Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mitt spørsmål er, var "remove volume + quick format" nok for å rense SSD? var dette som var åraken til dårligere esulterer i RAID og en HHDErase og CLEAN må til for å få bort alt? .

Nei, remove volume bare sletter partisjonen, wear level data og allokeringstabellen i SSDen vil fortsatt eksistere etterpå.

Quick format sletter bare filtabellen som ligger på lagringsmediet og påvirker ikke kontrolleren.

Du må alså enten kjøre Clean (eller HDerase, dersom disse sletter info i kontrolleren), eller flashe firmware, siden det har samme effekten.

 

@Theo: Tony på OCZ forum sier at Vertex yter bedre når SATA modus er satt til RAID i BIOS... Men man kan jo se hva man opplever selv med sitt eget HBA og hovedkort.

Lenke til kommentar
Mitt spørsmål er, var "remove volume + quick format" nok for å rense SSD? var dette som var åraken til dårligere esulterer i RAID og en HHDErase og CLEAN må til for å få bort alt? .

Nei, remove volume bare sletter partisjonen, wear level data og allokeringstabellen i SSDen vil fortsatt eksistere etterpå.

Quick format sletter bare filtabellen som ligger på lagringsmediet og påvirker ikke kontrolleren.

Du må alså enten kjøre Clean (eller HDerase, dersom disse sletter info i kontrolleren), eller flashe firmware, siden det har samme effekten.

 

@Theo: Tony på OCZ forum sier at Vertex yter bedre når SATA modus er satt til RAID i BIOS... Men man kan jo se hva man opplever selv med sitt eget HBA og hovedkort.

Dette var nytt for meg. Jeg fikk nok ikke rense bort alt dritten, LOL.

 

Jeg skal rense og prøve igjen, med 128 Secrors og RAID-mode, men jeg får ikke installere Intel Matrix Storage Manager på W7 (men det gikk fint på Vista). Får melding "dette passer ikke på dette OS .. bla... bla ..". Har dette mye å si? og hva er alternativet for å få det siste RAID-drivere på W7 da?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Mitt spørsmål er, var "remove volume + quick format" nok for å rense SSD? var dette som var åraken til dårligere esulterer i RAID og en HHDErase og CLEAN må til for å få bort alt? .

 

 

I utgangspunktet var det en fleip fra min side, det med at man må bruke HDDerase mellom hver offset man tester. Men det er litt sant. Ytelsen hos meg har gått ned med 100 MB/S på 2 dager med tester og 1 defrag.

 

Hold dere unna defrag, selv om windows påstår at disken må defragmenteres. Jeg tror kanskje det var dette som ødela mye av ytelsen for min del.

 

Ifølge flere på ocz forumet, holder det ikke verken med HDDerase eller clean. Enkelte får kun tilbake ytelsen ved reflash av firmware.

 

Les denne linken for mer info.

 

Utdrag:

Thanks Rhys. It seems a reflash was the only thing that immediately solved my performance issue. I am back to normal now. All other methods were just degrading it. PerfectDisk, diskpart clear all, reformat, realign: all ended up with writes slowing to a crawl at 40mbs and reads and 90mbs!
Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Defrag på SSD er som å banne i kærka :) Uansett hva Tony måtte mene om "snill defrag" så skal det ikke være nødvendig overhodet, noensinne.

 

Ellers ser det ut som reflash da er den beste "reset" metoden. Som vel også har vært nevnt blant alternativene Gullars har tatt opp.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar helt feil, IOmeter bør være er av de verste, og man må "rense" alt den dritten den etterlater med en gang. Etter IOmeter vil SSD være så "dirty" at det er ingen vits å kjøre noen tester på den før man renser (flasher?) igjen. Tar jeg helt feil?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Ytelsen har falt med 100MB/s der jeg fikk best resultat tidligere.

 

Kjørte en ny atto nå, og har kommet oppi 1001 MB/s på 8192-testen. Tror dette er defrag si "skyld" eller "gevinst".

 

Atto rekord:

post-5273-1237216722_thumb.jpg

 

Men jeg likte det egentlig best da de midtre testene viste 900+ MB/s.

 

Edit:Ble inspirert til å kjøre enda flere tester... blir jo aldri ferdig med benchinga :blush:

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
IOmeter er en av de værre ja, det er helt klart. Men det er bare hvis man misbruker det. Hvis du setter en tidslimit på den på 5-10 sek, så går det helt fint.

Jeg kjørte en IOmeter test på 10 sec. (og har angret i 2 dager nå). men den dritten brukte par minutter på "preparing" og jeg vet ikke hva slags tull den holdt på med da.

 

Den etterlot seg en fil som fylte hele SSD, selv en SSD-noob som meg vet at dette er ikke bra i hele tatt. kan vi konkludere med at man må flashe etter IOmeter med en gang?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Den lager en fil ja. Det er bare den fila den bruker for å teste. Ville ikke vært noen forskjell om du hadde lagt inn en kjempestor .rar fil fra et spill eller noe.

 

Av alt som har blitt sagt i løpet av de siste sidene, så mener jeg dette med benchmarking sier mer om SSDene enn om selve benchinga.

