ikke kommer over noe som gir mer for pengene, eller at den viser seg å være lite SSD vennlig.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Hei. Jeg er helt fersk på SSD greiene, har lest førsteinnlegget og litt generellt her og der, men har null erfaring.

 

Uansett, jeg kjøpte en Mtron MOBI 3525 32GB i dag på nett for 1600,- litt sent å spørre men er det et godt kjøp eller dreit jeg meg ut? Den har 100/100 mb read write, noe som ikke er akkuratt top notch, men 0,1MS derimot er jo bra. Men grunnen til at jeg valgte denne var at jeg har lest at det er kødd med majoriteten av MLC SSD diskene og SLC var da tydeligvis veien å gå. Men er denne å anbefale? 1600,- en grei pris eller skulle jeg helst kjøpt noe annet?

 

Disken skal brukes i en Stasjonær "Media PC" på WIN XP som Systemdisk i tillegg til 1x 1000GB og 1x 500GB lagringsdisker fra WD. HK: MSI K8N Diamond Plus Socket 939 nForce 4, AMD FX-60 Dual Core 2.6GHZ 2x 1GB Geil DDR 400mhz, 7900 GTX og en MIST 600W.

 

Jeg tror 32GB skal være nok til mitt formål, men if not så kan jeg bare legge til en disk i RAID 0 og få 64GB om jeg ikke tar feil, RAID 0 er vanligvis forbindet med risiko... Men er det egentlig noen risiko med Raid 0 og disse SSD diskene? Strømbrudd o.l.?

Lenke til kommentar

Vell, ck90, du kjøpte en litt eldre SSD av veldig god kvalitet. Det er ikke noe dårlig kjøp i det hele tatt til prisen du fikk, og ytelsen for bruk i media PC vil være ypperlig. Jeg vil ikke anbefale deg å avbestille.

 

Førsteposten har blitt ganske utdatert nå, og jeg holder på med en revisjon der jeg skriver den helt på nytt fra bunn av. Den nye posten blir bedre strukturert, og forklarer helt fra bunn av så alle med litt datainteresse kan forstå mesteparten. Det blir også noen avsnitt med tyngre ting for "pro's" med arkitektur og hvordan selve enheten fungerer på maskin-nivå.

Får ikke skrevet noe i dag, satt oppe i hele natt og gjorde ferdig labrapport :p Men i morgen eller onsdag kommer det en oppdatering.

 

EDIT: Jeg puttet så og si samme SSD i stue-PC'n til foreldrene mine (3000kr før SSD, fra i fjor vår), og de storkoser seg med den. Den ble like rask for deres bruk som en PC til 10-15.000 hadde vært.

(du har kjøpt 2. generasjon mobi, jeg kjøpte 1. generasjon pro til dem, ytelsen skal være ganske lik)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

ck90,

 

GullLars har best peiling på Mtron.

 

Vedr raid-0 så er det selvsagt en risiko.

For å unngå problemer bør du ha en stabil pc samt en UPS.

 

I tillegg må du ha gode backup-rutiner, det gjelder jo uansett om man har raid eller ikke.

Lenke til kommentar

Ja ok, godt å høre at jeg ikke dreit meg ut totalt ;) Men hvilke SSD disker til under 2000,- er å anbefale i dag? Har ingen interrese av å labbe ut med 3000-6000,- for en HDD.

 

Er OCZ og lignende blitt noe å satse på? Eller litt mer spesifikt:

Hvilke SSDer til under 2000,- med 32GB eller mer lagring er å satse på? Dette er noe du burde vurdere å svare på i førsteposten for oss urutinerte så begynner SSD markedet å bli til en eneste stor jungel og slik jeg oppfatter det så har veldig mange av produktene på markedet barnesykdommer som fort skremmer bort en del av oss som vurderer det.

