Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Tråd på OCZ om benching og degradering.

 

Link

Dette var bra link!

Hvis denne posten er riktig, da vil de testene som jeg kjørte ikke degradere varig. :=

 

Toney prater om "Once or twice with a thorough clean (Diskpart) then load an OS is fine". jeg er ikke så sikker hva han mener med "clean". jeg har kjørt en Diskpar og forandret alignement til 128 på nytt, og kjørte en "quiek format" før jeg installerte W7, er dette nok "clean"?

 

Han prater om å kjøre defrag også .. "Load an OS, grab one of the proven defraggers", hva mener ham?

 

Han mener Diskeeper 2009 med Hyperfast eller PerfectDisk 10. Diskeeper vil oppdage at du kjører SSD, og enable Hyperfast, når du da kjører en optimering, vil den kun optimere "Free Space", selv om den også av og til vil flytte store mengder data til en annen lokasjon på disken, noe den ikke burde gjort etter min mening.

PerfektDisk 10 oppdager ikke SSD, så med denne skal man kun kjøre "Consolidate Free Space" på SSD, men må si at denne er ganske massiv første gang man kjører den. Fordelen med PerfectDisk 10 er at du kan hoppe over allt dette, og kun defragge enkelfiler i 20 stk. om gangen, dette er en ekstremt forsiktig og fin metode å bruke, da den ikke flytter på data i det hele tatt, kan forklare fremgangsmåten om noen er intressert i dette....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En STOR fordel med SAS over SSD er at man ikkje mister ytelse på disken over tid :p

 

En annen fordel er at for de som trenger mere lagringsplass uten å gå på en smell økonomisk.

 

Venter enda på Vertexene mine :(

 

Tror jammen det blir kult med en god del ssd i raid-0 og en god del sasdisker i raid-0 på samme kontroller blir PHETT :D

Lenke til kommentar
En STOR fordel med SAS over SSD er at man ikkje mister ytelse på disken over tid :p

 

En annen fordel er at for de som trenger mere lagringsplass uten å gå på en smell økonomisk.

 

Venter enda på Vertexene mine :(

 

Tror jammen det blir kult med en god del ssd i raid-0 og en god del sasdisker i raid-0 på samme kontroller blir PHETT :D

 

Jau, du får det beste ut av begge verdene slik, og er et godt alternativ for de med god råd til hardware og ikke bryr seg om lyd. Selv bruker jeg en WD GP 1TB disk med 334gb plater til lagring, den har brukbar lese/skrive hastighet og grusom søketid, men er like stille som en 2.5" 5400rpm disk...

Lenke til kommentar

Gutter og jenter?

 

Jeg er enig med GullLars, dette styret med degradering tar helt overhånd. *Hvis* det viser seg at dette er et problem vil det komme løsninger på dette og det kommer nok ganske fort.

 

Om SSD'en avviker i ytelse en dag kan den ha justert seg til neste gang dere bencher. Dette er en del av det indre i SSD'er og det går seg rett og slett til over tid.

Lenke til kommentar
Gutter og jenter?

 

Jeg er enig med GullLars, dette styret med degradering tar helt overhånd. *Hvis* det viser seg at dette er et problem vil det komme løsninger på dette og det kommer nok ganske fort.

 

Om SSD'en avviker i ytelse en dag kan den ha justert seg til neste gang dere bencher. Dette er en del av det indre i SSD'er og det går seg rett og slett til over tid.

Du har bra poeng her, og jeg leser på OCZ forumet at det er midlertidig og kan fikses av seg selv, alle fikses fort med visse verktøy. Men vi "SSD noober" kan skvette fort når den viser lavere tall etter få tester.

 

Vet du om en grei 1-2-3 måte (med link til verktøyene) for å få ytelsen tilbake(fjerne midlertidig effekten av benchin?)

Lenke til kommentar
Vet du om en grei 1-2-3 måte (med link til verktøyene) for å få ytelsen tilbake(fjerne midlertidig effekten av benchin?)

 

Foreløpig finnes det ingen 1-2-3 metode som går på få sekunder.

For Vertex kan man enten flashe på nytt (full reset), HDDerase 3.3 eller CLEAN.

(har bare prøvd flashing selv)

Alle disse er destruktive og krever at man tar en image av disken og kjører den tilbake etterpå.