 

Selv har jeg ikke gjort noen ting ift alignment og offset, har kjørt en rekke benching i ATTO, CDM, IOmeter osv. og jeg har ikke mister ytelse en plass. Jeg vet også at GullLars har gjort det samme (Bruker også Mtron SLC), og han har heller ikke mistet noe ytelse ifølge han selv hvertfall.

 

En på jobben lager programvare til parkeringsautomater, og de bruker en type MLC flash som har FAT filsystem. Før han lagde en optimalisering som simulerte wear-leveling, så holdt ikke SSDene ett år engang, bare fordi loggfiler ble skrevet til samme sektor hver gang.

Lenke til kommentar
IOmeter er en av de værre ja, det er helt klart. Men det er bare hvis man misbruker det. Hvis du setter en tidslimit på den på 5-10 sek, så går det helt fint.

<...>Den etterlot seg en fil som fylte hele SSD, selv en SSD-noob som meg vet at dette er ikke bra i hele tatt. kan vi konkludere med at man må flashe etter IOmeter med en gang?

OI, det ser ut som jeg glemte å definere en variabel for dere:

Under "disk targets" i starten er det en rute som sier "Maximum Disk Size" (sectors). Denne bestemmer hvor stor testfilen IOmeter tester i får lov til å være. Når denne står på 0 så tester IOmeter all tilgjengelig diskplass (og det er ikke helt lurt nei, som du påpeker).

Siden 1 sektor er 512bytes, så vil et passende tall her (100MB-1GB) være ca 200.000 - 2.000.000. Jeg beklager så mye at dette glapp for meg første gangen, jeg skal redigere posten.

 

Edit:

Jeg vet også at GullLars har gjort det samme (Bruker også Mtron SLC), og han har heller ikke mistet noe ytelse ifølge han selv hvertfall.
@Beef supreme; du kjenner til uttrykket "SS or it didn't happen"?

Jeg har SS fra dag 1 og noen helt nylig, og skriv-ytelse er ca 5% dårligere. Det er ikke så VELDIG rart, siden jeg har 1GB ledig plass nå av 58GB, mens når den var ny var den helt tom :p

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jeg er fersk og "noob" på SSD, og prøvde å bruke de erfaringene som SSD-gruene har i denne tråden.

 

Jeg spurte direkte i denne tråden om det var greit å kjøre IOmeter?, og fik beskjed, bare å kjøre på, og ingen av guruene ga en pip fra seg om konsekvenser, rensing, flashin osv...

 

Nå etter 2 dager grubling, og etter at instalerte OS på en "dirty" SSD, hører jeg at man må "flash" for å få bort dritten som IOmeter etterlater seg.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Ytelsen har falt med 100MB/s der jeg fikk best resultat tidligere.

 

Kjørte en ny atto nå, og har kommet oppi 1001 MB/s på 8192-testen. Tror dette er defrag si "skyld" eller "gevinst".

 

Atto rekord:

post-5273-1237216722_thumb.jpg

 

Men jeg likte det egentlig best da de midtre testene viste 900+ MB/s.

 

Edit:Ble inspirert til å kjøre enda flere tester... blir jo aldri ferdig med benchinga :blush:

 

Du er ikkje kul før du får over 1GB/s på Hdtune eller HDtach :tease:

Lenke til kommentar

Ytelsen vil sansynligvis ta seg opp igjen etter litt, men det går øyeblikkelig hvis du re-flasher firmware. Jeg beklager så mye at jeg glemte å si fra om "Max disk size" saken, men det ble bare som å skrive over enheten èn gang sekvensielt. Det "tunge" arbeidet IOmeter gjorde varte bare i 10-15 sec, og skal ikke ha ført til noe varig degradert ytelse.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
@Beef supreme; du kjenner til uttrykket "SS or it didn't happen"?

Jeg har SS fra dag 1 og noen helt nylig, og skriv-ytelse er ca 5% dårligere. Det er ikke så VELDIG rart, siden jeg har 1GB ledig plass nå av 58GB, mens når den var ny var den helt tom :p

 

Nja, men jeg kjenner hvertfall til utrykket "PIX OR IT DIDN'T HAPPEN!!!!!1111oneone" :p

Har et par bilder fra CDM på side 25, men har ikke noen nye. Skal se om jeg kan kjøre en bench til når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Ytelsen vil sansynligvis ta seg opp igjen etter litt, men det går øyeblikkelig hvis du re-flasher firmware. Jeg beklager så mye at jeg glemte å si fra om "Max disk size" saken, men det ble bare som å skrive over enheten èn gang sekvensielt. Det "tunge" arbeidet IOmeter gjorde varte bare i 10-15 sec, og skal ikke ha ført til noe varig degradert ytelse.

Jeg har lært mye og fikk masse hjelp fra deg også. Det er ingen grunn at du skal beklage.

 

Det kan hende at jeg forventer mye, men jeg ville gjerne høre om max-disk, rensing, flashing fra deg eller andre SSD-gruene i denne tråden.

Effekten vil gå bort etterhvert, men jeg kommer til å flashe og instalere OS på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...