Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Nizzen:

Til min store forskrekkelse ser jeg at jeg gjennomgående har skrevet GB/s i flere innlegg selv om jeg er smertelig klar over at jeg vet forskjellen haha. Geez, hva kaller man det. Det samme som at man blir dårligere i rettskriving av å lese for mye på nett, hmm.

Vel kan trøste meg med at jeg da ikke kvalifiserer til hverken OCD, Asberger el. tross alt. (skal brukes som bevis neste jobbdag).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Theo.

Dumt å måtte bytte hovedkort om man ombestemmer seg senere eller går til innkjøp av NVMe drive i m.2 formfaktor.

Det jeg prøver å få frem i tråden her (som tas opp gjentatte ganger) er at m.2 er ikke synonymt med hverken SSD eller pci express 3.0 på prosessorens pcie gfx bus eller NVMe eller lanes rutet.

Har du lest kommunikasjonen min med Jarsve tidligere i tråden og hva problemet til Gigabyte sin implementering for hans del på x99 gaming (fra side 869) .Porten er på dmi 2.0 i x2 konfig.

At du velger et slik kort får være din greie . Men å generelt anbefale det syns jeg ikke da x99 er og forbli entusiast sokkel hvor man skal kunne forvente at det ligger minst en tilknyttet rev 3.0 bussen om de først har utstyrt kortet med slike slotter.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hvor bruker jeg det som en generell anbefalning? Jeg sier heller ikke på noen som helst måte at M.2 er synonymt med SSD, tvert i mot spesifiserer jeg via linker at det er et mye brukt grensesnitt til mange formål. Jeg har tross alt brukt grensesnittet til WiFi, blåtann og annet i en haug år.

Jeg sier enkelt og greit at det ikke nødvendigvis er noen grunn til å ikke kjøpe kortet bare fordi man skal benytte en M.2 ACHI SSD. Er man strålende fornøyd med en Samsung Evo 850 500GB M.2 enhet i mange år fremover (langt fra usannsynlig selv om man velger X99), så er det et helt greit valg. Kjøper man en Samsung SM951 så forstår jeg ikke hvorfor man kjøper et hovedkort som er annonsert med 10Gb/s (med store bokstaver over hele fjøla) M.2 implementsjon uansett hva man forventer at et kort med X99 måtte ha. Og bare fordi man bomma ift. hva man forventet betyr det ikke at kortet er feil for alle som titter på X99.

X99 er defintivt ett entusiast chipset (Sokkelen er LGA2011-v3) men det er ikke ensbetydende med at man må benytte en 250GB SSD til 3000,- for Win8.1. For mange dreier X99 seg like mye om "futureproofing" og at det kan gi mer for pengene å gå for X99/i7-5820K vs. Z97/i5-4690K da prisforskjellen ikke er så himla stor. Når det er sagt er "futureproofing" (i den grad det er mulig) også noe som taler for å sikre seg ift. M.2 NVMe ja men ikke nødvendigvis et must.

Mitt poeng er at selv om man velger X99 betyr det ikke at man automatisk eller skal/må velge de raskeste og dyreste komponentene ellers som minnebrikker på 3000-3800MHz, de raskeste SSDene, toppklasse skjermkort med eller uten SLI/CF osv. Det kan liksågodt være helt andre årsaker til å gå for X99, som flere kjerner i en rimelig prosessor, mulighet for mye minne men at man kjøper billigere brikker med lavere hastighet osv. Samt en drøss andre ting.

Det går fint ann å være entusiast og velge X99 av helt andre grunner enn å kjøpe 3-4 Titan X til 12.000 per stykk. (når vi først er i gang med å putte ord i munnen på hverandre.)

Jeg er ikke uenig i at man ikke anbefaler en svakere M.2 implementasjon, bare ikke enig i at det nevnt Gigabyte kortet nødvendigvis er feil kort for alle og at det er fullstendig feil å si følgende:

1. "mao. styr unna Gigabyte"

2. "Gigabyte leverer ikke 10Gb/S, det er løgn!"

3. "Den bruker SATA"

Ser også det andre du skriver og ikke uenig i det.

Ja jeg har lest dine tidligere innlegg, som du ser i mine tidligere innlegg før dette igjen ser du at jeg også kommer til at det er snakk om en x2 implementasjon via chipsett (eller helt spesifikt dmi 2.0 som du sier).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det har hele tiden i siste årene nå vært klaging om at sata/ahci er flaskehals.

Hovedkort med kun ahci implementering av pci SSD er allerede utdatert.

Theo , du får kjøpe hva du vil selvsagt. Du sier "man må ikke kjøpe..." Og "man" tolker jeg som en generell anbefaling.

M.2 slotter på desktop hovedkort vil jeg tro man bruker denne hovedsaglig til lagrings enhet og ikke wifi. Det er noe annet med aio pcer og bærbare og nuc.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

At du tolker det som en generell anbefalning får stå på din kappe. Tror temaet er rimelig avklart og at det forlengst har blitt redusert til gjentakelser og flisespikking.

