Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er den vanvittig mye bedre?

Men det jeg lurer mest på i første omgang er hvor stor forskjell vil jeg merke hvis jeg investerer 3-400kr mer i en SSD? er det verdt det?

Hvis folk legger ca 400kr mer i en ssd, er de allerede oppe i en Samsung 850 pro. Det har de fleste råd til. :green:

Endret av papusan
Lenke til kommentar

Det har de fleste råd til. :green:

Ja, men spørsmålet var om det var verd prisen. De aller fleste som skal ha SSD til sin private datamaskin vil ikke merke en døyt av de 3-400 ekstra kronene, altså ikke verd prisen. Hensikten med å betale ekstra må jo være at man får reell nytte og glede ut av det.

Lenke til kommentar

Men merkes det av de fleste vanlige hjemme-PC brukere? Sammenlign gjerne med MX100 nå som 840 Evo venter på ytelsefiks. Og merkes det nok til å forsvare 3-400 kr ekstra? Det gjør det nok for enkelte, men for de fleste vanlige hjemme-PC brukere gjør det neppe det. Om Seebastian som spurte om det var verd pengene, tilhører førstnevnte eller sistnevnte gruppe aner jeg ikke. Det må han nesten han finne ut av selv. Ettersom maskinen hans er 3 år gammel og han ønsker å bruke den videre vil jeg anta første gruppe.

MX100 256 GB koster fra 829 kr

850 Pro 256 GB koster fra 1375 kr

Prisforskjell: 546 kr.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det kan fort hende vanlige brukere merker mer på to svakere i Raid 0.

Rett og slett pga. den økte sekvensielle skrive og lese-ytelsen. Så de gangene man trenger å flytte eller kopiere store filer, så slipper man å vente så lenge. Måtte det være når man sorterer bilder fra ferien, har redigert noen lange videoer fra ferien, eller kanskje skal pakke ut noe lett komprimerte filer som man har lastet ned.

Lenke til kommentar

Det har de fleste råd til. :green:

Ja, men spørsmålet var om det var verd prisen. De aller fleste som skal ha SSD til sin private datamaskin vil ikke merke en døyt av de 3-400 ekstra kronene, altså ikke verd prisen. Hensikten med å betale ekstra må jo være at man får reell nytte og glede ut av det.

Du kan jo se på hvilke problemer "som kan skje" på billige ssd"er (evo). Jeg synes det er verd og legge i noen få ekstra kroner jeg da. :green:

Lenke til kommentar

Takker for svar! Laptopen brukes mest til helt vanlige ting, sjeldent den belastes svært hardt, så har ikke reell bruk for en superpc, og som student er det greit å spare penger der man kan ;)

Første pri er ytelseshoppet en ssd vil gi, og det høres ut som det holder på lang vei med en litt rimeligere disk.

Av rimeligere disker da, er det denne mx100 som er best?

Lenke til kommentar

Takker for svar! Laptopen brukes mest til helt vanlige ting, sjeldent den belastes svært hardt, så har ikke reell bruk for en superpc, og som student er det greit å spare penger der man kan ;)

Første pri er ytelseshoppet en ssd vil gi, og det høres ut som det holder på lang vei med en litt rimeligere disk.

MX100 er nok helt kurant.

Btw: med fare for å virke blærete. Det heter ikke disk. ;) Det er kun harddisker som har disker på innsiden. ;) Man kan kalle det lagringsenhet om man ikke bare kaller det for SSD.

Ja, bare for å pirke og opplyse folk.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

MX100 er nok helt kurant.

Btw: med fare for å virke blærete. Det heter ikke disk. ;) Det er kun harddisker som har disker på innsiden. ;) Man kan kalle det lagringsenhet om man ikke bare kaller det for SSD.

Ja, bare for å pirke og opplyse folk.

Ja der lærte folk noe nytt. :rofl:

Lenke til kommentar

Evo 850 kommer vel snart og vil by på konkurranse mot MX100?

Ja, men den vil helt sikkert være dyrere enn MX100 også.

Nja. En EVO 850 vil jo ha MX100 som hovedkonkurrent, og vil nok også prise seg deretter. Og så vil den uansett måtte prise seg en god del lavere enn 850 Pro, og da er du fort nede på MX100 nivå uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...