 

Hvilken disk ville du kjøpt hvis du var meg med det budsjettet <2000,-? Og hvorfor? (kanskje jeg skal ha flere? :p Who knows).|

 

Anngående det med raid, grunnen til at jeg nevnte det var at 32gb er muligens akkurat for lite og en dobbling kunne da vært fint, men viktigst av alt... Jeg er en "Heavy-tabber" i Firefox, jeg sitter der og plutselig har jeg 20 faner oppe på en og samme tid, noe som forøvrig sluker tiden min men ofte kan ting faktisk bli tregt, leker også litt med Photoshop fra tid til annen og det finnes ingen ting jeg misliker mer enn ting som går tregt, sånn bortsett fra å vente på bussen. Samt jeg så i testen til han med 9 STK SSD disker at man fikk virkelig valuta for penga med 2x SSD i Raid 0, tilnærmet en dobbling av hva 1 SSD disk kunne gi i visse tilfeller, men etter det så ble det bare høyere mB/s for hver disk han la til.

 

Hvilke disker er anbefalt?

Endret av ck90
Lenke til kommentar

Det er mye mindre risiko med RAID 0 på SSD ja. Om du får en SSD som er "dårlig", så er det som oftest infant death. DVS at den dør så godt som med en gang du tar den i bruk. Ellers så skal de være veldig trygge.

 

Jeg kjører Raid-0 med to Mtron 16GB 3525 på en blodklokka PC, og selvom jeg har hatt en del crasher pga det, så har det aldri gått galt :) Nå har ikke Mtron noe cachehukommelse, så om du skulle få et strømbrudd, så vil du ikke miste mer enn du ville med en HDD, antageligvis mindre, da alt må skrives direkte til SSDene.

 

Om du lurer på om det er et godt kjøp, så vil jeg si klart ja, så du dreit deg på ingen måte ut :) . Det kan diskuteres i at jeg og GullLars kanskje er litt inhabile her, men SLC er og blir bedre kvalitet enn MLC.

 

Edit: @ ck90. Du kan ta en titt i tråden min "SSD for dummies". Har samlet opp en del erfaringer fra folk som har postet, så det gir hvertfall en grei pekepinn :)

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar
Hvilken disk ville du kjøpt hvis du var meg med det budsjettet <2000,-? Og hvorfor? (kanskje jeg skal ha flere? :p Who knows).

 

Anngående det med raid, grunnen til at jeg nevnte det var at 32gb er muligens akkurat for lite og en dobbling kunne da vært fint, men viktigst av alt... Jeg er en "Heavy-tabber" i Firefox, jeg sitter der og plutselig har jeg 20 faner oppe på en og samme tid, noe som forøvrig sluker tiden min men ofte kan ting faktisk bli tregt, leker også litt med Photoshop fra tid til annen og det finnes ingen ting jeg misliker mer enn ting som går tregt, sånn bortsett fra å vente på bussen. Samt jeg så i testen til han med 9 STK SSD disker at man fikk virkelig valuta for penga med 2x SSD i Raid 0, tilnærmet en dobbling av hva 1 SSD disk kunne gi i visse tilfeller, men etter det så ble det bare høyere mB/s for hver disk han la til.

 

Hvilke disker er anbefalt?

Da har du et annet problem også: Du har alt for lite RAM. Ved å få deg et 64-bit operativsystem og 4+ GB RAM (gjærne 8) så vil hele systemet ditt bli veldig mye raskere. Selvfølgelig vil en SSD også hjelpe mye, men det er på hvert sitt område. Det er en grunn til at jeg anbefaler alle som skal kjøpe SSD og har muligheten til det om å sikre seg minst 4GB RAM.

 

For 2000kr og ned for 32GB eller mer, så vil OCZ Vertex være det som gir mest for pengene. For dobbelt så mye (ca 4000) får du Intels x25-E, og det er en skikkelig råtass. Hvis jeg skulle kjøpt nye SSD i dag til omtrent samme pris som jeg ga for mine Mtron i høst, så hadde jeg kjøpt x25-E.

