Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Her er en pris i samme sjangeren. Riktignok HDD, men når man kan bytte inn en (1) tomflaske mot en HDD skal man ikke klage. :)

Tror de kommer til å kansellere ordrene deres uansett, men, men...

De har nå kansellert min ordre på fire stykker hvertfall.

Noen sjans for at jeg klarer å krangle de til meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine 10 ble også kansellert. Nei, jeg tror saken er temmelig tapt nå. Som forbruker burde vi skjønt at det var en alvorlig skrivefeil og da har vi rettferdig nok ikke noe lovverk å misbruke for å få vår vilje. Den eneste sjansen er å gå under radaren på de som godkjenner ordrene. Absolutt ikke snilt gjort av oss, men lovlig å prøve og helt greit for meg å bli kansellert. Ordren med 8 SSD-er til 8 kroner pr stk er ennå ikke behandlet så det er en viss sjans der. Jeg tipper maks 10% sjans for å gå under radaren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå går disse som varmt hvetebrød... :)

https://www.komplett.no/samsung-ssd-850pro-256gb/820610?cks=ASS&assoc=D17C9206-4ABF-4D73-94BE-9D52E5984D4D

En er på vei til meg.. :)

Skal bli artig å teste den mot EVO,en jeg var kørka nok te å kjøpe..

Og da tenker jeg ikke så mye på hastighet,,men stabilitet -levetid-bugs-osv..

850PRO er helt konge! Har 2 stk i den ene riggen, og ytelsen er upåklagelig! Raid-0 er jo selvfølgelig et must :p

Lenke til kommentar

Fikk ikke dette helt oppklart.

Det er slik at både 840 Evo og 840 Basic som begge bruker TLC har ytelsesproblemet? Er det TLC basert eller kontroller basert slik at det kanskje kun gjelder Evo? Når vil det komme en fiks?

Synes jeg merker vesentlig forverret ytelse på en Basic og lurer derfor (har ikke målt da jeg ikke vil forverre problemet og det er en jobbmaskin).

EDIT:

Tolker dette som at det kun gjelder Evo? Ellers skal det komme en fiks 15. oktober.

http://www.extremetech.com/computing/190746-samsung-840-evo-has-serious-performance-bug-fix-on-the-way

Original story

Ever since it came out a year ago, the Samsung 840 Evo has been one of the best consumer SSDs on the market. While it relies on the same TLC (triple-level cell) NAND as the Samsung 840, the 840 Evo combines this slower, cheaper NAND flash with high speed SLC (single-level cell) NAND. Unfortunately, it seems there’s a problem with the SSD that has undercut its peanut butter-and-chocolate blend of excellent performance and cost-per-GB.

According to a thread at Overclock.net, the problem only occurs in drives with old data on them, where old is defined as more than 30 days. The drive graphs shown below are from two 840 Evos run on the same motherboard using the same AHCI solution. The top drive already has a significant amount of data on it and has been used for some time, while the bottom drive is a just-wiped model.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Fikk ikke dette helt oppklart.

Det er slik at både 840 Evo og 840 Basic som begge bruker TLC har ytelsesproblemet? Er det TLC basert eller kontroller basert slik at det kanskje kun gjelder Evo? Når vil det komme en fiks?

Synes jeg merker vesentlig forverret ytelse på en Basic og lurer derfor (har ikke målt da jeg ikke vil forverre problemet og det er en jobbmaskin).

EDIT:

Tolker dette som at det kun gjelder Evo? Ellers skal det komme en fiks 15. oktober.

http://www.extremetech.com/computing/190746-samsung-840-evo-has-serious-performance-bug-fix-on-the-way

Original story

Ever since it came out a year ago, the Samsung 840 Evo has been one of the best consumer SSDs on the market. While it relies on the same TLC (triple-level cell) NAND as the Samsung 840, the 840 Evo combines this slower, cheaper NAND flash with high speed SLC (single-level cell) NAND. Unfortunately, it seems there’s a problem with the SSD that has undercut its peanut butter-and-chocolate blend of excellent performance and cost-per-GB.

