Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Er det noen "consumer" SSD'er med 1Gb+ på vei til PCIE? Jeg har en 1Gb 840EVO som jeg har hatt null problemer med men klør litt etter å oppgradere med ny teknologi om et års tid kanskje....

Det har vært det i et par år allerede... Den beste er vel Intel 750nvme, og  så har du en del m.2 pci-e ssder. Man kan også kjøpe pci-e kort adapter der man kan sette på en m.2 pci-e ssd.

Kingston Hyper X, Plextor, g.skill, OCZ, Patriot, Asus,  ja det finnes mange rimelige pci-e ssder tilgjengelig. Listen er faktisk ganske lang.

Utifra min antakelser ville jeg tro at du er ute etter noe utrolig billig OG bra. Dette kommer helt ann på hva du mener  ER billig. Siden du skriver 1Gb+, så kan det se ut som om du ikkje vet helt hva du egentlig vil ha. 1Gb = 1Gigabit. 1GB = 1Gigabyte (som jeg regner med at du mente) :p

Nå vet jeg heller ikkje hva du skal med høy sekvensiell ytelse, siden du ser ut til å nevne det spesifikt. Det viktigste er i de fleste tilfeller lav forsinkelse med ssd. Det er her pci-e 3.0 og nvme kommer inn i bildet. Altså ytelse på små filer som f.eks 4k.

Billige sata-ssder har typisk 25-32MB/s "random read" på 4k filer. Samsung 950pro m2. pci-e 3.0 har over 60MB/s 4k random read (om man har rask nok datamaskin)

EDIT: Hmmm... Mener du 1TB+ i størrelse på pci-e ssd?  :hmm:  Da må du nok vente litt til. Iallefall om du forventer at det koster et par tusen kroner.

Edit 2: 

SanDisk X400 SSD M.2 2280 1TB

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3540055

Intel 540s Series SSD 1TB m.2 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3622109

Edit 3:

Akkurat nå er det Samsung sm961 1TB nvme m.2 og Samsung 950pro 1TB vi venter mest på. Helst førstnevnte.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heh, jeg mente såklart 1TB... trøtt på jobb... :/ 1TB funker fint nå, kanskje jeg ønsker meg 1.5TB eller noe om et år men da kommer det an på pris.

Betalte mellom 3,5k og 4k for min 1TB 840 EVO såvidt jeg husker da den var ny, og tenkte på noe på dette prisnivået eller billigere som har bedre "reell" ytelse typisk på små filer og lesing/skriving av flere ting samtidig.. sekvensiell går jo fint uansett.

Har ikke noe hastverk så ser ut som det kanskje bare er å vente da.... Det skjer jo ting men ikke fort nok og ikke så mye spennende for oss dødelige :/

Lenke til kommentar

Nizzen

Random Read/Write på 4k og QD=1 er irrellevant. Bare dårlige applikasjoner er det relevant for. QD=32 er rimeleg vanleg hos dei fleste og fleire kontrollere støtter QD oppimot 600.

For SQL Server så er det sterkt anbefalt å øke Queue Depth til 64-128 om det er mogleg.

Lenke til kommentar

Nizzen

Random Read/Write på 4k og QD=1 er irrellevant. Bare dårlige applikasjoner er det relevant for. QD=32 er rimeleg vanleg hos dei fleste og fleire kontrollere støtter QD oppimot 600.

For SQL Server så er det sterkt anbefalt å øke Queue Depth til 64-128 om det er mogleg.

Det er forskjell på forbrukere og enteprise. Det vet du like godt som meg. Ikkje alle som har 2000 brukere på hjemmepc'n ;)

Skulle gjerne ha sett et mye brukt program til PC, der det blir brukt QD over noe særlig mere enn 4 :)

Jeg mener ikkje IOmeter :p

Man kan jo også si at det nesten bare finnes dårlige spill, siden nesten ingen bruker fullt ut 16 cputråder. Fakta er desverre at det er svært få spill som støtter dette. Dermed kjøper man cpuer som klarer høy cpufrekvens. Dermed blir plutselig cpufrekvens relevant i forhold til bare mange cputråder.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Windows vil generelt bruke høg QD for indeksering av dokumenter/filer/applikasjoner

Windows vil kanskje, men gjør det ikkje  :green:

Hvis windows gjør dette, så får du hoste frem noen grafer og tester som viser dette :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Vanskeleg å vise til grafer då dette er ein bakgrunnsprossess som lever sitt eige liv. Men eg tviler ikkje på at den krevje sitt av IO, for Windows med snurredisk sliter verre dei første sekunda når den starter opp etter ein kald start. KDE har Akonadi som er tilsvarende. Dette er typisk databaser for "consumere" ;-)

Lenke til kommentar

4K er da ikke alt.

950 Pro med over 60 MB/s og NVMe skulle jo loade spill/ programmer mye raskere enn f.eks Crucial MX200 som bare er god for litt over 30 MB/s + "bare" SATA

Eller ....

avidemux.png

gimp.png

libreoffice.png

arkham.png

Prøv  å starte opp Firefox med 100 faner :

ff.jpg

Lenke til kommentar

4K er da ikke alt.

950 Pro med over 60 MB/s og NVMe skulle jo loade spill/ programmer mye raskere enn f.eks Crucial MX200 som bare er god for litt over 30 MB/s + "bare" SATA

Eller ....

Prøv  å starte opp Firefox med 100 faner :

Kan fortelle at i mange tilfeller av loading av spill og programmer, så er cpu faktisk flaskehals, selv med 5960x @ 4500mhz. Loading av BF4 baner bruker alle tråder på cpuen virker det som. 

Ja P3700 er helt konge, selv om den er snart 2 år gammel :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

P3700 er faktisk det beste kjøpet jeg har gjort de siste 2 åra. Den kosta ganske mye, men den har virkelig gjort jobben. Bare synn jeg ikkje har den største modellen, så jeg må prioritere hva jeg har på den.

Men prisen har droppa da. Nå får man vel 800GB versonen til samme pris du betalte for 400GB versonen. 1.6TB versonen koster jo altfor mye enda.

Lenke til kommentar

Var interessant den siste benchen med Firefox 100-tab load der. Ikke sett noe sånt før. Intel P3700 er jo bare helt rå der  :eek:

Det er en type bench man kommer borti en gang per restart, hvis man er såpass ustrukturert at man har oppe 100 taber. Jeg ville ikke lagt så mye vekt på det med mindre man driver og restarter maskina titt og ofte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...