Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hahahha ....Gullars og sveinls beskrivelse nizzen får meg til å tenke på Weird Al sangen :!:

 

Anyhow ... den _tilsynelatende_ nedgraderingen jeg har sett på atto, ligger det an til at det er slikt som ordner seg selv over tid?, eller misforsto jeg nå?

 

Jeg merker absolutt ingen forskjell i det heletatt ved vanlig bruk. Om ikke annet så virker ting raskere etter jeg slo av swap...

 

Eventuelt så kan kanskje dette skyldes at degraderingen var ved overføringer av større filer, noe som det er relativt lite av ved lett bruk?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

JKJK,

 

Nei, du misforstår ikke.

Hvis man "misbruker" en SSD (les bencher dagen lang) kan den til slutt trenge en "reset", værre er det ikke.

Vi vet jo fra før at MLC har begrenset levetid men det har en HDD også.

Jeg tar det med knusende ro.

 

Sjekket nettop Vertexen min og den viser absolutt ingen tegn til degradering. (den ligger ikke på latsiden for å si det sånn)

 

edit: la til atto skjermdump.

post-137664-1237160237_thumb.png

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Edit: ser jo lyst for meg ut dette:

HDTach and HD-Tune full write test

Again you have to delete the partition to run the test. Running the full test will write to every cell on the drive. Some have reported that this is a good way to clean the drive. I say the opposite, every cell that has to be written thereafter will have to be erased before it can be written too.

 

Other benchmarks, such as Iometer, ATTO, CrystalMark, etc etc. will degrade the performance temporarily. But if you keep running these benchmarks, the drive will never get a chance to recover.

 

My advice would be. Run your benchmarks (they are fun afterall) then after, either clean the drive and install your OS and use the drive as normal, or if you don't want to clean the drive, just run the drive as normal and performance will recover on its own, in time.

 

Jeg har ikke kjørt HDtune eller HDtach, og har kun kjørt de andre testene 1 gang. Så jeg regner med at dette er stor m i vannglass... da jeg ikke har kjøpt SSD'en for benchmarkingens del :)

Lenke til kommentar

Gikk litt gjennom diverse tips og triks, men for det meste dette http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=47212, og noen andre triks som linkes til fra samme tråd, og fikk en bedre ytelse (regner jeg med), men enda viktigere, fikk frigjort masse plass også.

 

Jeg kan ikke tro at jeg har installert W7 + all drivere + all oppgradering + en del av mine mest brukte programmer, og det er fremdeles 20GB fri på den lille dingsen. Jeg har nok lagt en god del på HDD, men 20GB fri er over alle forventningene.

Lenke til kommentar

Jeg filmer med dårlig mobilkamera med fucked lysmåler .... :blink:

 

Jau.. jeg gleder meg til å få ssd på stasjonærern :) (q9450).

 

Wops... glemte at den sto i powersave mode :!: Litt kjappere når den står i balanced eller high performance mode ;)

 

Det som er en flaskehals nå er at i det touchpaddriveren initslaliserer, så henger musa et sekund eller to, så får ikke trykket videre straks windows har startet... det synes på videoen i det jeg skal trykke OK på operaflywatch oppstartswarningen.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Oppstart med W7 på min bærbare tar 23sekunder med HDD, ~15sekunder med SSD (X25-M), har ikke tatt tiden med Vertex.

 

Har tenkt å prøve den ene X25-E'en som bootdisk på en stasjonær, regner jeg med at den er raskere enn den bærbare. ;-)

(jeg booter max noen ganger per måned så det betyr jo skrekkelig lite for meg da)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke kjørt HDtune eller HDtach, og har kun kjørt de andre testene 1 gang. Så jeg regner med at dette er stor m i vannglass... da jeg ikke har kjøpt SSD'en for benchmarkingens del :)

 

Husk at dette gjelder writes, ikke read.

 

Du får ikke kjørt HDTune full write uten å slette partisjonen(e) først .Hvis du prøver, så får du beskjed om dette. :)

Lenke til kommentar

Dette er grunnen til at man ikke skal benche for mye på SSD. Fra Tony. Det er også grunnen til at SLC drives koster mer.

