Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Det ser ut som om at Intel vil komme med en K serie SSD ( akkurat som med prosessorer ) som lar seg overklokke.

Det blir mulig å oveklokke både kontrolleren og NAND brikkene.

 

 

 

Her er fra en prototype SSD , og ingen OC

low-iops.jpg

 

 

 

 

 

Så øker man klokkehastigheten på SSD kontrolleren fra 400 MHz til 625 MHz :

high-clock.jpg

 

 

 

 

 

Her har man igjen økt hastigheten på NAND brikkene fra 83 MHz til 100 MHz :

nand-overclocking.jpg

 

 

 

Kilde

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe. ja. Tenkte da på to stk :-) 840 basic er vell en helt kurant SSD for folk flest. Tipper det er noen som har kjøpt opp et stort parti som ønsker å kvitte seg med det. Moms og forenklet tollgebyr er vell inni den prisen som vises i kasse om jeg ikke tar helt feil.

Mer en kurrant, en av de beste SSDene jeg har hatt :)

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at jeg tenkte å gå til innkjøp av en Samsung 840 SSD. Ser at 256GB Pro versjonen har 2 års lenger garanti enn 250GB Evo'en. Pro versjonen er litt dyrere, men gjør ikke meg så voldsomt mye egentlig. Uten med tanke på pris hvilken av de to anbefales?

Skal du putte den i en bedriftsserver: Pro

Skal du putte den i hjemmemaskina: Evo

 

Forklaring: Evo er raskere og dermed bedre for hjemmebrukere. Pro har lengre holdbarhet ved ekstremt mye skriving. Det er en fordel for skrive-intensive disker i servere. Evo har mer enn lang nok holdbarhet for privat bruk, men kanskje ikke for et tungt server-skrivemønster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk Simen. Da går jeg for den, så får jeg spare til den nye Samsung 1TB og investere i den til neste år :-)

Hei igjen,

 

jeg endte opp med Samsung sin nye 1TB. Er det noen som har tips om hvordan man kopierer fra harddisken man har over til SSD'en? Ser lett up på instruksjonen som fulgte med og det følger med programware også.

Men det fulgte ikke med SATA til USB kabel..... så hva gjør jeg da? Det er en Asus GV75 jeg har med to hardisker. Kan jeg sette ssd i den ene brønnen og kopiere fra master hdd til ssd eller må det gjøres via usb port?

Hvis det må gjøres via usb port, hvilke type kabel trenger jeg? Har sett forskjellige, men de som ligner mest på den i instruksjonen som fulgte med selges ikke i Norge ... eller den den selges sikkert, men jeg har ikke funnet den. Er det butikker i Bergen som kan ha den inne?

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

jeg endte opp med Samsung sin nye 1TB. Er det noen som har tips om hvordan man kopierer fra harddisken man har over til SSD'en? Ser lett up på instruksjonen som fulgte med og det følger med programware også.

Men det fulgte ikke med SATA til USB kabel..... så hva gjør jeg da? Det er en Asus GV75 jeg har med to hardisker. Kan jeg sette ssd i den ene brønnen og kopiere fra master hdd til ssd eller må det gjøres via usb port?

Hvis det må gjøres via usb port, hvilke type kabel trenger jeg? Har sett forskjellige, men de som ligner mest på den i instruksjonen som fulgte med selges ikke i Norge ... eller den den selges sikkert, men jeg har ikke funnet den. Er det butikker i Bergen som kan ha den inne?

Vil disse virke mot Samsung SSD EVO 1TB:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=780401 (denne er på lager, er bare kabelen jeg trenger)

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344906

 

https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=TU3-SA

 

http://dx.com/p/usb-3-0-to-sata-adapter-2-5-sata-mobile-hdd-enclosure-case-usb-3-0-female-to-male-to-cable-set-173252

Endret av Tom Ames
Lenke til kommentar

Forsåvidt enig med deg der. Tja disken har vel en oppetid nå på rundt 4 måneder og den har blitt brukt til lagring av spill, men nå blir den brukt til os. :) Tips til noe som kan gjøres for og forbedre ytelsen?

 

Ser nå at det innlegget over skulle vært postet i SSD Benchmark tråden i stedet, menmen.

Lenke til kommentar

Det går helt greit. Sjekk om TRIM er aktivt på systemet. Om det ikke er det, så kan det være en forklaring.

Om TRIM er aktivt kan du prøve å rydde unna litt plass så du har over 10% ledig plass på den, da skal den rydde opp og øke skrivehastigheten igjen.

 

Uansett er det der så god skriveytelse at du trolig ikke vil merke forskjell fra når den var ny til vanlig OS bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du putte den i en bedriftsserver: Pro

Skal du putte den i hjemmemaskina: Evo

 

Forklaring: Evo er raskere og dermed bedre for hjemmebrukere. Pro har lengre holdbarhet ved ekstremt mye skriving. Det er en fordel for skrive-intensive disker i servere. Evo har mer enn lang nok holdbarhet for privat bruk, men kanskje ikke for et tungt server-skrivemønster.

 

Er Evo raskere enn PRO på 4k Ranrom Read? Kanskje hvis fila er cachet, men det er juks :p

 

Litt synn at ASSSD benchmarken er utdatert for benchmarking av ssder. Siden programmet har for liten testfil, så havner testfilen i cachen til enten raidkontrolleren eller selve ssden. Er cachen stor nok, så vil hele testfila bli lest direkte fra cachen, og resultatet blir feil i forhold til hva "real world" resultater ville blitt. F.eks e fil som blr les kun en gang. Dette skjer jo hver gang man starter opp ett program etter boot eller en restart.

 

Stor cache er veldig bra, men resultatet blir ofte missvisende, som f.eks jeg får langt over 100 Mb/s 4k RR med ssdene mine i ASSSD med Arecakontrolleren med 4GB cache :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ha slått av noe scheduled defrag i win 8 uten p undersøke først.

 

Det er nye opsjoner i win8 defrag , bla for trim som er greit at kanskje er ok alikevel å ha regelmessig.

 

Eks.

/O Perform the proper optimization for each media type.

/L Perform retrim on the specified volumes

 

 

 

http://www.eightforums.com/windows-8-news/3316-new-defrag-options-windows-8-a.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...