Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tok noen realworld fil tester her på min Samsung 840 PRO 512GB og Intel 750 1.2TB NVMe.

Pakke ut en 402 MB 7z komprimert fil bestående av dokumenter. Mest småfiler :

Samsung 840 PRO til seg selv : 13.24 sec
Intel 750 til seg selv                  : 13.23 sec

Pakke ut en 16.6 GB 7z fil komprimert fil bestående mest av exe og iso filer (installasjons filer for programmer) :

Samsung 840 PRO til seg selv : 2 min 26 sec
Intel 750 til seg selv                  : 2 min 14 sec

7-Zip som jeg brukte, støtter flere CPU tråder. Enten er det ingen forskjell i denne testen mellom Samsung og Intel SSD'ene, eller så ligger flaskehalsen i CPU tror jeg. Hva tror dere?

Jeg kan ikke si jeg vil anbefale folk som bygger PC å kjøpe disse NVMe SSD'ene over en vanilla Samsung 850 PRO eller EVO må jeg si. Men jøss moro med noe nytt, og noe som kan fjerne flaskehalser her og der, om enn små dem er :p
Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Har du testet forskjellen ved innstallering av Windows? Men jeg brukte ca 5min fra start til Windows var logget inn sist, med min 750 :)

Ja merka ikke noe forskjell. Minnepennen, selv om den er USB 3.0, var vel flaskehalsen.

Ja, det er jo sant  :rofl: 

Men kult med NVMe fordet, men jeg må innrømme jeg også at jeg ikke merker noe særlig forskjell sånn ellers jeg heller, kunne likegjerne fyllt opp med flere EVO'er

Lenke til kommentar

Har du testet forskjellen ved innstallering av Windows? Men jeg brukte ca 5min fra start til Windows var logget inn sist, med min 750 :)

Ja merka ikke noe forskjell. Minnepennen, selv om den er USB 3.0, var vel flaskehalsen.

Ja, det er jo sant :rofl:

Men kult med NVMe fordet, men jeg må innrømme jeg også at jeg ikke merker noe særlig forskjell sånn ellers jeg heller, kunne likegjerne fyllt opp med flere EVO'er

Corsair voyager gtx gjør susen 450MB/s og bra med iops. Install med den er enda gøyere :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tok noen realworld fil tester her på min Samsung 840 PRO 512GB og Intel 750 1.2TB NVMe.

Pakke ut en 16.6 GB 7z fil komprimert fil bestående mest av exe og iso filer (installasjons filer for programmer) :

7-Zip som jeg brukte, støtter flere CPU tråder. Enten er det ingen forskjell i denne testen mellom Samsung og Intel SSD'ene, eller så ligger flaskehalsen i CPU tror jeg. Hva tror dere?

Jeg kan ikke si jeg vil anbefale folk som bygger PC å kjøpe disse NVMe SSD'ene over en vanilla Samsung 850 PRO eller EVO må jeg si. Men jøss moro med noe nytt, og noe som kan fjerne flaskehalser her og der, om enn små dem er :p

7-Zip brukar LZMA som deffinitivt er begrensa av CPU.

Lenke til kommentar

7-Zip brukar LZMA som deffinitivt er begrensa av CPU.

sjekk hva dere får i 7-zip benchmark da. Tester vel ikkje ssden, men tester vel minne og cpu.

post-42975-0-31017500-1466812118_thumb.png

Winrar benchmark

post-42975-0-57428800-1466812368_thumb.png

100% load på 16 tråder, så definitivt er cpu flaskehalsen her?

Send meg samme fila Betroz, så kan vi sammenlikne! Jeg kan pakke ut på P3700/sm951/sm961/3x850pro/850evo

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

sjekk hva dere får i 7-zip benchmark da. Tester vel ikkje ssden, men tester vel minne og cpu.

attachicon.gif7zip benchmark.PNG

100% load på 16 tråder, så definitivt er cpu flaskehalsen her?

Send meg samme fila Betroz, så kan vi sammenlikne! Jeg kan pakke ut på P3700/sm951/sm961/3x850pro/850evo

Her er min 7-zip bench :

post-10067-0-53934600-1466835856_thumb.png

Nizzen : Takk for tilbudet, men jeg sender deg ikke 7z fila med alle mine private dokumenter :p

Den andre fila på 16.6 GB blir for stor igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...