According to a thread at Overclock.net, the problem only occurs in drives with old data on them, where old is defined as more than 30 days. The drive graphs shown below are from two 840 Evos run on the same motherboard using the same AHCI solution. The top drive already has a significant amount of data on it and has been used for some time, while the bottom drive is a just-wiped model.

Test det? :p

Lenke til kommentar

Som jeg sa ønsker ikke å teste og evt. forverre problemet.

Det er ikke noen sjanse for at du forverrer noe. Filene på disken blir tregere etter hvert som de blir eldre - mye spekulasjoner om hvorfor, uten at vi foreløpig vet noe. Det vi derimot vet er at om du skriver filene på nytt (les første post, andre avsnitt her) blir hastigheten som når den var ny. Som en midlertidig løsning fungerer dette utmerket, og forhåpentligvis har vi en permanent løsning om under 2 uker når Samsung har lovet ny firmware. Muligens får vi også litt mer innsikt på det tidspunktet.

Lenke til kommentar

Jeg har også en 840 Basic 500GB som jeg synes hadde blitt tregere (spill laster tregere). Så jeg prøvd en defrag som jeg leste at funket for EVO modellene uten at det virker noe annerledes for meg. Mulig det var placebo affekt når jeg leste at Samsung diskene hadde problemer. Kan vel kanskje få ut fingern og prøve å teste det ordentlig med tidligere linket program.

Lenke til kommentar

Optimalt sett:
ca. 200 sekunder (ca. 0,5 GB per sekund, men totalt blir det da 100-120GB som skal leses og skrives totalt)

Realistisk under normale forhold med en god blanding av småfiler(OS), spill og større bildefiler etc..:

500-600 Sekunder

Men om ytelsen har blitt vesentlig degradert :

900-1800 sekunder? (3-6 ganger lavere leseytelse)

Som du kanskje ser, så er det svært vanskelig å vite. Spiller det noen særlig rolle egentlig?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Nei, bare greit å vite om jeg må sette av en hel ettermiddag eller en time. Har hatt litt erfaringer med andre data-ting som har tatt mye lenger tid enn jeg har trodd på forhånd.

Rekorden var defragmentering av en gammel harddisk i en gammel pc. Noe må nok ha gått galt der, men det tok hvertfall omtrent fem timer...

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Nei, bare greit å vite om jeg må sette av en hel ettermiddag eller en time. Har hatt litt erfaringer med andre data-ting som har tatt mye lenger tid enn jeg har trodd på forhånd.

Rekorden var defragmentering av en gammel harddisk i en gammel pc. Noe må nok ha gått galt der, men det tok hvertfall omtrent fem timer...

Hehe, ok.

Fem timer hørtes rimelig passende ut det ja. Men så er det forskjell på å flytte en bunch med filer til en annen plassering, som å kanskje sortere dem slik at filer som er ment å ligge etter hverandre også blir liggende etter hverandre. (husker det raskt nok noen timer på disker fulle av skjit før i tiden ja)

For ikke å snakke om at en SSD i slike scenarioer fort kan tenkes å være noen titals ganger raskere. Jay. :)

For å sette opp et RAID 5 med fem harddisker så brukte det hele 120 Timer, det er min rekord på å bruke lang tid på en jobb. ^^

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg vurderer å oppgradere min Macbook Pro fra 2011. Har en HDD men ønsker å sette inn en SSD.

Jeg lurer bare, når jeg uansett oppgraderer så blr det jo halelujastemning, men hvor stor forskjell er det egentlig i opplevelsen og ytelsen mellom OCZ Arc 100 og f.eks. toppmodeller som OCZ vertex 150 og Samsung 840 pro?

Pønsker bare på om det er vits i å spytte i 3-400kr ekstra for det aller beste, eller om det holder med en kraftig budsjettdisk. Er den reelle ytelsen i daglig bruk veldig merkbar?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...