Simen1 Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Lenge siden jeg gledet meg til en windows lansering men Win10 blir godsaker å få i en litt mer endelig versjon på SSD. Samme her, lenge siden jeg har hatt Windows hjemme og den nye forbrukerrettede forhåndsvisningen gleder jeg meg faktisk til. 1 Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Jeg sitter fortsatt med en eldre laptop med S-ATA I og Intel gen2 SSD som systemdisk. Måler les/skriv hastighet til 240 / 85 MB/s. Vil jeg få bedre hastighet av å kjøpe en SSD til og sette i RAID-oppsett? Evt. hvor mye bedre hastighet snakker vi om? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Jeg sitter fortsatt med en eldre laptop med S-ATA I og Intel gen2 SSD som systemdisk. Måler les/skriv hastighet til 240 / 85 MB/s. Vil jeg få bedre hastighet av å kjøpe en SSD til og sette i RAID-oppsett? Evt. hvor mye bedre hastighet snakker vi om? Tja bedre å heller ta ut den du har der, sette inn en Samsung 850 EVO da. Du vil ikke få full hastighet ut av den, men du maxer iallefall det SATA kontrolleren på hovedkortet klarer. Eventuellt MX100. Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Hva snakker vi om i hastighetsforskjell da? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Hva snakker vi om i hastighetsforskjell da? Forskjellen er størst på skrivehastighet. Med 850 EVO får du også mer lagringsplass på din laptop. Om det er verdt pengene må du vurdere. Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Jeg finner ingen steder om hva maks hastigheten på SATA I kan bli med SSD. Dersom jeg er i nærheten med den jeg har nå ser jeg ikke poenget med å oppgradere. Mer plass trenger jeg heller ikke på systemdisken. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 (endret) Jeg finner ingen steder om hva maks hastigheten på SATA I kan bli med SSD. Dersom jeg er i nærheten med den jeg har nå ser jeg ikke poenget med å oppgradere. Mer plass trenger jeg heller ikke på systemdisken.Det er litt motstridende info du kommer med.Hva med å fortelle 1) Laptop modell betegnelse, og hvor i den er SSD koplet. 2) Hvilken type modell SSD du har . Sata I/II/III har hhv max hastigheter på 150MBs/300MBs/600MBs. Du sier du har les 240MB/s og skriv 85MB/s med Sata I og det stemmer ikke. Vanskelig å gi noe korrekt svar da. Endret 3. januar 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Jeg har en HP Pavilion dv9550eo fra 2007 med harddiskgrensesnitt som heter Serial ATA-150. SSD'en er en Intel X-25m 80gb. Mine målinger i AS SSD benchmark er les 240MB/s og skriv 85MB/s. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 (endret) Jeg har en HP Pavilion dv9550eo fra 2007 med harddiskgrensesnitt som heter Serial ATA-150. SSD'en er en Intel X-25m 80gb. Mine målinger i AS SSD benchmark er les 240MB/s og skriv 85MB/s. Din SSD maxer allerede ut kontrolleren på sekvensiell lesehastighet, men 85 MB/s skrive er jo ikke mye. Ny SSD vil øke sekvensiell skrivehastighet først og fremst (samt random rw). Igjen om du trenger mer ytelse må du nesten bestemme selv. Hva med denne? Endret 3. januar 2015 av Betroz Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 SATA 150 har ikke nubbsjangs for å klare de hastighetene. Intel X-25 er Sata-300 i alle fall, og makser ut med de oppgitte tallene du ga. Det kan kanskje være en fordel å få ekstra lagringsplass, og en ny SSD vil nok gi bedre skrivehastighet. Men utover det er det nok lite å hente. Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Okay. Da får jeg holde meg til denne ssd'en til jeg en gang bytter pc Det er da heller ikke noe å hente på å sette inn enda en SSD og sette opp raid? Lenke til kommentar
Lunalotic Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Okay. Da får jeg holde meg til denne ssd'en til jeg en gang bytter pc Det er da heller ikke noe å hente på å sette inn enda en SSD og sette opp raid? Spar heller pengene til ny laptop. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Intel 320 160 GB hadde omtrent det doble i sust write speed. Det går på type og spesielt antall/størrelse nand pakker brukt og paralellisering. Read speed er det ikke mye å hente ved å bytte. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Det er da heller ikke noe å hente på å sette inn enda en SSD og sette opp raid? Nei. Dessuten er en Samsung 850 EVO singel raskere enn 2 Intel X25-M i RAID 0. Som de andre sier, spar pengene til ny PC. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 (endret) Jeg vil påstå man får mye større ytelsehopp fra en gammel HDD (200GB 2,5" 7200 rpm) til en gammel SSD (Intel X25-M) enn man får fra en gammel SSD (X25-M) til en ny SSD (Samsung 850 Evo). Den 8 år gamle PCen er sikkert treg av helt andre grunner enn SSDen og vil neppe få bedre opplevd ytelse av å bytte til nyere SSD. Spar pengene og bruk de på noe der de kommer bedre til nytte. For eksempel et innskudd på ny-PC sparekontoen. Endret 3. januar 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 (endret) Intel x-25 er mer enn god nok, selv i litt kraftigere maskiner. Helt enig i det Simen1 skriver. Endret 5. januar 2015 av Andrull Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Kan bekrefte installasjonstiden til Nizzen med Windows 8.1 på P3700. Dette er en syk syk sak! Ting er så vanvittig mye mer snappy. Trodde ikke det skulle utgjøre såpass til forskjell. Skal oppgradere fra 400 til 800GB nå. 1 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Kan bekrefte installasjonstiden til Nizzen med Windows 8.1 på P3700. Dette er en syk syk sak! Ting er så vanvittig mye mer snappy. Trodde ikke det skulle utgjøre såpass til forskjell. Skal oppgradere fra 400 til 800GB nå. Bare synd de koster så mye! Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Jepp, det er klart. Men lever man først i workstation og server-segmentet og vil ha IO, så er disse egentlig ganske rimelige. Det største minuset jeg ser med de foreløpig er manglende raid-løsninger annet enn software. However, Areca har sagt at de skal lansere raidløsninger for nvme tidlig 2016. Kjøpte 2x 2TB kort som skal inn i 2 ESXi servere like før jul... blir skøy å se hvordan det yter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå