Betroz Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Ja , hvis de putter inn en kontroller som er knallgod på høye QD verdier ( Enterprise like ) , så klarer de sikkert noe slikt. Sannsynligvis på bekostning av ytelse vedlav QD. Samsung 950 Pro er bedre enn Intel 750 på lav QD På høye QD verdier så drar 750 (med sin enterprise kontroller ) ifra Tror den maxer på ca 1800 MB/s , mens 950 Pro klarer ca 1200 MB/s Var ved 4K random QD 1-4 jeg tenkte på da ja, og ikke 64 og oppover som Intel 750 er god på. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Ja , hvis de putter inn en kontroller som er knallgod på høye QD verdier ( Enterprise like ) , så klarer de sikkert noe slikt. Sannsynligvis på bekostning av ytelse vedlav QD. Samsung 950 Pro er bedre enn Intel 750 på lav QD På høye QD verdier så drar 750 (med sin enterprise kontroller ) ifra Tror den maxer på ca 1800 MB/s , mens 950 Pro klarer ca 1200 MB/s Var ved 4K random QD 1-4 jeg tenkte på da ja, og ikke 64 og oppover som Intel 750 er god på. P3700 er ~2800MB/s les og 45MB+ 4k rr. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 (endret) Sikkert noob spørsmål fra min side, men jeg må bare høre her .. På hovedkort så er M.2 slotten gjerne felles med enten SATA porter eller PCIE spor - altså bruker du M.2 kan du ikke bruke enkelte SATA-porter eller en eller anna PCIe spor (gjerne en x4?). På mitt HK er M.2 felles med et par SATA-porter, som jeg da ikke benytter. Spørsmål: Er da ytelsen til M.2 gitt av SATA-mode i BIOS? Jeg har jo denne satt til RAID fordi jeg kjører raid på noen sata-drev. Påvirker det M.2 ytelsen, burde jeg ha AHCI og sette opp software raid heller? Endret 21. januar 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
johome Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 (endret) Ja , hvis de putter inn en kontroller som er knallgod på høye QD verdier ( Enterprise like ) , så klarer de sikkert noe slikt. Sannsynligvis på bekostning av ytelse vedlav QD. Samsung 950 Pro er bedre enn Intel 750 på lav QD På høye QD verdier så drar 750 (med sin enterprise kontroller ) ifra Tror den maxer på ca 1800 MB/s , mens 950 Pro klarer ca 1200 MB/s Var ved 4K random QD 1-4 jeg tenkte på da ja, og ikke 64 og oppover som Intel 750 er god på. P3700 er ~2800MB/s les og 45MB+ 4k rr. Det var da voldsomt Har du noen screenshot som kan bevise det ? Endret 21. januar 2016 av johome Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 (endret) Ja , hvis de putter inn en kontroller som er knallgod på høye QD verdier ( Enterprise like ) , så klarer de sikkert noe slikt. Sannsynligvis på bekostning av ytelse vedlav QD. Samsung 950 Pro er bedre enn Intel 750 på lav QD På høye QD verdier så drar 750 (med sin enterprise kontroller ) ifra Tror den maxer på ca 1800 MB/s , mens 950 Pro klarer ca 1200 MB/s Var ved 4K random QD 1-4 jeg tenkte på da ja, og ikke 64 og oppover som Intel 750 er god på.P3700 er ~2800MB/s les og 45MB+ 4k rr. Det var da voldsomt Har du noen screenshot som kan bevise det ? Egen test. Ja p3700 er ikkje noe dritt nei Endret 21. januar 2016 av Nizzen Lenke til kommentar
johome Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 He he , da jeg skrev 1800 MB/s , så mente jeg random ytelse 2800 MB/s er spinnvilt , det tilsvarer over 700 K IOPS Tror ikke P3700 er i nærheten av det ... Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Men så har Intel P3700 enterprise pris også Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 He he , da jeg skrev 1800 MB/s , så mente jeg random ytelse 2800 MB/s er spinnvilt , det tilsvarer over 700 K IOPS Tror ikke P3700 er i nærheten av det ... P3700 er oppe i nesten 500000 iops ved høy qd Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 (endret) Sitti å testa litt i natt etter at jeg installerte en 850 Evo til for Steam-mappa.Intel 750 400GB OS-disk:(4K litt lav?)Samsung 850 Evo RAID-0 (2x500GB) - 128kb stripe:Samsung 830 256GB. Gamle sliteren, er nå i bruk som backup og mellomlagring, denne har jeg hatt i en evighet: Endret 22. januar 2016 av bshagen Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 (endret) Sikkert noob spørsmål fra min side, men jeg må bare høre her .. På hovedkort så er M.2 slotten gjerne felles med enten SATA porter eller PCIE spor - altså bruker du M.2 kan du ikke bruke enkelte SATA-porter eller en eller anna PCIe spor (gjerne en x4?). På mitt HK er M.2 felles med et par SATA-porter, som jeg da ikke benytter. Spørsmål: Er da ytelsen til M.2 gitt av SATA-mode i BIOS? Jeg har jo denne satt til RAID fordi jeg kjører raid på noen sata-drev. Påvirker det M.2 ytelsen, burde jeg ha AHCI og sette opp software raid heller? Man skulle vel få den hastigheten hovedkortet støtter, så støtter hovedkortet PCI-E SSD (samsung 950 pro) Men ja jeg mener det er er noe begrensinger med antall m.2 slots og sata tilkobling hvertfall på LGA 1150. Hvordan det er i dag vet jeg ikke. Hadde nok brukt PCI-E istedenfor for å ungå den