Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Slike skjemaer som er postet over. Er det noe tilsvarende å finne på Asrock? Mitt tidligere Gigabyte hovedkort hadde en tabell som viste nesten samme informasjon. Men manualen til mitt Z87M OC Formula har ingen av delene.

Du finner svaret på det her :

http://www.tomshardware.com/reviews/samsung-xp941-z97-pci-express,3826-3.html

 

Man må tappe seg med SSD inn på cpuens pci express 3.0 bus for grafikk kortene for full utnyttelse av pcie basert NVMe (pcie ahci).

På socket 1155/1150 er det begrenset med lanes og ta av kontra x99/socket 2011. Og mange m.2 slotter er på pci express 2.0 via Intel dmi.

Om det er SSD på m.2 kort med x4 lanes eller SSD på pcie fullkort som Intel p3700/750 forandrer ikke på det.

Man må avgi grafikk kort dedikerte 3.0 lanes for å se den store båndbredden.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legger ved bilde fra SSdn min, sett bort fra at CPU kjører på 4,1 GHz.

 

Egentlig har jeg ikke så mye mer å si...

 

Du feiler totalt med å teste ssden din siden du bruker rapidmode. Da tester du for det meste rammen din ;)

 

Test med 16GB testsize og uten rapid, så tester du selve ssden.

 

Ved førstegangsload av filer, så er nesten alltid rapidmode litt treigere en å ikkje bruke det. Noe å tenke på siden førstegangsload av ting er det som blir brukt oftest :)

 

Her er ca samme poengsum med test av ssd uten å teste rammen. Stikkordet er Intel P3700 NVMe :p

 

NVMeINTELSSDPEDMD40_400GB_1GB-20140910-1

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Skal installere en Intel 750 400GB i gaming-maskinen, og lurer på å bruke min gamle Samsung 850 Pro som lagringsdisk for spill.    Regner jo med det funker smertefritt, men er det noen forhåndsregler å ta når det gjelder  NVMe og AHCI?

 

Ser for meg å ikke koble til Samsungen før all installering av Windows 8.1 er ferdig på 750'en. 

 

Har et AsRock X99m Killer hovedkort.

Lenke til kommentar

Skal installere en Intel 750 400GB i gaming-maskinen, og lurer på å bruke min gamle Samsung 850 Pro som lagringsdisk for spill. Regner jo med det funker smertefritt, men er det noen forhåndsregler å ta når det gjelder NVMe og AHCI?

 

Ser for meg å ikke koble til Samsungen før all installering av Windows 8.1 er ferdig på 750'en.

 

Har et AsRock X99m Killer hovedkort.

legg inn nyeste bios. Plankekjøring resten :)
Lenke til kommentar

Bytta ut SSD'n som fulgte med min Dell XPS 13 (9333) med en Samsung 850 EVO 1TB mSATA. Her er en Anvil bench. Husk strømsparing er på og jeg har ikke lagt inn noen drivere annet enn de Win10 selv har, så resultatene kan bli bedre :

 

post-10067-0-06242400-1430757720_thumb.png

 

Eneste jeg reagerer litt på er 4K skriveytelsen på 67 MB/s, men sikkert strømsparings greiene som gjør det. Siden det er en laptop er det jo greit at det er på.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Innafor det der. Spesielt om man ikke har deaktivert write back cache (eller var det omvendt?) Elns.

 

I alle fall, det kan øke skriveytelsen vesentlig, spesielt i random write 4k. Men kan også skape bugs om maskinen mister strømmen/restartes plutselig.

 

Ja den cache greia glemte jeg. Usikker hvordan det er i Win10. Vel nå har jeg lagt inn Ubuntu på den, så spiller ingen rolle da :p

Lenke til kommentar

Kan man sette OS ssd og en tilsvarende ssd i raid0 uten å tape alt som ligger på OS ssd'en fra før? Evt hvordan

Har fått meg en ekstra Mx100 512gb  :)

 

Lag et image av installasjonen på systemdisken din før du kobler inn den nye disken og setter opp raid-volumet. Jeg hadde anbefalt Trueimage, men når jeg skulle gjøre akkurat det samme for noen uker siden så klarte bare ikke Trueimage jobben!

Lenke til kommentar

Fikk følgende resultater ved test av Intel 750 400GB:

 

RjU4S1py.jpeg

 

Til sammenligning 2 x 850 Pro 512GB Raid 0:

 

L2wxK1ZU.jpeg

 

Hvilken løsning ville dere valgt? 

 

4000kr for Intel 750 400GB eller 5000kr for Samsung 850 Pro 1TB Raid 0?

 

Noe må være galt der. Intel 750 er da raskere enn det der. Kanskje Nizzen vet det.

Lenke til kommentar

Greit nok, NVMe/Windows har visse bugs (husker ikke i farta), noe som muligens kan forklare litt høy responstid og ytelse visse plasser på bla. 750. 

Tross det så var det mistenkelig lav ytelse på begge testene i 4K RR, som jo også er det som lettest blir påvirket av andre ting, så misstenker egentlig at det er noe annet. 

 

Dette er hva mine to 840 Pro i Raid0 scorer (merk at dette var med en i overkant normal mengde ting i bakgrunnen, og to rimelig fulle SSDer på en gammel installasjon full av drit):

post-79251-0-65153300-1430936923_thumb.png

 

Så at du scorer under 30 MB/s kan kanskje tyde på at noe ikke er helt riktig satt opp, eller at det av en annen grunn ikke yter optimalt.  

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Har noen av de nye standardene "vunnet"? PCIE, NVm, SATAE, eller hva det er? Jeg har ikke fulgt med i det hele tatt i det siste, men begynner å bli nysgjerrig på hva slags standard som gjelder hvis jeg f.eks. skal kjøpe ny SSD til Skylake build til høsten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...