Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har et spørsmål til dere som er litt mer oppdaterte på SSD enn meg. Har en M.2 Samsung 850 Evo som jeg vil flytte over til et hovedkort som ikke har M.2 socket. Vil en PCIe adapter fungere eller støtter slike kun NVMe?

Tenkte på denne; http://s.aliexpress.com/FvEbqe6B

Det spørs hvilken type M.2 SSD du har. Tror at 850 EVO m.2 er sata og da funker ikke det du viser til (den kan ikke tilkoples direkte til PCIe)

http://www.anandtech.com/show/9023/the-samsung-ssd-850-evo-msata-m2-review

Lenke til kommentar

Flash memory's density surpasses hard drives for first time

NAND flash memory has surpassed hard disk drive (HDD) technology in areal density for the first time, according to a new report from a market research firm.
During a presentation at the 2016 IEEE International Solid State Circuits Conference (ISSCC) in San Francisco last week, Micron shared data showing NAND flash has moved past HDDs in areal density, according to Coughlin Associates.
At last year's ISSCC, Samsung white papers indicated that its 3D NAND flash products had reached 1.19Tbits per square inch (Tbpsi) and said in 2016 they would reach 1.69Tbpsi.
This year, Micron revealed it had demonstrated areal densities in its laboratories of up to 2.77Tbpsi for its 3D NAND. That compares with the densest HDDs of about 1.3Tbpsi.

3d-nand-die-with-m2-ssd-100576133-primar

Intel and Micron's new 3D NAND flash will enable 3.5TB of capacity in M.2 expansion sticks

Kilde

Lenke til kommentar

På laptoppen til muttern synger snurredisken på siste værset så tenkte å bytte ut med en SSD.

Intenso Top Performance 3 128GB koster jo bare 399,- og er ifølge papiret helt kurrant i ytelse.

Men er den holdbar?  Noen som har erfaring?

Maskinen brukes utelukkende til Facebook, nettbank og tv2 sumo så disken vil ikke bli mye brukt. Men det føles bare dumt å putte en ny snurredisk i maskinen.

Lenke til kommentar

Allright! takker for inspill. Neste steg opp fra den er jo Kingston sine, å de nekter jeg å ha med å gjøre grunnet elendig erfaring med alt jeg har rørt med navnet Kingston på.. 

Har Samsung SSD i alle mine maskiner privat og på jobb og meget fornøyd, men blir nok overkill for muttern sin laptop. 

Lenke til kommentar

Allright! takker for inspill. Neste steg opp fra den er jo Kingston sine, å de nekter jeg å ha med å gjøre grunnet elendig erfaring med alt jeg har rørt med navnet Kingston på.. 

Har Samsung SSD i alle mine maskiner privat og på jobb og meget fornøyd, men blir nok overkill for muttern sin laptop.

Til generisk laptop ville jeg brukt Intel SSD

Eks

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3053908

Koster noen hundrelapper mere . Men da får du noe som virker i omtrent alt av laptopper.

Lenke til kommentar

Kan fortelle at Kingston USB 3.1 HyperX Savage 256GB  har en sekvensiell skrivehastighet på nesten akkurat 250MB/s.

Denne knuser Corsair voyager GTX med sine labre 95Mb/s sekvensiell skriv. Altså dette er skriving av .mkv filer.

Til nå, så har ikkje jeg sett en usb minnepinne som har raskere sekvensiell skriv.

Lenke til kommentar

Woha. :D

Min Sandisk Extreme 3.0 klarer også labre 86 MB/s seq skriving. 

Hvordan er 4K RR/RW? Ikke alltid det er store filer som skrives til minnepenn. :)

Denne saken over USB 3.0 klarer hele 11 MB/s read og 9,7 MB/s write.  :ph34r:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Finnes det noe slags adapter for å få en Intel 750 SSD mot et SAS HBA?

Har SFF-8087 port. Har dual-port controller og bruker bare den ene foreløpig. Skulle gjerne hatt en 750 som cache-drive.

Edit: Fant adapter fra SFF-8643 til SFF-8087, så da håper jeg at det funker. Altså SFF-8639 -> SFF-8643 -> SFF-8087 :p

Edit2: Brainfart. SFF-8643 blir jo hun -> hun...

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Jeg har innstallert win 7 ultimate på en Samsung 850 EVO 500GB SSD. Er det brukbart med en oppstartstid på 25 sekunder ?

Hvor lang tid bruker den på POST og BIOS greier? Dvs. hvor lang tid tar det fra du trykker på start-knappen til Windows begynner å laste inn?

Mange ganger kan BIOS-oppstart forkortest med en del sekunder. Og har man mye utstyr tar det også lengre tid. F.eks om man har RAID, mange skjermkort og minnebrikker osv... eller andre ting som påvirker POST.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...