Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Jeg får varierende resultater på iops'ene. Tok selvsagt skjermdump av den som var best.

Jeg vet ikke hvorfor det varierer, spørs om den jobbet med noe i bakgrunnen da denne ble kjørt?

Resultater varierer ved benching av SSD, slik er det bare.

Uansett er det i en helt annen klasse enn hva jeg får på Adaptec 3805.

3805 legger til 0.2-0.3ms på søketiden og det resulterer i "ræva" IOPS på små blokker.

Dette resulterer i at avg access time ligger på 0.38ms ~0.35ms på 512bytes på 2 x X25-E med en IOPS på ca 3100.

Det seier vel alt!

Mht ATTO testen din så blir den litt optimistisk da cache på kontrolleren er like stor som testfila, derav litt høye resultater.

edit:

Du kjører også testene på OS diskene og det resulterer i litt svakere resultater ved benching. Mine tester er stort sett utelukkende kjørt når SSD'ene er separert fra OS.

(unntaket er Vertex'en som jeg har i den bærbare)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis noen lurer på hva slags tweaks jeg har gjort, så finner dere dette her -> link til OCZ forumet

Har ikke opprettet ramdisk etc. men har fulgt oppskriften frem til dette kapittelet.

Takk for linken. Og dine resultater ser veldig bra ut :thumbup:

Jeg fant ikke en "free" versjon av TrueImage. Tilbudet er over!

Har noen en LINK til en bra og fri programm for å lage Image?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
...

Jeg har tenkt å lage en Image som jeg vil beholde på en HDD. Men ett par spørsmål:

Bør jeg å kjøre en defrag før jeg lager Image?

Hva slags fri program egner seg best for lage Image på SSD?

Er det noe annet jeg bør påta før jeg lager Image-filen?

Windows PE med imagex. (En del av Windows AIK). Krever en del av brukeren, bare.. Men det er gratis.

Jeg brukte denne til å få flyttet win7 installasjonen min til Vertex raid.. apply av win7 image på ca. 40GB (imagefilen er 10GB) tok 5 min..

Lenke til kommentar
Fulgte det med kabler?

(fan out)

Det fulgte med 4 lange kabler som var koblet sammen i 1 plugg, som skal plugges i kortet. Det var også med en ekstra monteringsbrakett som jeg ikke fikk bruk for. Pluss CD og håndbok.

Jeg flashet rocketkortet med ny firmware og lastet ned de nyeste driverne før jeg satte i gang.

Kortet har en ulempe ved seg. Noe jeg rotet bort endel tid på. Dersom du har flere diskkontrollere, må disse diskene kobles fra ved install av OS. Ellers får du BSOD ved install. Istedet for å rote med SATA-kablene, koblet jeg heller fra strømmen på de øvrige diskene og satte hovedkortets kontroller fra RAID til IDE i BIOS.

Etter OS var installert, forandret jeg hovedkortets kontroller tilbake til RAID, slo av PC'en og koblet så på strømmen på lagringsdiskene.

Dette står i tekstfilen som ligger sammen med driveren.

Lenke til kommentar

Virker for meg at dere bryr dere kun om SSD benchmarks, og ikke lar dere skremme av linken jeg kom med på side 83. Kjipt da at vi må kjøre HDDErase på SSD'n etter noen få måneder med bruk! Det plus at man ikke bør ha temp filer på SSD'n fordi det skaper fragmentering, som igjen gjør at ytelsen dropper.

Eneste grunnen til å kjøpe SSD slik jeg ser det nå, er for at OS skal boote raskere og programmer starte raskere. Men å skrive ting til SSD'n, ja det er farlig...

Litt satt på spissen dette, men det er jo sant. Mener dere?

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Hvis noen lurer på hva slags tweaks jeg har gjort, så finner dere dette her -> link til OCZ forumet

Har ikke opprettet ramdisk etc. men har fulgt oppskriften frem til dette kapittelet.

Jeg gikk gjennom alle disse tweaks, og det gikk helt fint (dette er beregnet på Vista, men W7 hadde akkurat samme menyene/valgene).

Det var veldig oversiktlig og bra, og jeg anbefaler alle nye SSD-brukere til å gå gjennom dette!

