Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Setter server 2008 offset til 1024 automatisk? Det er i såfall veldig kjekt for alle som har SSD, siden 1024 går opp med både 4kb, og hvilken størrelse erase-block enn er. (med mindre man bruker et oddetall i raid-0...)

 

Jau, så lenge man lar setup (der man velger disk å installere Vista/server på) lage partisjonen så setter den offset til dette. Har man en partisjon allerede, så slett den bare og lag ny i setup, og en quick format..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Setter server 2008 offset til 1024 automatisk? Det er i såfall veldig kjekt for alle som har SSD, siden 1024 går opp med både 4kb, og hvilken størrelse erase-block enn er. (med mindre man bruker et oddetall i raid-0...)

 

 

Det var dette som skjedde hos meg også (Vista). Tolket det som et "tegn" fra OS-gudene, og bygde videre på dette.

 

256K stripene fant jeg ut på OCZ-forumet var svært bra på 4x60GB Vertex, men den personen hadde 256 som offset. Og da tror jeg 1024 bør være helt greit da det er "4x256" offset.

 

Fikk jo ikke så verst tall jeg da, og det kan jo være greit at mest mulig er "stock". Så slipper man å rote rundt så mye :)

Lenke til kommentar

Multicoreboot er aktivert på den siste, men ikke på den første oppstartsvideoen. Dette er forsåvidt et valg jeg har vist om lenge.... Men har installert W7 så mange ganger at jeg ikke har gidda/glemt å aktivere multicoreboot før nå. Samtidig så står strømstyringa på powersave mode på den siste videoen .... oppdaget det ikke før videoen var lagt ut. Men det er ikke noen kjempeforskjell når den er satt til noe annet heller.

Lenke til kommentar
Her er Crystaldisk etter å ha slått av en hau loggelementer i Eventviewer som tikket i eninga, hele 44 stk. (mange Server 2008 spesifike loggs), og noe i Task Scheduler.

 

Anvil: Hvordan har du satt opp din X25-M i HDtune random accsess og Crystaldisk (AHCI/Raid/Offset)? Ser spesiellt at jeg får over 50% mer enn deg på bla. 512b i HDtune (mer på linje med X25-E), og endel i Crystaldisk også.. Er alltid på søken etter mer ytelse, og kunne vært artig å sett om det er noe å tjene på annet offset enn 1024 som Server 2008 satte selv (uansett hvor lite det er), angrer på at jeg ikke tok meg tid til å teste ut dette selv, men anntar det er forsvinnende lite... F.eks. om du hadde en link til noen som har prøvd dette ut..

 

Jeg har ikke prøvd å finne andre offset på Intel "diskene".

CDM'en du viser her er veldig nært de tidlige testene jeg tok, skal se om jeg finner dem.

(sjekk side 33 så finner du en av de tidligste jeg tok med CDM)

 

Kan du legge ut en HD Tune Random Access som viser din Intel?

Er dette som OS disk eller standalone?

 

edit:

Forskjellen på offset i Vertex var faktisk ganske stor selv etter FW 1199, ~15-20% i enkelte tilfeller.

 

edit2:

Her er Random Access testen jeg tok første dag på Intel X25-M

post-137664-1237204018_thumb.jpg

Den andre du så på side 61? var nok mens den sto i laptoppen som OS disk regner jeg med.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg dette hvorfor prisene er sånn?

 

Det er samme produkt som Intel men kanskje Kingston yter bedre service?

 

Litt drøy forskjell er det, komplett er vel ikke den billigste heller.

(sjekket multicom og de er noe billigere, har du sjekket prisguiden?)

 

edit:

eller tenker du på at den "minste" er dyrest?

E-serien er en SLC (X25-E), M-serien er en MLC (X25-M), der ligger prisforskjellen.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Noen som har sjekket hvilken offset Win7 setter? Hvis man kjører et oddetall antall SSD i Raid0 ( jeg tenker å kjøre 3 stk ) hva bør man tenke på da? Har grublet litt på dette selv og lurer på om man treffer på noe spesielt der.