Men forskjellen her er: Vil du ha veldig bra ytelse (bedre enn du kan få med harddisker), eller vil du ha ekstrem ytelse?

Hvis kvalitet, holdbarhet og pris er de viktigste faktorene, så er Mtron Mobi et greit valg. (Mtron Pro blir utkonkurrert av Intel på pris/ytelse)

Lenke til kommentar
Ikke glem at et raid trenger ikke å feile bare pga. feil på disk/ssd, men kan også feile pga. at disken blir utstøtt av raidet av kontrolleren av andre årsaker.

 

Ikkje glem at hvis man har en single disk til OS, så kan den også ryke :p

 

Det værste er at noen folk tror at raid-0 er 1000 ganger mere usikkert en en single disk :ermm:

Lenke til kommentar
Ikke glem at et raid trenger ikke å feile bare pga. feil på disk/ssd, men kan også feile pga. at disken blir utstøtt av raidet av kontrolleren av andre årsaker.

 

Ikkje glem at hvis man har en single disk til OS, så kan den også ryke :p

 

Det værste er at noen folk tror at raid-0 er 1000 ganger mere usikkert en en single disk :ermm:

Tja, det kommer nå helt ann på hvor mange disker du striper da ;) Med riktig antall kan du fort komme opp i 1000

Lenke til kommentar
Ikke glem at et raid trenger ikke å feile bare pga. feil på disk/ssd, men kan også feile pga. at disken blir utstøtt av raidet av kontrolleren av andre årsaker.

 

Ikkje glem at hvis man har en single disk til OS, så kan den også ryke :p

 

Det værste er at noen folk tror at raid-0 er 1000 ganger mere usikkert en en single disk :ermm:

Tja, det kommer nå helt ann på hvor mange disker du striper da ;) Med riktig antall kan du fort komme opp i 1000

 

Mener 2 disker i raid-0. Noe som de fleste som har når de bruker raid.

Lenke til kommentar
Hvilke disker er anbefalt?

Da har du et annet problem også: Du har alt for lite RAM. Ved å få deg et 64-bit operativsystem og 4+ GB RAM (gjærne 8) så vil hele systemet ditt bli veldig mye raskere. Selvfølgelig vil en SSD også hjelpe mye, men det er på hvert sitt område. Det er en grunn til at jeg anbefaler alle som skal kjøpe SSD og har muligheten til det om å sikre seg minst 4GB RAM.

 

Hehe jobber med saken, er i en slik uheldig situasjon at pcen min kun sluker DDR ram og ikke DDR2, så ram er vanskelig å få tak i, iallefall til en rimelig pris... Jeg har iallefall sniffa på no brukt ram på noen nettauksjoner og jeg skal prøve å kapre et sett på 2x1GB OCZ PC4000 Platinum ED. til å sprite opp litt, tenkte jeg skulle innstallere 64 Bit Windows når jeg får putta inn SSDen :) Er det i det hele tatt mulig med 8GB ram på Socket 939? Det er iallefall 4x ram slots...

 

Men tusen takk for all hjelp gutta, det trengs ;)

Lenke til kommentar

Oki...da er OCZ Vertex`en i retur. Det er flere grunne til det:

 

1. Hoved grunnen til at jeg sender den tilbake er at jeg har fått 3 freez i desktop. Når maskinen så booter opp igjen kommer det en feilmelding om at disken mangler.

 

2. Skikkelig skuffet over droppet i performance. Jeg får ikke dette droppet på MTRON`en som står i AA1, og vil ikke ta noen sjanser hvorden det blir fremover.

 

 

Min erfaring er at skal du ha skikkelig kvalitet så er SLC veien å gå.

Mobi`en er en del lavere ratet på papiret, men jeg opplever den som en skikkelig kvalitetsdisk.

 

Når jeg heller ikke flytter svært filer fra/til OS disken, så vil IOPS og access være det viktigste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...