@Betroz

jeg har ikke hatt denne lille dingsen lenge, men bortsett fra start-tiden, hele systemet har blitt mye mer rsponsiv. Selv de programmene som jeg har lagt på HDD har fått en god del boost, merker jeg. Vil kjøre litt ytelse-tester for å bekrefte dette litt senere.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Kjipt da at vi må kjøre HDDErase på SSD'n etter noen få måneder med bruk! Det plus at man ikke bør ha temp filer på SSD'n fordi det skaper defragmentering, som igjen gjør at ytelsen dropper.

Jeg pleier å reinstallere 4-5 ganger i året uansett.

Vet du hva slags HDD-erase som er vanlig å bruke på SSD? Er det dette som kalles å resette SS-disker?

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Virker for meg at dere bryr dere kun om SSD benchmarks, og ikke lar dere skremme av linken jeg kom med på side 83. Kjipt da at vi må kjøre HDDErase på SSD'n etter noen få måneder med bruk! Det plus at man ikke bør ha temp filer på SSD'n fordi det skaper defragmentering, som igjen gjør at ytelsen dropper.

Eneste grunnen til å kjøpe SSD slik jeg ser det nå, er for at OS skal boote raskere og programmer starte raskere. Men å skrive ting til SSD'n, ja det er farlig...

Ytelsesøkningen med SSD er verdt dette merarbeidet.

Jeg har ikke observert noen større tegn til degradering på mine etter omfattende testing samt reinstallering av OS mange ganger.

Linken hos pcper er et ekstremt tilfelle hvor man bla har kjørt IOmeter.

IOmeter skal man ligge unna med unntak av små tester.

Skulle det vise seg at SSD har problemer med degradering lar det seg uansett løse på kort tid. (dersom man har de rette verktøyene)

I tillegg vil det garantert komme software som vil forenkle dette fra f.eks PerfectDisk og lignende.

@Sveinl,

HDDerase 3.x gjør jobben, det samme gjør en FW oppdatering av Vertex.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Virker for meg at dere bryr dere kun om SSD benchmarks, og ikke lar dere skremme av linken jeg kom med på side 83. Kjipt da at vi må kjøre HDDErase på SSD'n etter noen få måneder med bruk! Det plus at man ikke bør ha temp filer på SSD'n fordi det skaper defragmentering, som igjen gjør at ytelsen dropper.

Ytelsesøkningen med SSD er verdt dette merarbeidet.

Jeg har ikke observert noen større tegn til degradering på mine etter omfattende testing samt reinstallering av OS mange ganger.

Linken hos pcper er et ekstremt tilfelle hvor man bla har kjørt IOmeter.

IOmeter skal man ligge unna med unntak av små tester.

Skulle det vise seg at SSD har problemer med degradering lar det seg uansett løse på kort tid. (dersom man har de rette verktøyene)

I tillegg vil det garantert komme software som vil forenkle dette fra f.eks PerfectDisk og lignende.

Jeg kjørte denne IOmeter-tullet en gang og angrer på det. Testen tok ikke lang tid, men den brukte lang tid på "preparin", og jeg vet ikke hva den tullet med på disken, men skrev en fil som fylte hele SSD.

Lenke til kommentar

Defragmentering av HD er praktisk da geometrien er som laget for dette og man ønsker å ha data lagret sammenhengende.

I en SSD er strukturen anderledes og man har ikke et lesehode som må flyttes, dermed er det ikke noe stort poeng i å kjøre et defragmenterings program (laget for HDD) på en SSD.

Defragmentering vil også "slite" på levetiden på en SSD.

Det skader nok ikke å kjøre det en gang i blandt, problemet ligger i at diverse OS kjører dette hver uke og det vil i lengden redusere levetiden.

Lenke til kommentar

4x OCZ Vertex 30 GB i raid 0 (Tatt fra Sveinl)

https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=288201

Intel X25-E 32 GB (Tatt fra Anvil)

https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=286756

Intel X25-M 80 GB (Tatt fra Anvil)

https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=286762

OCZ Vertex 250 GB (Tatt fra Anvil)

https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=286755

Tok noen bilder fra tidligere poster og satte dem sammen, håper det er greit. Synes selv at hd tune pro viser fram ganske gode bilder som er enkle å forstå. Kunne også tenk meg å sett hvordan 2x Vertex gjør det i forhold til disse bildene.

Endret av FADDN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...