 

Grunnen til at jeg vurderer 3xRaid0 har med ledig plass på kontrolleren å gjøre, samt selvf. total pris. Må disse tallene da være delelig med 3 istedet for 4 eller hvor ligger da bøygen?

 

EDIT:

Til den som lurte på de for et par sider siden. 30 og 60GB Vertex har 32MB cache, 120 og 250GB har 64MB cache.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Så alle Vertex har 64MB cache? Det er i såfall strålende nyheter :D

 

Anvil:

Det vil si at du får en brukbar offset med Win7 og at det da kun er XP som flere har sagt som gir gal offset, takker :). Men du nevnte noe om "så lenge man ikke har oddetall antall disker i Raid0". Hva tenkte du på?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Så alle Vertex har 64MB cache? Det er i såfall strålende nyheter :D

 

Anvil:

Det vil si at du får en brukbar offset med Win7 og at det da kun er XP som flere har sagt som gir gal offset, takker :). Men du nevnte noe om "så lenge man ikke har oddetall antall disker i Raid0". Hva tenkte du på?

 

Jeg kan ikke huske å ha nevnt noe om oddetall, men det ser ut for at gunstige offset generelt og spesielt for 30GB'rn er 64, 128, 256. (KB)

Har du da 3 disker i raid-0 kan det da være gunstig å prøve 64*3, 128*3, 256*3.

Det kan jo hende at default (1024) funker helt greit også men jeg vil sterkt anbefale deg å prøve noen forskjellige før du endelig installerer.

Har du tenkt å bruke raidet til OS?

Lenke til kommentar
Ja det blir Win7 OS på raidet. Det blir OS de mest brukte programmer og spill som skal ligge der.

 

Blir helt sikker knall ;-)

 

Et tips er at du finner offset og tester mens diskene er utenfor OS, det forenkler prosessen betydelig. (du sparer timesvis)

Lenke til kommentar

Hvis dere kanskje husker fra noen sider tilbake, så kom jeg med en kort teori om hvordan man kan sette offset i forhold til cluster, enheter i raid, stripestørrelse, og erase-blocks.

Det jeg kom frem til var at offset:

- være delelig med 4KB (minste skrivbare enhet i SSD).

- også være delelig på stripestørrelse.

-Burde være en 1/x brøk av eller være delelig på erase-block størrelsen.

 

Og noen andre hensyn som også bør tas:

-[stripestørrelse]/[antall enheter] være delelig på 4KB.

-[stripestørrelse]/[antall enheter] burde være en 1/x brøk av eller være delelig på erase-block størrelsen.

 

For optimal ytelse burde alle kriteriene over være oppfylt, og for maksimal båndbredde med minst mulig tap av IOPS burde den siste 1/x brøken som er nevnt være 1/1 (og i såfall bør også den første være det også). Dette vil spesielt lette jobben betydelig for "dummere" SSD-kontrollere. Jeg valgte selv å gå for en [stripestørrelse]/[antall enheter] som var 1/x av eraseblock, siden det ga høyest IOPS for mine SSDer på min kontroller, men ikke noe særlig tap av båndbredde.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte totalt 6 tester på Vertex 30GB med 64, 128 og 2048 Sectors på IDE-mode, 1 ATTO og 1 Crystalmark på hver, og fikke beste tallene på 128. Jeg kjørte IOmeter før jeg tok 2048-testene. Og kjørte ikke noe HHDErase eller CLEAN mellom noen disse.

 

Til slutt vekeslet jeg ofsett til 128 Sectors, + Remove Volume + queick format, og gikk over til RAID mode for å installere W7, men i min store overraskelse RAID-mode med 128 viste dårlige resultater enn IDE. Jeg Kjørte ikke noe HHDErase eller CLEAN mellom disse.

 

Mitt spørsmål er, var "remove volume + quick format" nok for å rense SSD? var dette som var åraken til dårligere esulterer i RAID? og en HHDErase og CLEAN må til for å rense alt?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...