Vakuum Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Har nettopp bestilt deler til ny gaming PC (4690K/GTX 970) og lurer på om en Samsung Pro 850 512GB er overkill? De hadde ikke 256GB inne på lager der jeg bestillte og tenkte at 256GB kan bli i det minste laget for gaming pc i dag uansett. Har ikke lyst å kjøpe EVO ettersom jeg ikke tar sjansen på at de samme problemene som på EVO 840 dukker opp på den også. Så tilbake til opprinnelige spørsmål, er PRO 512GB overkill? :/ Høres ut som et godt valg for en OS-disk. Om du ville merket forskjell fra EVO og PRO til vanlig bruk kan diskuteres. Men sånn jeg ser det så betaler du for kvaliteten og påliteligheten som PRO tilbyr. Lenke til kommentar
Nado Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Har nettopp bestilt deler til ny gaming PC (4690K/GTX 970) og lurer på om en Samsung Pro 850 512GB er overkill? De hadde ikke 256GB inne på lager der jeg bestillte og tenkte at 256GB kan bli i det minste laget for gaming pc i dag uansett. Har ikke lyst å kjøpe EVO ettersom jeg ikke tar sjansen på at de samme problemene som på EVO 840 dukker opp på den også. Så tilbake til opprinnelige spørsmål, er PRO 512GB overkill? :/ Høres ut som et godt valg for en OS-disk. Om du ville merket forskjell fra EVO og PRO til vanlig bruk kan diskuteres. Men sånn jeg ser det så betaler du for kvaliteten og påliteligheten som PRO tilbyr. For min del så er PRO-diskene dem som gir mest for pengene. Skal du opp på noe bedre så koster det minst dobbelt så mye, som regel mer. Jeg håper i det minste at denne ikke vil slit med treghet over tid. Er det noen vits å overprovisjonere disse og hva er anbefalt % ? Lenke til kommentar
johome Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Sandisk Extreme Pro serie ( som er veldig bra ) har som default satt av ca 7% til overprovisoing. Lenke til kommentar
Nado Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Sandisk Extreme Pro serie ( som er veldig bra ) har som default satt av ca 7% til overprovisoing. Ja har lest mye bra om den! Dessverre blir det litt over smertegrensen for en 500GB prismessig... forhåpentligvis er 850 Pro tilsvarende bra Lenke til kommentar
johome Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Du får tak i 240 GB modellen også Lenke til kommentar
Nado Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Tror det kan bli i det minste laget for dagens spill... de tar jo ufattelig stor plass etterhvert. 20-30 GB er snart "under gjennomsnitt" for et AAA spill :OHørte at GTA V tok 65 GB og Witcher 3 tok 40 GB. Greit nok at disse spillene er større en de aller fleste spill, men det er likevel over 100GB på to spill! Kan se for meg at spill vil bli større også med tanke på ukomprimert lyd og video. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 (endret) Tror det kan bli i det minste laget for dagens spill... de tar jo ufattelig stor plass etterhvert. 20-30 GB er snart "under gjennomsnitt" for et AAA spill :O Hørte at GTA V tok 65 GB og Witcher 3 tok 40 GB. Greit nok at disse spillene er større en de aller fleste spill, men det er likevel over 100GB på to spill! Kan se for meg at spill vil bli større også med tanke på ukomprimert lyd og video. Legg til et par til, som bf4 med expantions (60gb) så er det fort 100 til. 512 er for lite nesten det også. :-\ Endret 26. august 2015 av bshagen Lenke til kommentar
Nado Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Tror det kan bli i det minste laget for dagens spill... de tar jo ufattelig stor plass etterhvert. 20-30 GB er snart "under gjennomsnitt" for et AAA spill :O Hørte at GTA V tok 65 GB og Witcher 3 tok 40 GB. Greit nok at disse spillene er større en de aller fleste spill, men det er likevel over 100GB på to spill! Kan se for meg at spill vil bli større også med tanke på ukomprimert lyd og video. Legg til et par til, som bf4 med expantions (60gb) så er det fort 100 til. 512 er for lite nesten det også. :-\Ja, men det blir for dyrt for meg med 1TB disken Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 26. august 2015 Del Skrevet 26. august 2015 Bedre med to stk 500, blir billigere, I allefall EVO akkurat nå. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 (endret) Har en merkelig oppførsel på en av SSD'ene mine her (850 Pro). SSD detekteres av BIOS og jeg kan lage et raid array sammen med andre drev i sata-config RAID SSD detekteres IKKE under Windows-installasjon når jeg kjører den separat eller sammen med andre i sata-config ACHI. Den kommer ikke opp i det hele tatt der hvor mange velger hvor man skal installere. Alle andre drev kommer opp. SSD komer rett opp i filbehandling når jeg kjører den på en USB docking og jeg kan kopiere filer til den. SSD kommer IKKE opp i Samsung Magician men dette er kanskje siden den altså er på USB? Jeg har den lille røveren i hånda her, er det noe måte å teste den på (via USB docking) for å se om den er delvis fucked? Jeg har selvsagt testet forskjellige sata kabler og porter på HK. Det er ikke der problemet ligger. Endret 27. august 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Det var en firmware auto update i Magician tidligere i 2015 som gjorde SSD'ene til Samsung delvis bricked. Har den virket tidligere. Sikkert det ikke er noe uefi bøss med hovedkortet ditt (som jeg ikke vet hva er) slik at du har prøvd ssd'en in en "helt annen PC". Kjører du Samsung Magician under windows 10 http://answers.microsoft.com/en-us/insider/forum/insider_wintp-insider_devices/samsung-magician-software-doesnt-recognize-windows/707d1eda-d840-4a89-9a57-bc82023a8860?page=2&auth=1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 (endret) Ja - alt har fungert helt fint relativt lenge (kjører 8.1 ennå). Hovedkortet er nå ASRock X99 OC Formula/3.1 Jeg bruker i utgangspunktet ikke Magician fordi det har så langt jeg kan se ingen verdi når drevene står i RAID. Dermed tror jeg ikke det er blitt installert noe firmware automatisk. Jeg har holdt på leeeenge med feilsøking her nå, fordi jeg har problemer og ustabiliteter. Jeg begynte å mistenke drevene da filer/installasjoner forsvant, jeg klarte ikke boote til windows (bare safe mode) og system repair og checkdisk starter ofte. Jeg slettet da raid arrayet, satt sataconfig til ACHI og bootet på WIN 8.1 ISO. Det var da jeg så at det ene drevet ikke kom opp under installasjon. Testet så 1 og 1 til jeg fant synderen, koblet denne ut og nå virker iallfall forløping ting mer stabilt. Jeg skal re-installere alt og se fremover .. mener at de største problemene oppstod når jeg installerte IRST men skal verifisere i dag. Har desverre bare en laptop operativ per nå, og kan ikke åpne denne (jobb maskin) så får ikke testet SSD'n i Magician på en SATA kabel p.t. Har bare USB dock. Det var iallfall helt tydelig at den ikke kom frem under Windows installasjonen, men at BIOS fant den og at jeg kunne velge den i arrayet ved CTRL+I under POST. Endret 27. august 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Prøv å få kjørt en diskpart clean på den . Windows install lar deg ikke velge en USB tilkoplet disk som installasjon target. Så å teste å installere win på den mens i USB kabinett er ikke en relevant test mener jeg. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Nei det har jeg aldri sagt eller forsøkt Den var selvsagt på SATA da jeg oppdaget at den ikke kom frem under installasjon. Jeg har den i USB nå på laptopen for å se om det gikk ann å sjekke om det var noe galt med den. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Nei det har jeg aldri sagt eller forsøkt Den var selvsagt på SATA da jeg oppdaget at den ikke kom frem under installasjon. Jeg har den i USB nå på laptopen for å se om det gikk ann å sjekke om det var noe galt med den. Åja ..., misforstod det. Men diskpart clean er nok uansett greit å prøve å få gjort på den slik at den er helt fri for filsystem og disk type . Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Jepp skal teste det så fort hovedmaskina er oppe igjen .. Har ingen image til dette HK så sitter nå her å laster ned :\ Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 (endret) Ser ut til at diskpart clean gjorde susen. Kjørte en på alle nå just in case. Syntes uansett det var en merkelig oppførsel av drevet, men samma det. BTW: Det var ingen ny firmware til SSD'ene. -- Edit: Jeg må si jeg er ganske imponert over Acronis, og det er verd penga å kjøpe det. Hadde et image av primærpartisjonen bestående av 2 drev. Slettet raid-oppsettet på disse under POST (så diskpart clean .. hehe) og laget nytt bestående av 3 drev, bootet på acronis rescue media, installerte imaget mitt og la så til de ekstra gigabytene det nye drevet gav i disk management. Alt ser ut til å fungere strålende. Er det noe med dette som ikke er så lurt? Jeg har størrelsen og jeg har ytelsen til drevene og IRST rapporterer ingen feil (verfication error: 0). Beklager litt O.T, men for en gubbe som meg som liker å installere alt old school way så må jeg si jeg ble litt imponert. Det var ikke like enkelt tidligere med recovery av raid da jeg satt med Raptor 10K rpm spinnedisker på socket 775. Endret 27. august 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
covah Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Er Intel 750 400GB versjonen verdt prisen? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Er Intel 750 400GB versjonen verdt prisen?Noen mener ja, og noen mener nei Jeg mener ja. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå