Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samsung 840 PRO ville jeg valgt, selv om SanDisk er et svært annerkjent merke på bedriftmarkedet. Er heller ikkje veldig fan av sandforce baserte ssder, tross at de er friskmeldte.

 

840 PRO er vel egentlig hakke vassere på veldig mange tester også.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Kan noen gi meg et tips om hvilken av de rimeligste SSD diskene som er best? Skal ha 120GB.

 

Det blir eneste disk i en bærbar maskin, må være 2,5". Windows er operativsystemet, og utenom dette blir det kun småprogrammer og litt bilder som vil bli lagret.

Endret av pOOf
Lenke til kommentar

Ytelse koker ned til forsinkelse. High-queued IOPS er svært høy på stort sett alle store systemer, men det er skjelden en får utnyttet det. I teorien samme problem som bandwidth-delay product på WAN linker og prosessorer med alt for mange trege kjerner. SSD har enorm intern parallellitet som gir høy gjennomstrømning (BW, IOPS), men den virkelige utfordringen er å få ned forsinkelsen per oppgave. Sjekk ut IOPS, SchmIOPS:

http://www.flashmemorysummit.com/cgi-bin/start.cgi/HTMLOS_Pages/Entrance_Proceedings.html

Lenke til kommentar

Ja, man blir på en måte begrenset av Amdahl's lov, men i motsettning til prosessering tror jeg muligheten for OOO og parallellitet for lagring er større. Når (/om) software designere begynner å ta hensyn til SSD tror jeg vi vil se litt til Gustafson's lov. Mye bruk av lagring har mye mulig parallellitet, men mange programmer arbeider synkront eller asynkront med lav eller ingen kø.

For forbrukere er også noe av problemet komprimerte data for å spare plass, og som gir en CPU-flaskehals når disse skal pakkes ut. Det er spesielt ille når denne dekomprimeringen kun bruker én tråd. Dersom man har nok plass ville det vært kjekt å kunne ha deler av eller hele programmet (filer det bruker) utpakket/ukomprimert.

Lenke til kommentar

Ja, alltid brukt intel sine porter på hovedkortet mitt siden jeg bygget maskinen noen år tilbake. Merker at systemet har blitt merkbart tregere i de siste mnd, spesiellt på oppstart av litt enklere programmer. Word tar meg vel 6 sekunder å starte nå, mens det gikk på halvsekundet når alt var nytt. Mystiifistiske saker.

Lenke til kommentar

Om du mistenker det er SSDen, som ser ut til å ha noe lave resultater (spesilt sekvensiell skriv), kan du jo prøve en backup og hurtigformatering dersom du har firmware som støtter trim (husker ikke hvilken generasjon og revisjon det ble innført hos diverse sandforce SSDer). Ellers er secure erase også en mulighet.

Hvordan blir tallene på 0% og 100% kompressjon i ASU?

Lenke til kommentar

Er det mogleg å sjå forskjell på SATA 2 og 3 kablar? Har ein kabel føre meg her no, alt som står på den er: "2725 E314998 AWM 80C 30V VW-1 Serial ATA 26AWG DERONXIN" og så står det "Serial ATA" på eine enden og "HDD" på den andre.

Edit: Og her trudde eg at vi hadde ein SATA 2 kabel med 3Gb/s og SATA 3 kabel med 6Gb/s, men eg forstår det slik at det ikkje er tilfelle?

Endret av LMH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...