Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Side nr 850. Tilfeldig? :p

Det er en konspirasjon! Jødene, NWO og NSA overvåker tråden og bruker ham som provokatør!

Edit: Glad jeg kan poste det her for i politikk-delen av forumet hadde noen tatt meg seriøst.

Edit2: Vi har jo i følge enkelte brukere en hemmelige høyreekstrem agenda bak modereringen. Eller venstreorientert. Spørs hvem man spør.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På tide å skaffe seg en ssd(250g) til operativsystem+programmer. Kommer til å legge bilder, dokumenter o.l. til en snurredisk. Ser det er flere her som liker mx100. Har også sett litt på samsung sine disker. Nå er det vel bare ca en hundrings i forskjell på 850 evo og 850 pro...så mellom de blir valget lett. Mellom crucial og samsung, så er det vel en forskell på ca 400kr. Er samsung sin verdt de ekstra kronene? Hva mener dere jeg bør velge....mx100 eller 850 pro? :hmm:

Velg hva du vil men ikke 850 Evo.

Du mener 840 evo... vel ;)

Husk at ved slike utsagn, så bør man ha en link/test til hvorfor man ikkje man velger akkurat den ssden. Uten noe forklaring hvorfor, så blir ikkje akkurat forumet bedre :)

Side nr 850. Tilfeldig? :p

HaHa

Jeg mener både 840 og 850 Evo selvfølgelig. Hvem kan STOLE på Samsung med den blemmen de har gjort med sin meriterte søppel ssd og sikkert tidligere versjoner av deres ssd serier utenom Pro. Vil ikke nevne navn..

Leste du forresten linken jeg postet i #16994 til Andrull i tråden ? Skremmende lesing :)

Endret av papusan
Lenke til kommentar

830 er jo legende ssd ;)

Kanskje det er derfor at Samsung ikke laget en feil fiks for 830...HaHa. Det er ikke veldig mye og spare på en 850 Evo kontra 850 Pro. Så hvorfor ta risikoen med å kjøpe en ny Evo ? Har mer sansen for Crucial Mx100/200 enn Samsung Evo. Hvorfor drive risikosport med oppgradeing av hardware..
Lenke til kommentar

HaHa

Jeg mener både 840 og 850 Evo selvfølgelig. Hvem kan STOLE på Samsung med den blemmen de har gjort med sin meriterte søppel ssd og sikkert tidligere versjoner av deres ssd serier utenom Pro. Vil ikke nevne navn..

Leste du forresten linken jeg postet i #16994 til Andrull i tråden ? Skremmende lesing :)

Du tar i for hardt synes jeg, man mister i alle fall ikke data, bare hastighet med den feilen. Det har vært nok av SSD produkter hvor brukere mistet all data, inkludert Intel sine tidligere SSDer med 5 års garanti.

• Liker 1
Lenke til kommentar

HaHa

Du tar i for hardt synes jeg, man mister i alle fall ikke data, bare hastighet med den feilen. Det har vært nok av SSD produkter hvor brukere mistet all data, inkludert Intel sine tidligere SSDer med 5 års garanti.

Hvorfor kjøpe en oppdatert eller ny ssd av en modell som har feilet tidligere ? Er det ikke ille nok og BARE miste hastigheten ?
Lenke til kommentar

Hm... har en 840 pro som nettopp takket for seg her. Fiffig.

Den begynte å gi mye ntfs feil og delvis korrupt data. Får formatert og brukt den over USB, men så fort jeg setter den på en satakontakt på et hovedkort så går enten pcen i blåskjerm eller blir veldig treg. Får ikke flashet firmware pga det heller.

Jaja, bare å bytte den.

Lenke til kommentar

Sitter med en 250GB MX100 i maskinen nå, som begynner å fylles. Vurderer enten å kjøpe en lik, eller å kjøre på med en M2 og heller legge over OS på denne. Noen som har erfaringer her? Hovedkortet mitt har native støtte med egen M2 port, men virker ikke som om det bugner over med valgalternativer på det norske markedet.

Lenke til kommentar

Er det ikke ille nok og BARE miste hastigheten ?

Høres ut som om du aldri har mistet data før i tillegg til å overdrive hvor alvorlig problemet er / var.

Har du hørt om backup før ? ;) Problemet er eller VAR ? Problemet er IKKE fikset med Rep fixen fra Samsung.. Sjekket du ikke linken som jeg postet til Andrull ? Se Post #55 http://forum.notebookreview.com/solid-state-drives-ssds-flash-storage/766065-ssd-better-6.html

Du burde kanskje lese gjennom hele tråden. Jeg hadde ikke godtatt at min eller alle mine ssd's mister hastighet etter hvert.. Et feilprodukt levert av Samsung..

Endret av papusan
Lenke til kommentar

Poenget til mandela tror jeg nok er at det er vesentlig bedre med slike problemer, enn modeller som ikke funker eller dør i hopetall, slik en del har opplevd før på visse modeller fra også andre merker.

Dog, det vil nok variere. Noen vil kanskje synes det er bedre med en defekt SSD, enn en som blir treg som man ikke får på reklamasjon. Alt etter bruken.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvor stor disk er det anbefalt å ha for kun å ha til OS(Win8)

256GB

Nå har jeg ikke prøvd Win8, men krever det så sykt mye plass? Win7 som jeg har med massevis av programmer (ingen spill) får jeg plass til på en gammel 64 GB SSD med passe god margin. I dag ville jeg kjøpt 128 GB til Win7 fordi det koster minimalt mer enn 64 GB og yter vesentlig bedre, ikke fordi jeg trenger plassen.

De andre OSene jeg bruker (Mint, Ubuntu, Kubuntu) krever langt mindre, selv med stor programpakke.

Det er vel først hvis man har spesielt plasskrevende programmer man vil ha inn der i tillegg til OS og normal programpakke at det er vits med noe mer enn 128 GB. Eller hvis man ikke gidder å skille på OS/programfiler og mediefiler.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

256GB
Nå har jeg ikke prøvd Win8, men krever det så sykt mye plass? Win7 som jeg har med massevis av programmer (ingen spill) får jeg plass til på en gammel 64 GB SSD med passe god margin. I dag ville jeg kjøpt 128 GB til Win7 fordi det koster minimalt mer enn 64 GB og yter vesentlig bedre, ikke fordi jeg trenger plassen.De andre OSene jeg bruker (Mint, Ubuntu, Kubuntu) krever langt mindre, selv med stor programpakke.Det er vel først hvis man har spesielt plasskrevende programmer man vil ha inn der i tillegg til OS og normal programpakke at det er vits med noe mer enn 128 GB. Eller hvis man ikke gidder å skille på OS/programfiler og mediefiler.
256 fordi de er kjappere grunnet brukt nand die cap og medfølgende paralellisering av nand pakkene.

120/128 SSDene er markant tregere for fleste modeller/produsenter.

http://www.anandtech.com/show/7864/crucial-m550-review-128gb-256gb-512gb-and-1tb-models-tested/2

Man ønsker raskest mulig os partisjon. At Windows selv uten program files brukt noe særlig klarer seg fint med 40-80gb er ikke poenget.

128 er helt ut.

Lenke til kommentar

256GB

Nå har jeg ikke prøvd Win8, men krever det så sykt mye plass? Win7 som jeg har med massevis av programmer (ingen spill) får jeg plass til på en gammel 64 GB SSD med passe god margin. I dag ville jeg kjøpt 128 GB til Win7 fordi det koster minimalt mer enn 64 GB og yter vesentlig bedre, ikke fordi jeg trenger plassen.

De andre OSene jeg bruker (Mint, Ubuntu, Kubuntu) krever langt mindre, selv med stor programpakke.

Det er vel først hvis man har spesielt plasskrevende programmer man vil ha inn der i tillegg til OS og normal programpakke at det er vits med noe mer enn 128 GB. Eller hvis man ikke gidder å skille på OS/programfiler og mediefiler.

Win8 er bedre optimalisert enn win7 til å bruke mindre plass. Det største plassproblemet med Win7 er WinSxS som de MS aldri gadd å fikse skikkelig før i Win8. Man kan benytte mange metoder i Win7 for å krympe plassen her men det er langt fra optimalt og man får aldri krympet den fullstendig slik den gjør i Win8 hvor dette er skikkelig implementert.

Så jeg er enig med deg Simen, Win8 er ikke ille plassmessig ift. Win7. Microsoft vurderte å fikse problemet med WinSxS i Win7 men bestemte seg for å holde det til Win8+.

Gleder meg til Win10, det vil føles som en god oppgradering. Dog kanskje ikke like nødvendig som XP til Win7 føltes etterhvert. Ulempen er at jeg kanskje må bygge meg en UEFI maskin (min eldgamle X58 maskin holder god stand ennå) og da venter jeg heller til Skylake 14nm har blitt lansert samt at markedet har blitt flommet med et godt sortiment hovedkort og bang for buck CPUer (samt andre årsaker). Mao. mest sannsynlig jul 2015 eller vinter 2016. Mulig jeg også venter på neste "tick" med Cannonlake på 10nm som sies å komme bare året etter. Dog vil nok Win10 og Skylake friste mest med tanke på at maskinen min er såpass gammel. En ting er helt sikkert, det blir nok en slags smallfactor maskin fremfor de monstersize maskinene jeg alltid har hatt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Som Simen1 skrev, til Linux holder en 128GB SSD mer enn nok. På min nåværende Ubuntu installasjon bruker jeg 41GB av 256GB. Til Windows og spill så er 256GB et must, og her har jeg 512GB SSD. Ja viktig med rask OS partisjon.

Ser frem til Win10 selv. Consumer Preview kommer i neste uke, så blir vel å teste den :)

Lenke til kommentar

Planen er å ha kun OS og programmer som starter ved boot på den disken. Snakk om programer som MSI afterburner, programvaren til lydkortet og f.lux. Mao ikke noe som tar merkbar plass.

Resten av programmer og spill blir plassert på en SSHD som er dedikert til det.

Er det mulig å få en NVMe M.2 til å bli bootbar i en x58 platform?

Lenke til kommentar

Planen er å ha kun OS og programmer som starter ved boot på den disken. Snakk om programer som MSI afterburner, programvaren til lydkortet og f.lux. Mao ikke noe som tar merkbar plass.

Resten av programmer og spill blir plassert på en SSHD som er dedikert til det.

Er det mulig å få en NVMe M.2 til å bli bootbar i en x58 platform?

Først må det gå ann å kjøpe NVMe M.2.. Ikkje lett å vite når det ikkje finnes enda. X58 har vel ikkje m.2 slot heller...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...