Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samsung 950 PRO har fantastisk leseytelse, men elendig skriveytelse ved O_DSYNC, bare rundt ca 1000 iops(altså 5 10k snurredisker vil outperforme den). O_DSYNC blir flitting brukt av fleire applikasjonar. Bare tenk kor mange appliksjoner som bruker f.eks SQLite: Chrome, Firefox, Skype, Windows 10, OSX, Dropbox, McAffee osv.

Vet du hvordan Intel 750 yter i den sammenhengen du nevnte der?

Sånn ca heilt ellevillt bra!

Mens Samsung 950 PRO vil gi ca 4MB/s ved 1000 iops, så trumfer Intel 750 NVMe med heile 200k iops (800MB/s).

Lenke til kommentar

Mens Samsung 950 PRO vil gi ca 4MB/s ved 1000 iops, så trumfer Intel 750 NVMe med heile 200k iops (800MB/s).

Jeg var klar over at Intel 750 NVMe yter bra ved høy 4K QD skriv, men ikke at forskjellen skulle være så stor. I følge benchmarks på nettet er det vel først ved QD128 og opp at Intel sin drar fra Samsung 950 PRO, om det stemmer.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Det er med 4k QD 1 og 5 parallelle jobber.

Dei fleste SSD reviews på nettet er av søppelkvalitet, men eg er veldig fornøgd med testane til http://www.storagereview.com/

Ja Storagereview har vært bra i mange år. Virker bare som de tester litt mer enterprise type workloads da kanskje.

Man tester liksom ikkje en golf GTI på en formel 1 bane, selv om den er litt sprekere enn WW Polo. Altså det er ikkje vits å se på entepriseworkload for forbrukere. Iallefall i 99.9% av tilfellene. 

Å si at 950pro er elendig på skriveytelse, fordi den ikkje er så bra på entepriseworkload, er svada :p

Jeg utfordrer siDDis til å komme med en "real world test" som viser at 950pro ikkje er bra nok. Tipper han ikkje klarer nok load med datamaskinene og nettverket hjemme ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg utfordrer siDDis til å komme med en "real world test" som viser at 950pro ikkje er bra nok. Tipper han ikkje klarer nok load med datamaskinene og nettverket hjemme ;)

Det var nok denne han mente.

Jeg vet at det er den testen :)  Skulle like å sett et "ekte" program folk bruker som gir samme skriveload.

Lenke til kommentar

Samsung viser frem en ny type NVMe SSD :

BGA_SSD_Main_2_2.jpg

• NVMe kontroller
  • 1500 MB/s Read
  • Opptill 900 MB/s Write
  • 190 000 IOPS Read
  • 150 000 IOPS Write
  • Veier ca 1 gram
  • Dimensjon 20mm x 16mm x 1.5mm
  • Kommer i kapasitet på 128 - 256 og 512 GB

Hentet ifra diverse nettsteder ,  blant  annet  PCPerspective

Vet ikke helt hva bruksområdet er , tipper på mobiltelefon + kamera.

Gruser med letthet de raske  UHS og XQD kortene på hastighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal oppgradere SSD på laptopen nå, og har sett litt på Samsung 850 EVO. Men nå ser jeg at Kingston SSDNow UV400 er satt ned med et par hundrelapper. Noen som kan si noe om det er stor forskjell på disse to? Er 850 EVO verdt de ekstra hundrelappene?

https://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=828770&sku=828770&sku=828770&sku=891039

Ja det er det verdt.

Lite kan sies om uv400 foreløpig da de kom i mai. Men etter all misnøye med brukt nand/flash og v300 er det best å vente med denne til det kommer flere erfaringer . Den har tlc flash minne fra toshiba og en marvell kontroller og er i budsjett segmentet.

Lenke til kommentar

Skal oppgradere SSD på laptopen nå, og har sett litt på Samsung 850 EVO. Men nå ser jeg at Kingston SSDNow UV400 er satt ned med et par hundrelapper. Noen som kan si noe om det er stor forskjell på disse to? Er 850 EVO verdt de ekstra hundrelappene?

https://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=828770&sku=828770&sku=828770&sku=891039

Ja det er det verdt.

Lite kan sies om uv400 foreløpig da de kom i mai. Men etter all misnøye med brukt nand/flash og v300 er det best å vente med denne til det kommer flere erfaringer . Den har tlc flash minne fra toshiba og en marvell kontroller og er i budsjett segmentet.

Da spanderer jeg nok heller de ekstra lappene på 850, takk for svar :)
Lenke til kommentar

Nizzen jeg trenger litt hjelp her. Fått meg en Intel 750 1.2 TB og skriveytelsen er ikke der den skal være. Har ikke installert Windows på den. Har bare satt den inn, la inn Intel driveren og flasha til nyeste firmware.

post-10067-0-22342000-1465634525_thumb.png post-10067-0-87623800-1465634533_thumb.png

Får ikke enable write cache :

post-10067-0-19276600-1465634557_thumb.png

What to do? Jeg skal innstallere Windows på den senere da. Noen tips? :)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...