Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en maskin med Crucial C300 128 GB, en med Samsung 830 120GB, en med Intel G2 80 GB og en med 7200 rpm harddisk. De tre førstnevnte merker jeg ikke forskjell på drev-ytelsen, men den med harddisken oppfører seg veldig annerledes/tregere ved diskoperasjoner.

 

Konklusjon: Det spiller ikke så stor rolle hvilken SSD man har, bare det er en SSD. Det skal jeg ha i baktankene ved neste SSD-kjøp. Da blir det muligens en Samsung 840, ikke pro. Pro koster mer, men vil neppe gi noen merkbar forskjell. Mellomlegget vil jeg heller bruke på noe annet gøy.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Like fornøyd med min 840 500GB som jeg er med mine 160GB G2@SWR0. Samt faktisk også min Intel 320 120GB som kjører OS/Prog. Faktisk også fornøyd med min gamle X25-V 40GB som nå surrer og går i en ZBox HTPC E-350.

 

De eneste jeg ikke er fornøyd med er mine to Intel 80GB G1 som altså ikke støtter trim og dermed blir det hassle å vedlikeholde dem. Jeg gidder ikke lenger drive med image og serase dill for noe som kunne vært gjort med Trim. Men de har alikevel gitt meg mye glede siden lanseringsdatoen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Merker kanskje ikke så mye forskjell på lese ytelsen mellom ulike SSD'er, men skrive ytelse er noe annet. Iallefall om man går fra X25-M Gen2 til noe alla C300 eller raskere. Men vi her inne kjøper vel ikke bare ut i fra hva vi trenger vel, entusiasten i oss må bli litt tilfredstilt en gang i blandt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer om et par dager til å gå over fra en 80GB Intel G2 til en 256GB Samsung 840 Pro. Lurer på hvor merkbar ytelsesforskjellen blir.

 

(selv om så og si alt blir mye, mye raskere uansett gitt at den gamle hardwaren er 3-4++ år gammel, så blir kanskje vanskelig å vurdere :p)

Lenke til kommentar

Kommer om et par dager til å gå over fra en 80GB Intel G2 til en 256GB Samsung 840 Pro. Lurer på hvor merkbar ytelsesforskjellen blir.

 

(selv om så og si alt blir mye, mye raskere uansett gitt at den gamle hardwaren er 3-4++ år gammel, så blir kanskje vanskelig å vurdere :p)

Det kommer an på hva du holder på med ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt meg en Samsung SSD 840 PRO 256GB og skal bruke Samsung Data Migration software til å kopiere fra HDD til SSD. Jeg bruker en S-ATA til USB kabel fra en Icy box jeg har, men får ikke noe kontakt mellom disken og pc'en. Jeg har tatt ut og inn kabelen flere ganger og reboota. Kabelen fungerer på en eldre HDD jeg har med S-ATA. Har noen noe tips?

Endret av geekfreak
Lenke til kommentar

Er ikke sikker, men vet at 840 kan kjøpes som et kit, og da følger det med SATA til USB kabel, og den funker fjell. Brukte den selv på en laptop med Samsung Data Migration. Den kabel funker også på andre SSD'er.

 

Du har ingen mulighet til å ta den gamle disken ut av laptopen, sette den inn og SSD'en i en stasjonær PC og "klone" gamle disken til SSD'en?

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt meg en Samsung SSD 840 PRO 256GB og skal bruke Samsung Data Migration software til å kopiere fra HDD til SSD. Jeg bruker en S-ATA til USB kabel fra en Icy box jeg har, men får ikke noe kontakt mellom disken og pc'en. Jeg har tatt ut og inn kabelen flere ganger og reboota. Kabelen fungerer på en eldre HDD jeg har med S-ATA. Har noen noe tips?

Ingen problem å gjøre dette med USB-kit på en laptop, gjort det på ganske så mange på alt fra 10 år gamle med PATA og Asus EeeePC, Zboxes etc. Men det er jo avhengig av 1. Laptop og 2. Programvaren.

 

Har også brukt metoden på stasjonære hvor absolutt alt av SATA tilkoblinger inkludert ekstra Raidkontrollere har vært opptatt, samt spare bryderiet med å åpne og koble til bare for å klone en disk. Der har jeg også benyttet eSATA hvor det har latt seg gjøre.

 

I utgangspunktet skal dette også fint fungere over forskjellige nettverkstopologier med master/slave men det avhenger av programvaren.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det følger ikke med usb-kit i PRO versjonen. Jeg sa til kammeraten at han ikke skulle kjøpe PRO slik at alt ble enkelt :) Er det mulig å få tak i bare USB-kabelen som følger med "840"? Jeg finner ikke den løst noe sted.

 

Jeg har bare gamle stasjonære med IDE-koblinger. Ellers har jeg en Shuttle som jeg tror det er S-ATA koblinger på, så det kan være en mulighet å koble til der.

 

Men det kan ikke være noe galt med selve disken når den ikke får kontakt med pc'en eller programvaren?

Lenke til kommentar

Hvis man nå trenger PRO versjonen, så skulle en kanskje tro det beste ville vært å kjøre clean install.

 

Det er ingenting som øker ytelsen så mye som å fjerne alt av virus og drit som aldri blir brukt. Samt at du er sikker på at alt fra riktig sektorstørrelse, AHCI og disse problemene du nå har blir borte.

 

Uansett. Det kan selvsagt være disken/SSDen det er noe feil med, men det finner man jo ut om man booter med KUN den tilkoblet. F.eks via USB-penn med windows.

 

USB, og selv e-sata har jeg meget dårlig erfaring med når det kommer til stabilitet på disker. Så ville ikke sett helt bort fra at det er et prolem.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hvis det er samme maskin/hk så jo.

Bytte av disk spiller ingen rolle sånn sett.

 

Men det jo bare å brenne ut ett image av windows, det skal ligge en mulighet for det ett eller anna sted i windows, hvis han ikke har noe plate den ligger på.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Jeg sa til han at clean install er det beste. Men han har ikke W7 på fullversjon CD, bare OEM nøkkel på baksiden av laptopen. Og den får man ikke brukt igjen og aktivert?

 

Om du får tak i en .iso ellerno med Windows 7 så bør du nok klare å få den nøkkelen til å fungere. Trykk cancel når du blir spurt under installasjon, og ta det når du er ferdig med installasjon. Finnes et par workarounds på nettet om du søker litt. Jeg har selv bare en W7 upgrade key, men jeg klarte å trøkke den inn som nøkkel etter en clean install.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt W7 upgrade cd da jeg gjorde clean install på min, og da måtte jeg installere W7 to ganger for å få aktivert nøkkelen.

 

Men hvis jeg setter SSD'en i laptopen og får tak i en W7 fullversjon CD og bruker OEM-nøkkelen på baksiden etter installasjonen, så vil det kunne fungere?

Lenke til kommentar

Jeg har brukt W7 upgrade cd da jeg gjorde clean install på min, og da måtte jeg installere W7 to ganger for å få aktivert nøkkelen.

 

Men hvis jeg setter SSD'en i laptopen og får tak i en W7 fullversjon CD og bruker OEM-nøkkelen på baksiden etter installasjonen, så vil det kunne fungere?

 

Det bør fungere. Som sagt så finnes det workarounds skulle du trenge det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...