begrensingen. Problemet Eller tilsvarende man må sette opp istedenfor SATA for det skal virke. Lurer på om det er fysisk mulig med bios å utvikle (boot device id 0x43A0) (PCI-E) slik at de er mulig å få PCI-E SSD disker å virke i bios, eller om man må ha UEFI bios. Eller starte fra sata med oppstartlaster for PCI-E SSD disker? Eller om det er fysisk mulig å oppdatere bios hvis produsenten har lagt inn støtte for det? For jeg har Samsung PM951-NVMe 512GB og men problemet LGA 1366 støtter ikke boot fra PCI-e men det må vel være mulig å finne oppstartlaster som booter fra CD\SATA Endret 22. januar 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Fordi kortet ikke trenger å være mindre. Det er bare dumt å krympe kortet mer enn man må. Det kan også hende at PCB-en er laget med tanke på større utgaver i fremtiden. M.2 er max 4x PCI-E. Det finnes 2x og 3x M.2 adapterkort, men ikke raid-kort såvidt jeg kjenner til. (M.2 er consumer, mens raid-kort er enterprise. Så du vil nok ikke se veldig fancy M.2 adapter-kort) Dumt å krympe kortet mindre en man må? Ser for deg, SLI\Crossfire + SFP+ i tillegg PCI-E SSD. Ser du det blir plassproblemet? En annen ting med intel SSD PCI-e SSD Data Center Tool 2.3.1 den kun for avanserte brukere\ ikke nybegynner så bør styres unna. Vet ikke om man slipper unna den med Intel SSD 750 1.2TB PCI-E Lenke til kommentar
mna Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Fordi kortet ikke trenger å være mindre. Det er bare dumt å krympe kortet mer enn man må. Det kan også hende at PCB-en er laget med tanke på større utgaver i fremtiden. M.2 er max 4x PCI-E. Det finnes 2x og 3x M.2 adapterkort, men ikke raid-kort såvidt jeg kjenner til. (M.2 er consumer, mens raid-kort er enterprise. Så du vil nok ikke se veldig fancy M.2 adapter-kort) Dumt å krympe kortet mindre en man må?Ser for deg, SLI\Crossfire + SFP+ i tillegg PCI-E SSD. Ser du det blir plassproblemet? En annen ting med intel SSD PCI-e SSD Data Center Tool 2.3.1 den kun for avanserte brukere\ ikke nybegynner så bør styres unna. Vet ikke om man slipper unna den med Intel SSD 750 1.2TB PCI-E M.2 er 4x pcix3 mens på 1150 er det 2x pcix2. Tipper at de ikke krymper dem har mer med produksjonskostnad å gjøre. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Fordi kortet ikke trenger å være mindre. Det er bare dumt å krympe kortet mer enn man må. Det kan også hende at PCB-en er laget med tanke på større utgaver i fremtiden. M.2 er max 4x PCI-E. Det finnes 2x og 3x M.2 adapterkort, men ikke raid-kort såvidt jeg kjenner til. (M.2 er consumer, mens raid-kort er enterprise. Så du vil nok ikke se veldig fancy M.2 adapter-kort) Dumt å krympe kortet mindre en man må?Ser for deg, SLI\Crossfire + SFP+ i tillegg PCI-E SSD. Ser du det blir plassproblemet? En annen ting med intel SSD PCI-e SSD Data Center Tool 2.3.1 den kun for avanserte brukere\ ikke nybegynner så bør styres unna. Vet ikke om man slipper unna den med Intel SSD 750 1.2TB PCI-E Jeg bruker datacenter tool. Lett det. Oppdatet firmware med det. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Noen sjans for meg å øke hastigheten litt? Ser at 42mb - 4k (se posten over) er litt lavt. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389 Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Bestilte meg nettopp en 3TB NAS disk men lurer litt på om det har noe å si at den kalles NAS disk(skal brukes internt i pc kabinett) ? Jeg lurer også på ved en senere korsvei om jeg velger og handle 1 til, om jeg må slette alt innhold på første disken, om jeg ønsker å speile diskene i raid ? Lenke til kommentar
Dreamfault Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 NAS eller desktop har ingen betydning. NAS-disker er laget for å tåle mer bruk enn desktop. Anbefales å sikkerhetskopiere disken, slette innhold og deretter lage RAID, men skal gå med en disk med innhold også. Dersom noe går galt under Raid-bygging vil du miste alt Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 (endret) For Tux skyld ta kopi før du lager et raid volum. Kjøp gjerne mer enn 1 til også. Raid1 er litt basic Endret 2. februar 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389 Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Joda ser den, men penger er penger Lenke til kommentar
Mantaturbo Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Da har OCZ Trion 100 fått en arvtaker OCZ Trion 150 greie lesehastigheter men dårlig skrivehastigheter hvis du til formodning vil skrive mere enn 3gb på en gang til den . Ser ut til at den blir litt billigere enn 850 evo men har vel valgt evoen før denne alikevel pga skrive hastigheten. Test : http://www.guru3d.com/articles-pages/ocz-trion-150-240-gb-ssd-review,1.html Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Hvilket program er greit og enkelt å klone snurredisk til ssd med i disse tider? mener jeg brukte acronis for maaaange år sideb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå