Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så .. breakdown to the fix.

Hvis jeg skal ha et nytt primærdrev til et Asus X99M-WS (socket 2011-3) eller et Asus Maximus VIII Gene (1151), jeg har ingen PCIE utvidelsesspor ledig og heller nesten ingen 2,5" brønner ... Hva kjøper jeg? Vifter me visa her men er usikker på hva jeg går for.

Er det SM951 jeg må ha eller Intel 750 2,5" - eller er det noe annet spennende å gå for / vente på?

Lenke til kommentar

Så .. breakdown to the fix.

Hvis jeg skal ha et nytt primærdrev til et Asus X99M-WS (socket 2011-3) eller et Asus Maximus VIII Gene (1151), jeg har ingen PCIE utvidelsesspor ledig og heller nesten ingen 2,5" brønner ... Hva kjøper jeg? Vifter me visa her men er usikker på hva jeg går for.

Er det SM951 jeg må ha eller Intel 750 2,5" - eller er det noe annet spennende å gå for / vente på?

Er en M.2 slot på begge Asus kortene, så du kan velge (X99 har flere PCIe lanes).   SM951 passer direkte i M.2 slot'en.

Går du for en 2,5" intel, bør du skaffe ASUS hyper kit, som er en overgang mellom M.2 slot'en og intel disken.

Les mer om det her: http://rog.asus.com/415802015/asus-gaming-motherboards/intel-750-2-5-inch-ssd-with-nvme-and-asus-hyper-kit/

Sjekk også at BIOS'en din støtter boot fra nvme disker, og eventuelt oppdater denne for å få støtte for det.

Lenke til kommentar

Eller enda en grunn til å velge Intel 750 da... da disse ikke throttler.

Det er jo ikke noe nytt akkurat, og 750 gjør det dårligere på flere felt, så helt fullgod erstatter er det ikke. Er rimelig få ledige Pci-e slots også.

Men absolutt. Om man har noe som konstant belaster SSDen tungt, og ikke har god luftflyt til M.2'en, og man har en PCI-e slot ledig. Kjør på 750 heller da ja.

Uansett, for om man har tilpasset for bedre kjøling så spiller det ingen rolle om at SM951 throttler på luft. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Sm951 nvme er såpass hissig på 4k random read, at jeg ville anbefale denne. Med over 1GB/s seq write, så skriver man ikkje i mange minuttene uansett ;)

Må man ha over 500GB, så må det jo bli 750 800GB eller 1.2 TB

Det følger med et PCI-E 4X adapter kort med mitt Asus kort som jeg kan sette en SM951 eller 950 PRO inn på. Jeg kan da sette dette kortet ned mellom mine 980 Ti kort. MEN det jeg lurer på da er om varmen fra skjermkorta vil påvirke SSD'n slik at den throttler? Vil begge skjermkorta da kjøre i 8X? (slik jeg har dem nå er ene 16X og andre 8X og det funker bra) Hvis du vet dette da :p

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Hmm ..Throttle på SSD blitt en greie? M.2 socketen er jo relativt godt klemt inne under to skjermkort, og har heller ingen vifte på sidepanelet som vil treffe denne delen av HK. Viften i front vil vel ha noe effekt her. 

Ved benchmarking/kraftig bruk. Jeg tror ikke den throttler ved vanlig bruk da du ikke klarer å stresse den nok.

http://www.anandtech.com/show/9396/samsung-sm951-nvme-256gb-pcie-ssd-review/2

Lenke til kommentar

Many think you need to put heatsinks on the SM951, but that is tough to do on many systems. Our solution was to place a 120mm cooling fan over the Samsung SM951 M.2 PCIe SSD to help keep it cool. The exact fan we used was the Noctua NF-S12B-FLX, which spins at 1200RPM for 59CFM of blowing power.

The added fan kept the SM951 temperature down to just 58C, so we dropped the temperature of the drive by 24C at load by just doing this. The Samsung SM951 seemed to be fine with running at 58C as we never experienced any throttling again. Note that our idle temperature also dropped from 35C to 26C by adding the 120mm fan in front of the M.2 drive, so there was also a major temperature drop with regards to the idle temperature.

En litt spartansk løsning : :p

sm951-testing-fan-645x439.jpg

Ytelse med og uten vifte :

samsung-sm951-heat-issue.jpg

samsung-sm951-heat-fixed.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...