Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De gode folka som skriver fine guider for SSD-setup, bør se på mulighetene for å skrive litt om disk-kontroller også.

 

Jeg overså viktigheten av en gjennomført kontroller (Intel RAID i mitt tilfelle) og det har kostet meg mange timer til å finne ut årsaken. Jeg er ikke helt i mål ennå, men innser at jeg overså viktigheten av dette til å begynne med.

Lenke til kommentar

Ser at de fleste her går for Vertex. Er det bare fordi Intel X25-M er for dyr da eller? Jeg har så problemer med å velge. Noen sier at X25-M mister ytelse når man har brukt den over tid. Vil det samme skje med Vertex?

 

Ahhh skulle ønske det var en test eller artikkel som overbeviste meg :hm:

Lenke til kommentar

Betroz:

 

Saken er vel at det er litt for tidlig å si noe bastant om den nyeste generasjonen ssd over tid, og hvor store konsekvenser det vil ha for vanlig bruk? Så de som ikke Har råd til å kjøpe top notch, eller kunskap/mulighet til å sette seg inn i triksene for å få billigere SSD'er til å yte best mulig, få minst mulig wear-sykdomer, osv; blir nødt til å enten vente eller ta en sjangs.

 

SSD er jo ikke ny teknologi i den forstand. Men SSD på forbrukerplan som vi ser i denne tråden er relativt nytt. Derfor kan man jo alltids kalle det umodent. Det er bestandig noen (vi) som tar til seg ny og attraktiv teknologi tidlig; og lever godt med de fordelene OG ulempene det har.

 

For min del personlig, så betaler jeg fint 3300,- for en Intel X-25M når den gjøre den halvgamle laptopen min svinrask! Jeg skjønte relativt tidlig i min datakariære (jeg er en ung mann) at raske harddisker var alfa omega, og har holdt det sporet siden.

 

Om så intel'en viser seg å miste ytelse over tid, så regner jeg med at med mitt bruk, så er det minimalt med ytelse over ganske lang tid, og da har jeg byttet ut laptopen, eller at SSD har blitt enda billigere, slik at jeg kan bytte den uten videre spekulering. Poenget mitt med intelen nå er at den gir meg god nok ytelse ENKELT.

 

Jeg hadde hatt mer nytte av SSD i stasjonæren enn laptopen min. Der har jeg VIRKELIG nytteverdi av kjappere lagringsenhet. Men der vil jeg gjerne kjøpe en plattform som yter mer enn en Intel X-25M singledrive, og som kanskje er litt mer moden enn den er i dag, så der velger jeg å vente; om ikke annet for å få mer kvantum for pengene.

 

Jeg akter ikke å vente så veldig lenge... planen er å oppgradere til win7 og SSD samtidig der. Skjer det ikke noe SSD generasjonsskifte som lønner seg innen rimelig tid rundt lanseringsdato for W7, så går jeg nok for intel nok en gang, for å så å oppgradere senere igjen.

 

Sam_oslo: HÆ?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Meg igjen :dribble:

 

Kjøpte en Intel X-25M 80GB SSD i nettbutikk og fikk en allerede åpnet vare....

Har snakket med support og de gav meg avslag på kr 500, men jeg vil sende den i retur, det er ingen garanti for hva SSD'n har blitt utsatt for... Uansett driiiit dårlig av nettbutikk å sende brukt/demo/returvare til ny-pris.

Så får man erfare hvaforslags service jeg får når jeg ringer de på mandag....

 

Skal uansett ha meg 2x X-25, og når jeg ser bilder av X-25 på nett virker det som den er i 3 forskjellige design.

 

Den jeg har

IntelX25M80GB.JPG

og disse 2

ssd1.jpg

1_1.jpg

 

 

 

Hva skal man tenke om slikt... ? er det den jeg har som er "mandags-designet" mon tro...

Endret av flu
Lenke til kommentar

Flu,

 

Du har det korrekte designet, de andre ligner mer på X25-E og en av dem er en Engineering-sample.

 

Var jeg deg hadde jeg prøvd den, sjekk med HD Tune Pro, hvis Benchmark viser en mer eller mindre rett linje er den "ubrukt" eller resatt.

Lenke til kommentar

Fikk installert W7 på Vetrex 30GB, med 128 sector alignment, på IDE-mode, og den har vært stabilt og fint så langt mens jeg dreiv med å installere alt mulig slags drivere/oppgraderinger/programmer.

 

Jeg vet ikke om jeg innbiller meg, men til og med de programmene som jeg har installert på HDD kar blitt mer responssive. So far so good, og jeg skal se litt mer på ytelse og stabiliteten etter jeg er ferdig med å installere alle programmene mine.

 

Skrudde av indexing, og flyttet IE-temp, og kjørte en crap cleaner også(og fikk frigjort 100MB), så langt. Det er lenge siden jeg har sett på disk-bruk, minner meg om gamle dager med små HDD hvor jeg tullet med for å få mer disk-plass, LOL.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Da er Vertex'ene mine kommet :new_woot:

 

4xVertex 30GB RAID 0

 

Atto:

post-5273-1237061454_thumb.jpg

 

 

 

Er i grunnen ikke så veldig misfornøyd med disse tallene :mrgreen:

 

Konge!

Men jeg KREVER flere tester NÅ! ;D

 

Hdtach, hdtune og kanskje noen Everest tester hadde vørt kjempekult å se. Du slipper å teste IOmeter, fordi det interesserer meg ikkje :)

 

Takk for testen! :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...