Kremt, du påpeker spesifikt selv at M.2 også brukes til annet utstyr på desktop hovedkort og at det ikke er ensbetydende med SSD. Det nevnte Gigabyte kortet har også en egen M.2 slot for SSD/lagring og en annen M.2 slot for annet type utstyr bla. WiFi og blåtann. 

At NVMe er det nye ift. SSD er noe de fleste er klar over.

Men igjen, ja, vil man ha raskere SSD via M.2, kjøp et annet billig X99 MicroATX kort som ASRock X99 Extreme 4. Vil man ha 4 PCIe slotter på X99 MicroATX og en 500GB M.2 EVO er mer enn bra nok for deg i uoverskuelig fremtid så kan Gigabyte kortet være mer enn bra nok. Det er hele poenget. Kanskje du tom. synes at Win8.1 kjører mer enn raskt nok på 850 Evo M.2 og senere kjøper en PCIe NVMe SSD og plugger i en av PCIe slottene for alle VMene du vil ha litt bedre IO på.

Vil man overklokke på X99 MicroATX kjøper man sikkert helt andre kort igjen osv. Det kommer også X99 MicroATX kort med USB 3.1, som da gjør alle kort med 3.0 "utdatert", det betyr ikke at kort med 3.0 er feil for alle. Kommer sikkert også X99 kortrevisjoner med annen ny teknologi.

EDIT:

Er også klar over at M.2  ACHI samt SATA-Express for desktop er et mellomsteg da SATA 3.0 ble for begrensende.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kremt, du påpeker spesifikt selv at M.2 også brukes til annet utstyr på desktop hovedkort, som eks. WiFi og at det ikke er ensbetydende med SSD. Det nevnte Gigabyte kortet har også en egen M.2 slot for SSD og en annen M.2 slot for annet type utstyr.

Og poenget er.

Jeg opplyser og belyser i tråden til uinnvidde at M.2 er en formfaktor. Det er mye forvirring rundt dette som du finner fort ut ved å se i denne og andre poster om p3700 , ssd750 , NVMe og m.2.

Og jeg sier ikke nå at du er en av de uinnvidde ...

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

At det er mye forvirring rundt M.2, NVMe, PCIe, SATA 3.0/3.2, ACHI HBA, SB, Chipsett og hvordan alt mixes og henger sammen osv. Helt enig :)

Skal heller ikke si at jeg har fullstendig oversikt og ikke lærte en del av disse 2 dagene i denne tråden som også førte til mye kildelesing og forhåentligvis litt crashcourse-oppdatering. :thumbup:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har skrevet dette før, men kan være greit å repetere.

1. M.2 er en port som støtter mye. PCIe, USB 2.0, Sata3, Sata Express med ACHI og Sata Express med NVMe er blant noen av de.
  2. Sata blir byttet ut med PCIe som port fordi sata har for lav båndbredde.
  3. ACHI blir byttet ut med NVMe som protokoll fordi ACHI har for mye overhead og ikke er optimalisert for flash.
  4. Sata Express er en port som har både Sata og PCIe porter i seg.

Jeg skjønner godt at det er lett å missforstå.

M.2: https://en.wikipedia.org/wiki/M.2

Sata Express: https://en.wikipedia.org/wiki/SATA_Express

Lenke til kommentar

Det merkelige er at Skylake og Z170 innfører SATA Express også på etterfølgeren til Z97 med lansering i August 2015. Merkelig trekk om dette skal være en "utdøende" standard. De fleste artikler jeg har lest ellers sier at dette SATAe kun er et mellomsteg/fix/patch til SATA4 evt. kommer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det merkelige er at Skylake og Z170 innfører SATA Express også på etterfølgeren til Z97 med lansering i August 2015. Merkelig trekk om dette skal være en "utdøende" standard. De fleste artikler jeg har lest ellers sier at dette SATAe kun er et mellomsteg/fix/patch til SATA4 evt. kommer.

Kan det ha noe med kost å gjøre? Sata Express er jo egentlig kun en sata-port + PCIe-port. Så det er ikke veldig mye jobb å integrere i brikkesettet.

Holder meg til M.2 og PCIe enn så lenge..

Lenke til kommentar

Kan det ha noe med kost å gjøre? Sata Express er jo egentlig kun en sata-port + PCIe-port. Så det er ikke veldig mye jobb å integrere i brikkesettet.

Holder meg til M.2 og PCIe enn så lenge..

Mener at Asrock sin USB 3.1 front panel sak går over sata express, og det er jo bra. Ålreit bruk av en connection man ikke bruker ellers. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

850 evo 500GB koster ca det samme og er en god del raskere :)

850evo ER best på pris vs ytelse. Suveren på 4k random read, som man vil ha til os "disk"

Kan lønne seg om man kjøper 850Evo hos NetOnNet og aksepterer faktumet at det ikke er godt gammeldags Intel 25nm synchron MLC med sf2281 som hyperX.

Jeg har også noen EVO 850 men er ikke helt overbevist etter problemet med TLC kontroller problemet med 840Evo (tok lang tid føre det kom til overflaten).

Men igjen HyperX 3K har kun ratet nand til 3000 p/e cycles kontra 5000 p/e cycles på den vanlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...