Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Ja, skjønner. Men det gir oss desverre ikke så mye å gå på. Ta tiden på hvor lang tid selve windows bruker på å laste inn.

Først da kan man si noe om SSD'en holder igjen, oppsettet ditt er tregt, eller om det er instillinger du bør justere. 

25 sekunder kan på en workstation være ganske bra, mens på en laptop være ganske dårlig.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dedikert grafikk kort, fler drev / TB lagring, flere kontrollere, raid, addon kort osv...

Alt bidrar til lenger tid under POST.

Skreller du en desktop til beinet, altså kun har integrert grafikk, en liten SSD og windows 8.1/10 med "ulta fast boot" påslått så ligger den ikke kjempelangt bak en laptop

Lenke til kommentar

Er du usikker, så holder det sannsynligvis med det billigste, og det ganske godt. :)

Må jo nesten slenge opp med 950 Pro 512 GB for virkelig få utnyttet Pci-e 4x i mange viktige grener. Og det er ikke akkurat billig nei.  

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Vil det være en stor opplevd forskjell på en m.2 x4 ssd, og en vanlig sata3-basert ssd? Jeg er klar over at m.2 knuser den både på read/write og iops, men de koster også mye mer, og jeg vet ikke om det er verdt det i en "vanlig" gamermaskin.

Étt sekund kortere lastetid her og der ved spill og vanlig bruk. Skal ha rimelig tunge oppgaver før det gir praktiske utslag.

Den største gevinsten er muligens at man slipper kablingen. Kan dog være at hastighetene er mer future proof enn tidligere løsninger selv om det neppe vil svare seg å kjøpe høyere lagringskapasitet enn nødvendig mtp på lagringskapasitet på 1 TB som er ventet senere i år.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jadda!

SM961	          SM951
Formfaktor	M.2
Kapazitäten	128/256/512 GB/1 TB	128/256/512 GB
Schnittstelle	PCIe 3.0 x4 (NVMe)
Controller	Polaris	UBX
NAND-Flash	2-Bit-MLC V-NAND	2-Bit-MLC NAND (planar)
Seq. Lesen (max.)	3.200 MB/s	2.150 MB/s
Seg. Schreiben (max.)	1.800 MB/s	1.550 MB/s
4K Random Read (max.)	450.000 IOPS	300.000 IOPS
4K Random Write (max.)	400.000 IOPS	100.000 IOPS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jadda!

SM961	          SM951
Formfaktor	M.2
Kapazitäten	128/256/512 GB/1 TB	128/256/512 GB
Schnittstelle	PCIe 3.0 x4 (NVMe)
Controller	Polaris	UBX
NAND-Flash	2-Bit-MLC V-NAND	2-Bit-MLC NAND (planar)
Seq. Lesen (max.)	3.200 MB/s	2.150 MB/s
Seg. Schreiben (max.)	1.800 MB/s	1.550 MB/s
4K Random Read (max.)	450.000 IOPS	300.000 IOPS
4K Random Write (max.)	400.000 IOPS	100.000 IOPS

Godt jeg venta da :)

Den SM961 ser bra ut!

Lenke til kommentar

Får jeg mye mindre lastetid i The Division om jeg kjøper SM961 og bytter ut 2x160G2@SW-R0? :p

Litt spøk, da jeg kjører på en 7 år gammel X58 plattform. Men tanken er hvor man hadde spart i lastetider på en moderne plattform i spill som The Division og Far Cry Primal ved å gå fra eks. en 840 vanilla til en slik.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Får jeg mye mindre lastetid i The Division om jeg kjøper SM961 og bytter ut 2x160G2@SW-R0? :p

Litt spøk, da jeg kjører på en 7 år gammel X58 plattform. Men tanken er hvor man hadde spart i lastetider på en moderne plattform i spill som The Division og Far Cry Primal ved å gå fra eks. en 840 vanilla til en slik.

Det har jeg også lurt på. De testene jeg har sett av Samsung 850PRO vs 950PRO og lasting av spill, er at det er kanskje 2 sec forskjell...men jeg har også lest om en person som påstod han halverte lastetiden i ett spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...