Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Som nevnt over skal jeg anskaffe en Samsung 840 EVO 250GB til et nytt oppsett.
Dette er min første SSD, men er kanskje ikke noe spesielt jeg må tenke på kontra om det var en vanlig HDD?

Har lest at SSDer skal kjøres i såkalt AHCI-modus - er dette noe som står som standard i BIOS eller må jeg inn å endre dette før installasjon av Windows?

Endret av Eirik84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal og skal kjøres i AHCI modus er strengt tatt ikke sant. De bør (og anbefales) kjøres i denne modusen for å utnytte hastigheten best mulig er mer korrekt å si.

Har du et nyere hovedkort, så er standard i BIOS AHCI, men du bør sjekke for sikkerhets skyld. Krever noen små-triks å bytte til AHCI etter WIndows instalalsjonen.

Lenke til kommentar

Skal og skal kjøres i AHCI modus er strengt tatt ikke sant. De bør (og anbefales) kjøres i denne modusen for å utnytte hastigheten best mulig er mer korrekt å si.

Har du et nyere hovedkort, så er standard i BIOS AHCI, men du bør sjekke for sikkerhets skyld. Krever noen små-triks å bytte til AHCI etter WIndows instalalsjonen.

Takk for svar!

HK er ikke kjøpt enda, men regner med jeg går for dette - http://www.prisjakt.no/product.php?p=1955996

Da er det nok mest sannsynlig i orden, men kan sjekke før jeg starter innstallasjonen :)

Lenke til kommentar

Windows 8 lisensen jeg har kjøpt er en Upgrade-lisens fra den gangen win8 kom.
Jeg må derfor først innstallere Vista som jeg oppgraderte fra.

Jeg må da installere Vista først også innstallere win8 på nytt etterpå, men når jeg kommer til innstallasjon av win8 kan jeg da velge at SSDen skal formateres før win8 innstalleres?
Det er ikke noe slikt at SSDer ikke "tåler" å formateres? (er vel diskfragmentering de ikke tåler kanskje)

Vil prøve å unngå å få en Windows og en Windows_old mappe som bare spiser plass på SSDen

Lenke til kommentar

Tja, du trenger ikke å installere Vista først, du kan følge denne guiden og se om det funker.

Du burde ikke få noe problem med AHCI og det hovedkortet forresten.

Takk for link - det så jo greit ut på papiret :D

Hadde vært deilig å slippe å installere Vista først kun for å få godkjent installasjonen av Win8!

Lenke til kommentar

Da var det på tide å finne en erstatter for Crucial M4en som brått døde. Hva anbefales i 1500-1700 kroners klassen?

Hvor gammel var din M4 (ble litt bekymret).

Jeg har 5 stykker i ulik størrelse og i 2,5" og som msata.

Du får 250gig Samsung 840 evo til ca 1200,- og 840 pro til 15-1600,-

Min var rundt 1 og et halvt år gammel. Har også en kompis som fikk feil på sin etter rimelig kort tid. Min bæsjet skikkelig på leggen og pcen nektet å boote med ssden koblet til, mens kompisen min sin gir bluescreen etter en stund.

Jeg bryr meg ikke så mye om å ha den med best ytelse da det er vanskelig å legge merke til forskjellen fra ssd til ssd uansett. Jeg er mere opptatt av stabilitet over tid. Siden min første ssd (Intel X25-M 80gb) enda tikker og går så heller jeg litt mot Intel.

Lenke til kommentar

Problemet er vel SATA III som begrenser ytelsen.

Tror nok det kommer til å skje litt av hvert når neste chipset fra Intel støtter boot ifra SATA 3.2

Dvs opp fra 6Gb/s til 2 GB/s

Både SF , Samsung og Marvell har jo vist frem kontrollere som nesten makser SATA 3.2 allerede ...

Lenke til kommentar

Tror nok det kommer til å skje litt av hvert når neste chipset fra Intel støtter boot ifra SATA 3.2

Både SF , Samsung og Marvell har jo vist frem kontrollere som nesten makser SATA 3.2 allerede ...

Jeg vil ha lavere latency. Sekvensiell ytelse har jeg nok av på kontrollerene og HBAene :) Raid-0 med ssder ftw :p
Lenke til kommentar

Finns jo allerede ny formfaktor da hvor grensesnitt begrensningen er opphevet. .

Hovedsaklig tatt frem med tanke på bærebare vil jeg tro . Flere laptopper som er lavert allerede med M.2

Men man har gått fra SATAIII over til PCI-E x4 native i M.2

ATA kommando settet er vel på tide å pensjonere snart , eller ?

Highest Performing Samsung XP941 Native PCIe M.2 SSD Available For Pre-Order

http://www.thessdreview.com/daily-news/latest-buzz/highest-performing-samsung-xp941-native-pcie-m-2-ssd-available-pre-order/

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...