 

Jeg bruker TrueImage til imaging og den gjør jobben. (kjapt og enkelt)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Har bestilt meg 2 IBM X25-disker som jeg skal sette i Raid 0. Tror det blir rimelig bra.

 

Hva anbefales når det gjelder oppsett?

 

OS, Spill, programmer på SSD, men ikke tempfiler og musikkfiler o.a?

 

Det blir ikke bare rimelig bra ;-)

 

Jeg kjører som normalt, med unntak av at jeg slår av defragmentering og system restore.

 

Det kan nok være litt å tjene på andre tweaks men mine holder nok til jeg kjøper nye. (om noen år)

Lenke til kommentar
Vet du om en grei 1-2-3 måte (med link til verktøyene) for å få ytelsen tilbake(fjerne midlertidig effekten av benchin?)

 

Foreløpig finnes det ingen 1-2-3 metode som går på få sekunder.

For Vertex kan man enten flashe på nytt (full reset), HDDerase 3.3 eller CLEAN.

(har bare prøvd flashing selv)

Alle disse er destruktive og krever at man tar en image av disken og kjører den tilbake etterpå.

 

Jeg bruker TrueImage til imaging og den gjør jobben. (kjapt og enkelt)

Dette var 1.2.3 jo, og grei nok. Jeg fant en trail True Image Home 2009 og kan bruke det, og kan nok kjøre ett par CLEAN i DISKPART også. Men mener du at man må flashe også? eller det holder med "remove volume , quick format" også?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Ja, men han var veldig kort. Je tror at "remove volume" vil slette alt som finnes (like bra som flashing). Ja kan tenke meg at mnan kan gjøre følgende:

 

1- Lage image

2- Remove volume + queick format

3- Ett par CLEAN i DISKPART

 

Og hive Image tilbake. Høres dette grei ut eller ?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Ihht Tony skal CLEAN være nok, men det vet jeg ikke.

 

En annen ting som nevnes er at man skal max benytte 80% av kapasiteten, dvs er SSD'en for full *kan* det resultere redusert ytelse. (skriving)

 

Så egentlig er SSD bare dritten :!: Det er bra med èn gang, så går det bare en vei --> :devil:

Lenke til kommentar

Hmm jeg lærer stadig nye ting om SSD takket være dere! :)

Bruker man f.eks 40GB på system partisjonen, så passer det bra med en 60GB Vertex da, og man slipper å miste så mye ytelse?

 

Genialt dette med å lage et image av oppsettet, lagre det på en HDD, og så erase SSD'n med HDDerase 3.3. Da får man igjen tapt ytelse slik jeg forstår det nå. Ikke så mye styr som jeg trodde tidligere.

Lenke til kommentar
Ihht Tony skal CLEAN være nok, men det vet jeg ikke.

 

En annen ting som nevnes er at man skal max benytte 80% av kapasiteten, dvs er SSD'en for full *kan* det resultere redusert ytelse. (skriving)

 

Så egentlig er SSD bare dritten :!: Det er bra med èn gang, så går det bare en vei --> :devil:

 

Din morroklomp ;-)

 

Skal vi ta en kjapp IOPS test ;-)

Lenke til kommentar

Jeg vil nokk engang understreke at degradering av ytelse absolutt ikke gjelder alle SSDer, og at å bruke hele tilgjengelig kapasitet ikke vil påvirke SSDer som har overprovisjonert nokk plass (alså, du får ikke tilgang til all kapasiteten som er der), alt dette kommer til slutt an på kontrolleren.

Mine Mtron har for øyeblikket 1GB ledig av 59GB, og ytelsen jeg får målt i CDM er så og si nøyaktig lik det den var når diskene var "ferske" og akkurat hadde fått en partisjon for første gang. (det er ca 5% degradert skriveytelse, sansynligvis pga lite ledig plass for garbage-collection, siden 70xx serien til Mtron ikke setter av noe særlig plass. Leseytelsen er nøyaktig lik det den var dag 1).

Det er en god tommelfinger-regel uansett å alltid ha minimum 5-10% ledig diskplass, så man har noe å arbeide med. Det gjelder harddisker også. Når HDD kommer under denne grensen blir det VELDIG fort fragmentering.

 

EDIT: gutta, ikke ypp med Nizzen når det kommer til RANDOM WRITE IOPS, hans raidkontroller cacher alt som skal skrives opp til 4GB og holder unna 60.000-80.000 IOPS ;)

På random read knuser vell samtlige her 15k SAS raidet hans ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...