10,000 cycles per cell...that's all MLC cells have, SLC is 100,000 cycles.

hence why its important to limit writes to extend life

Wear leveling will kick in and do its best first...then I suspect the drive will start shrinking once the backup cells have run out

 

Gullars:

Har du verifisert at Acronis True Image ikke fucker opp PAO? Andre opplevde jo store problemer med sine SSD sannsynligvis fordi de hadde brukt Image rutiner som vi snakket om den gang. Greit å få avklart dette en gang for alle.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt anledning til å teste Arconis nei. Jeg har hatt OS på SSDene mine siden rett etter jeg monterte PCen i starten av september. Jeg planlegger å bruke det når jeg skal migrere raidet mitt til adaptec 5805 kontrolleren jeg har liggende. Jeg kommer til å gjøre det når jeg får vertex'ene og skal benche de. Jeg kommer da til å bruke en partisjon på en standard WD caviar GP 1TB disk i mens, og da vil jeg sansynligvis montere OS'et på den i mens.

Hvis det viser seg at OS ikke er glad å bli migrert mellom fake-raid, ikke-raid, og hardware raid, så er jeg klar til å installere på nytt også :)

(hvis noen lurer hvorfor jeg sitter oppe, så er jeg midt i en lab-rapport som skal leveres i marra... :p)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Dette er grunnen til at man ikke skal benche for mye på SSD. Fra Tony. Det er også grunnen til at SLC drives koster mer.
10,000 cycles per cell...that's all MLC cells have, SLC is 100,000 cycles.

hence why its important to limit writes to extend life

Wear leveling will kick in and do its best first...then I suspect the drive will start shrinking once the backup cells have run out

 

Gullars:

Har du verifisert at Acronis True Image ikke fucker opp PAO? Andre opplevde jo store problemer med sine SSD sannsynligvis fordi de hadde brukt Image rutiner som vi snakket om den gang. Greit å få avklart dette en gang for alle.

 

Her er en detaljert erfaring: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=53080

Lenke til kommentar

Suverent :thumbup:

 

Vil det fungere å kjøre Image fra HDD til SSD om man bruker samme kontroller og samme modus i bios? Hmm ved nærmere ettertanke vil man nok da få feil offset ja.

 

Det man muligens kan gjøre for å slippe å reinstallere alt fra HDD til SSD er å kjøre full backup i Win7 med systemstate fra HDD. Reinstallere Win7 på SSD med riktig PAO og deretter restore Win7 backupen man tok fra HDD til SSD. Man må selvf. passe på at boot.ini og slik er korrekt samt at man bruker identisk Win7 Build. Alle drivere man vil trenge ift SSD Raid må også være installert på HDD installasjonen før man kjører backup.

 

Jeg oppgradert min B7000 til B7057 uten noe problem på HDD, dermed kan man gå til siste build før man gjør dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Alså, med mindre du har spesielle behov som krever at du reinstallerer OS ofte, så er det vell strengt tatt ikke noe stort behov for å bruke image på SSD? Det går jo såpass fort å installere uansett. Når vi installerte windows server 2008 SP1 på serveren vår, så tok det bare noen få minutter (etter vi hadde lastet RAID drivere, og CDen hadde lastet installasjonsfilene...)

Lenke til kommentar

Her er Crystaldisk etter å ha slått av en hau loggelementer i Eventviewer som tikket i eninga, hele 44 stk. (mange Server 2008 spesifike loggs), og noe i Task Scheduler.

 

Anvil: Hvordan har du satt opp din X25-M i HDtune random accsess og Crystaldisk (AHCI/Raid/Offset)? Ser spesiellt at jeg får over 50% mer enn deg på bla. 512b i HDtune (mer på linje med X25-E), og endel i Crystaldisk også.. Er alltid på søken etter mer ytelse, og kunne vært artig å sett om det er noe å tjene på annet offset enn 1024 som Server 2008 satte selv (uansett hvor lite det er), angrer på at jeg ikke tok meg tid til å teste ut dette selv, men anntar det er forsvinnende lite... F.eks. om du hadde en link til noen som har prøvd dette ut..

post-72177-1237179524_thumb.jpg

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...