Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Så hva er de beste ssd-diskene nå til dags? Bruker de sata-interface(må bare spørre, rekner med det :p)? Og hvilke priser ligger de på?

Er dere fornøyd med ssd-diskene deres i forhold til pris, og (opplevd) ytelse?

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva i all verden kan jeg ha gjort feil da? Var da ikke så mye å forholde seg til :blink:

Men hadde noen programmer oppe osv ... gidder ikke å gjøre alt for mye utav dette nå.

dabear: ja. Det kommer godt frem i resten av postene her. Jeg har lagt ut youtubevideoer som viser hva du kan forvente.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Så hva er de beste ssd-diskene nå til dags? Bruker de sata-interface(må bare spørre, rekner med det :p)? Og hvilke priser ligger de på?

Er dere fornøyd med ssd-diskene deres i forhold til pris, og (opplevd) ytelse?

Ja, alle her (så langt jeg vet) er fornøyde. JKJK mislikte at G.skill Titan ble varm, og byttet til Intel x25-M.

Anbefalte SSD er:

OCZ Vertex (eller Apex dersom du ikke skal ha OS på og vil spare litt penger, Apex blir varm)

Intel x25-M eller x25-E

G.skill titan (ikke lur i laptop, den blir varm sånn som apex. er grei og billig dersom du ikke skal ha OS på).

Så dersom du planlegger å ha windows og programmer på SSD er anbefalte fra meg: Vertex, x25-M, eller x25-E. Hvilken av disse vil avhenge av lommeboka og bruksmønstret ditt.

EDIT: @JKJK. kan du ikke legge link til youtube-videoene dine i siggen din? det vil gjøre det mye raskere så folk slipper å rote rundt i denne tråden. ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

128GB titan koster 2600

Rart at den jeg leverte inn ikke har kommet som demovare enda. Men multicom er jo så sabla treige at det kan nok ta noen måneder. :blink:

... eller kanskje de selger den som ny? De jævlene....

Gullars: Jeg har et forslag: Du "tar deg en dugnad alene" i morgen ... evt sammen med en kasse øl; og oppdaterer førstepost ;)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Vi bruker mange forskjellige. Det rett over er IOmeter. Det ligger en kort guide til det i slutten av signaturen min.

Vi bruker også CrystalDiskMark, dette er veldig fint for å sammenligne HDD med SSD.

Vi bruker også ATTO når vi skal tune og tweake SSD-instillingene.

Jeg tror du har en liten feil i hvordan testene er satt opp.. Alle bør alignes til 4 Kilobytes boundaries... Uten det blir ingen les/skriv justert ift. beste oppsett av ssd.. Kan komme med bilde (men ikke før i morgen.. Noen vil bruke kontoret mitt til soverom...)

Dessuten; antall outstanding har en del å si, spesielt for oss med raid kontrollere. Raid controlleren får litt mer å laste alle diskene til enhver tid..

2 x 30GB Vertex på Perc 6/i. Alle med 20 outstanding. 10 sek. 4 align på alle "kall"..

4KB: 100%read, 100% random: 17029 iops

4KB: 0%read, 100% random: 4488 iops

4KB: 90%read, 90% random: 11444 iops

Lenke til kommentar

Hvis det ikke skjer noe stort i negativt forstand vil det overraske meg om du ikke får 250GB til 2000kr i løpet av året. Det gjelder da billig-SSD og ikke "the good shit" som vi her er på jakt etter.

G.skill Titan 128GB koster 2600kr på multicom for høyeblikket, og OCZ Solid Series Value 120GB koster 2800kr på PS.no

Men disse er ikke den kvaliteten du leter etter når du vil ha noe bra. OCZ Vertex derimot er sammensatt av deler som er et par hakk over "det billigste/dårligste brukbare" på markedet, og yter eksemplarisk bra i forhold til pris.

Men saken forblir den, så lenge du har en HDD som systemdisk, så vil du få 5-10x ytelsesøkning ved å kjøpe en SSD til 1200/2200 kr for 30/60GB. Så kan du heller vente et halvt år eller et år til SSD har fått en mye mer koselig pris pr GB og fleske til med en stor og kjapp en. Du er kanskje skeptisk nå, men med mindre du teller kronene og har problemer med å få pengene til å strekke til, så vil du ikke angre på å gjøre denne oppgraderingen nå.

Det kommer kanskje noe bedre om noen månder, men denne er mer en bra nok...

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

@moab: Jeg nevnte også 4QD som en mulighet, det vil da spesielt gjelde for folk med RAID ja. 20 outstanding IO's kan bli belastende for SSDene, og man vil nok ikke oppleve det i real life så veldig ofte... 4 outstanding derimot kan fint forekomme og er ikke spesielt belastende.

@JKJK: Sounds like a plan ;) men jeg ender nok opp med kaffe/energidrikk i stedet for øl, my drug of choice ;)

Lenke til kommentar
Gullars: ja vi vet jo du bare er jukse-reservetrønder, så det kom ikke som noen bombe :laugh:

Jeg er bare halvveis da, sprit+koffeinholdig-drikk funker fint (karsk any1?). Alt fra Irish Coffe og kaffe-dooley's til redbull vodka går fint.

Men nok OT, jeg skal sette meg ned og få gjort det i marra tenker jeg ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Gullars: Husk facebookgruppa ;)

Den der dere ville ha meg til å kjøre ut SSDer til alle som trenger det? :ph34r:

@dabear: Hvis du føler deg komfortabel med å administrere raid, så er det noe ytelse å hente der. Hvis ikke får du bra nok ytelse med 60GB singeldisk også.

Raid gir noe mer ytelse og krever mer av deg, fordelene er størst ved lasting av spill og kopiering av filer.

Singeldisk er lettere å forholde seg til og koster litt mindre, men yter fortsatt mer enn bra nok.

Lenke til kommentar
@moab: Jeg nevnte også 4QD som en mulighet, det vil da spesielt gjelde for folk med RAID ja. 20 outstanding IO's kan bli belastende for SSDene, og man vil nok ikke oppleve det i real life så veldig ofte... 4 outstanding derimot kan fint forekomme og er ikke spesielt belastende.

GullLars: Men det jeg helst reagerte på var vel mangelen på 4 KB alignment i lese og skriveoperasjoner.. Såvidt jeg forstår gjør iometer direkte io kall til disk-kontrolleren. Dersom disse ikke er alignet ift. operativsystemet, vil ikke resultatet være representativt..

For å komme litt på "villspor": Jeg har ikke helt forstått hva en styrer med når det gjelder alignment av partisjoner.. Filsystemet er jo laget som 4KB tildelingsenheter som blir lest i sin helhet (for det meste..). Ville det da ikke heller være lurt å prøve aligment fra 0..4KB, helst i sektor-steg. Det kommer jo selvfølgelig litt ann på hvordan filsystemene er bygd opp.. Jeg kjenner bare litt til den fysiske oppbygningen av FAT; boot-sektor + 2 x FAT + data. Jeg tror ikke det er noe fill for å gjøre slik at data blir relokert ift. 4KB. Tenkt eksempel. Hver FAT bruker 11 sektorer: 1 + 11* 2 gir 23 sektorer før data.. Dvs. at data er 1 sektor for lite ift. 4KB tildelingsenheter. NTFS er jo nyere, og finnes i flere revisjoner, så det ville overaske meg om ikke alle tildelingsenheter er alignet ift. starten av partisjonen. Jeg har lyst å lese meg litt opp på de interne data-strukturene til NTFS for å se hvordan det er der. Det lille jeg har lest så ser strukturene nesten enklere ut en FAT.. den tilsvarende FAT (File Allocation Table) i NTFS er f.eks. lagret i en skjult fil på disken og ikke som er reservert område som på (v)FAT. All metadata er faktisk "filer".

Jeg regner nok med å gjøre en clean av disken før neste lanserte versjon av Win7 kommer (det var et program som skulle nullstille alle interne tabeller i diskene..), og droppe bench-marking av den deretter ;) Men jeg kommer til å kjøre en uviklings-database på maskinen så QD>4 regner jeg med at det blir noe i praksis (men ikke over så lang tid om gangen..).

Lenke til kommentar

Joda, men merk at det var snakk om biosraid. Det betyr jo at det ikke er et dedikert raid-kort. Samme løsning som jeg har nå altså, men bare med ssd-disker. Dette var på en stasjonær

Jeg trur jeg venter litt jeg. Det første jeg skal teste, er å sette inn en ssd-disk i laptopen. Da bør jeg også ha en grei størrelse (både fysisk og at den har nok plass)

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Jeg regner nok med å gjøre en clean av disken før neste lanserte versjon av Win7 kommer (det var et program som skulle nullstille alle interne tabeller i diskene..), og droppe bench-marking av den deretter ;) Men jeg kommer til å kjøre en uviklings-database på maskinen så QD>4 regner jeg med at det blir noe i praksis (men ikke over så lang tid om gangen..).

Kilder?

Lenke til kommentar

@moab:

IOmeter står standard til "allign to sector", men ikke som standard 4KB allign (alså cluster). Partisjon-allignment på SSD går ut på å starte partisjonen på starten av en erase-block. Erase-blocks er normalt 128kb-512kb, og 1024 vil da være et multiplum av det, òg av 4kb cluster size, så man får ingen form for kollisjon. Tilfeldigvis er normal cluster-size på SSD (den minste størrelsen man kan skrive) er 4kb, den minste størrelsen man kan slette er en erase-block. Når en erase-block har blitt slettet kan SSDen skrive til den 4kb av gangen. Dersom man lager et raid med SSDer er det en fordel om [stripe-size]/[antall enheter] er et multiplum eller en (1/x)-brøk av [erase-block].

Det blei kanskje utenfor hva du spurte om :p

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...